lördag 15 mars 2008

bara sådär


Ord Elias säger 15/3 -08 (ej i kronologisk ordning)


Skriver ner dom bara för min egen skull, bara för att jag ska kunna skriva ner dom nånstans. Hans babybok är så himla dålig. Så det är inte för att skryta som jag skriver dom om nån nu trodde det.

mamma
pappa
titta
där
att = katt
anka
Anki (hans gosedjursanka som heter Anki)
ato = traktor
äpple
mimi = Amir
pipi = Pingu
tata (hejdå på kashmiri)
momo = mormor
kaka
ajaj (med betydelsen att så får man inte göra)
aaaj (med betydelsen att det gör ont)
akta
bomma = blomma
näää
eeej = hej
ajå = hejdå
oj!!!
obba (puss på kashmiri)
gugga = gunga
äta
ebis = bebis
iaa = häst
bada
bil
ackack = tack tack


Kände mig bara så sentimental för att jag upptäckte att Elias har ett större ordförråd än vad Amir någonsin haft. Så jag ville bara skriva ner ord kvickt som attan innan dom försvinner och det visar sig att Elias också har autism. Det skulle ju va jävla typiskt.
Fast det skulle nog förvåna oss, Elias är ju inte på nåt sätt som Amir. Men egentligen skulle det bara va vår typiska otur om han också var det. Är riktigt nervös för det just nu. Kan nog inte slappna av förrän han är runt två år... sex månader dit.

Köpte den där hopphästen förresten igår. Det blev ju lite olustig situation eftersom när jag efter mycket krux och krångel hade lyckats blåsa upp det där jäkla djuret med en skitdålig fotbollspump så ville Elias inte alls använda det. Han bara tittade på det och sen sparkade han omkull det. Sen snodde han Amirs gunghäst istället. Tack för den.
Men sen blev det andra bullar för sen kom pappa hem och det första Elias gjorde var att ta honom i handen och visa vad han hade fått, och sen började han hoppa och ha sig och hoppade hela kvällen och sen slocknade han vid sju. Vilken underbar uppfinning, ska nog skriva till tillverkaren och tacka ödmjukast.

Vidare vaknade dom både vid sex i morse och det var ju trevligt som vanligt, men jag tycker det va skitbra för då kan dom somna tidigt i kväll så jag kan kolla på melodifestivalen i fred. Sa till Muneer att jag tyckte att han kunde gå ut och ta en öl eller nåt med nån kompis så jag får va själv. Eller så går jag in till grannen. Det är en dag om året som verkligen är helig TV-tittarkväll och det är finalen på Melodifestivalen, den får inte på något sätt förstöras.

Näpp, nu ska jag åka och handla juice.
Må väl.







Heja Rongedal!

Inga kommentarer: