onsdag 26 mars 2008

tänk va glad man kan bli för småsaker

Lever man ett halvt kaotiskt och halvt deprimerande liv så är det de små sakerna som kan muntra upp ibland. När det liksom inte finns några större glädjeämnen som får man leva på dessa.
Det kan va, som idag, detta:

1) Melotinen hjälpte, och Amir sov hela natten utan problem. Visserligen vaknade han vid halv ett som vanligt och la sig i vår säng, men han somnade om igen utan att krångla och böka och utan att tända några lampor!!!! Nu gav iofs även teralen igår kväll, men mycket mindre dos än vad han brukar få, det var mest bara för vanans skull. Vill ju helst att han ska slippa teralen öht eftersom den gör honom slö på dagen efter. Så idag ska vi prova utan att ge den och bara ge melatonin. Kan gå åt himmel eller helvete.
2) Jag lyckades installera routern utan att ringa kundtjänst! Va bara nån jäkla tangentkombination som jag glömt slå in som skulle aktivera trådlös funktion. Så nu kan även jag surfa på altanen! Inte för att det är väder till att göra det, men ändå. Är mest glad att det faktiskt funkade för en gångs skull.
3) Amir har sagt två ord idag.
Tänk att man kan bli så glad för det. Han är ju liksom tre år, många människor tycker väl att man är knäpp om man blir glad för att ens treåring kan säga nya ord. Men de som är insatta vet ju att Amir inte har sagt ett endaste ord på ca ett halvår, att han tiger som muren. Så när det helt plötsligt bubblar ur honom två ord på samma dag så blir man nästan gråtfärdig.
Det första kom på morgonen när vi skulle fixa oss i ordning och jag sa till honom "kom nu Amir så ska vi göra lite stajl i håret på dig", varpå han sprang till badrummet och sa "stajl!!".
Det andra var när vi var och handlade och han stod upp i kundvagnen och hela tiden skulle sätta sig på kassen (självscanning), och jag sa till honom att han inte får sitta där för då mosas maten. Och han såg mig rakt i ögonen och sa "neeej!" Trots trotset blev jag överlycklig.
4) Jag kommer va höggravid på sommaren.
Har helt plötsligt kommit på att det är något att va glad för.
Tänkte först när jag räknade lite att shit, va jobbigt att va höggravid på sommaren.
Men vid närmare eftertanke så är det hundra gånger bättre än att va det nu på vintern.
Kan ju bara föreställa mig scenariot när vi ska stressa iväg till dagis på morgonen och jag sitter ner på golvet med jättemage och täckjacka och ska försöka knöla på två trötta skrikiga ungar overall och vantar och mössor och hela köret. Och sen skulle jag nog inte komma upp från golvet heller. Tack då säger jag bara att när jag är som höggravidast så är det semester och inget dagis att ens stressa iväg till, och sen de dagarna som de ändå ska det så är det bara jacka och skor som ska på, om ens det.
Jag blev så himla glad när jag kom på det. Vad som helst som underlättar vardagen är ju ett glädjeämne.

I övrigt är det rätt skit.
Dom ringde från Amirs dagis och ville att jag skulle komma och hämta honom för han var så sjuk. Fattar ingenting, för han har ju precis blivit frisk, jag tycker han är frisk som en nötkärna. Okej lite snorig är han ju fortfarande men vilken unge är inte det. Nej men dom på dagis tyckte att det var bättre att han kom tillbaka när han var helt frisk eftersom sjukan bara går runt runt runt bland de fem barnen som går där. Kan man ju förstå iofs. Dom sa också att han hostade jättemycket och snorar jättemycket men sen jag hämtade honom har jag inte hört ett enda host och jag har inte torkat honom under näsan en enda gång. Känns rätt knäppt att ha honom här hemma då där han bara är uttråkad och inte får rutin på saker och ting. Men men.
Själv har jag bihåleinflammation så det vore ju skönast för mig att bara ligga på sängen men om Amir ska va hemma så går ju inte det. Frågade Muneer om han inte kunde vabba men det ska ju va för jävla typiskt att dom skulle hitta på nåt å göra i morgon på jobbet som tydligen var viktigt (installera nya maskiner eller nåt sånt var det, lyssnade inte så noga) så han kunde helst inte va ledig. Och för att han ändå ska va så himla mycket ledig hela våren, sommaren och sen i höst.
Blir lite putt, men vad ska man göra.

Nu ska jag mata barnet. Hej.

Inga kommentarer: