onsdag 13 augusti 2008

barnmorskor och annat skit

Har varit hos barnmorskan.
Det var inte roligt.
Gick dit med förhoppningen att hon skulle säga att jag har nån infektion eller havandeskapsförgiftning eller nåt och att jag måste läggas in på sjukhus tills barnets fötts, eventuellt bli igångsatt. Jag har funderat så himla länge på vad fan det kan va som är fel med mig, då jag har så ont överallt och hela tiden.
Men allt var så normalt så...
Värdena var perfekta, inte en infektion inom synhåll, inte ens en liten urinvägsinfektion. Jättebra blodtryck, blodvärde och blodsocker. Och magen växer. Men det visste jag ju.
Sen sa hon två tråkiga saker.

För det första påstår kärringen att barnet inte är fixerat!!!! Va, vad är det för fel på henne, kan hon inte sitt jobb eller, det kan väl vem som helst se och känna, att det är fixerat. Speciellt jag som går runt med en kokosnöt mellan benen. Men nej då, huvudet var så rörligt så.
Jag frågade henne, om det känns så här när huvudet är rörligt, hur känns det då när det verkligen är fixerat? "jadu, lite värre, hihihi" svarade hon då.
*döda*

Sen sa hon, precis innan jag skulle gå, "Nästa tid har du den 27e augusti".
Jag: "Den hoppas jag inte att jag kommer på".
Barnmorskan: "Jasså det hoppas du. .... men nej, det tror jag faktiskt att du gör".

Exakt VAD menade hon med det??? Ska jag inte ha fött vid den tidpunkten???
Fy vad irriterad jag blir. Menar hon att jag ska va gravid i typ två veckor till???

Ja och nu kom jag helt plötsligt på en TREDJE dum sak som hon sa. Vi pratade om vilken smärtlindring jag vill ha på förlossningen och jag sa att jag MÅSTE ha epidural annars är jag inte med. Berättade att jag haft epidural dom andra två gångerna och det har funkat jättebra och allt var väldigt positivt. Berättade vidare att det tog tre timmar för Elias att komma ut från första värken.
Då funderade hon lite, sen sa hon "ja du vet väl att du kanske inte hinner med någon epidural nu då".
Excuse me???
"Ja man föder ju fortare och fortare för varje gång och jag tror inte dom vill sätta epidural på dig om du till exempel kommer in till förlossningen och är öppen fyra centimeter och har bra värkarbete".
Jag frågade om dom verkligen kan neka mig det.
Ja, det kunde dom tydligen, då det ibland kan ta så lång tid att hämta narkosläkare och sätta epiduralen och då kan barnet redan va ute.
Men jag vill inte veta av nåt sånt. Jag SKA ha epidural oavsett vilket, jag ska tvinga dom.
Har jag inte rätt att bestämma det själv???

Nu blir jag nervös bara för det. Jäkla barnmorska till att göra mig orolig, jag trodde barnmorskor skulle va lugna och fina.

Och en sak som jag inte förstår, aldrig har förstått och aldrig kommer att förstå, är varför varenda jäkla människa i denna stad som ser min mage MÅSTE kommentera den??
Varför är det så kul att kommentera gravida magar??
Har dom aldrig sett en gravid mage förr?
Varför är det okej att kommentera en gravid kvinnas kropp men ingen annans, så fort hon är gravid så är hon till allmän åskådning och vem som helst får peta och känna och säga dumma saker som "det är nog en tjej där inne, det ser jag på formen", "va stoooooor du är, sådär stor var inte jag", "men va liten du ser ut att va", "vilken tjockis du är", och all världens frågor om mina krämpor och tankar och funderingar och önskningar och erfarenheter och hela faderuttan, fast dom knappt känner mig så måste dom absolut veta om jag kan sova på natten, om jag har ont i bäckenet, om jag känner mycket sparkar, om jag har bra blodtryck, om jag hoppas på en kille eller tjej...
Suck...
Jag känner verkligen för att säga "Jag känner inte dig, ge fan i att kommentera min hälsa och min kropp!!!!!!!!!!"
För att inte tala om alla människor som måste fråga hur långt man har kvar och sedan ha en kommentar till det... Om man är liten eller stor i förhållande till tiden. Som om dom vore barnmorskor som ska bedöma om man är normalstor om magen.
Jag har bara fått höra "oj! har du TVÅ MÅNADER kvar och du har redan så stor mage!"
VAD vet dom om det??? Jag ska be att få tala om att jag ligger faktiskt på normalkurvan, alltså jag har helt NORMAL mage, men ändå får man höra hur stor man är. Kanske för att jag är så kort. Nånstans ska det ju puta ut...
Nu börjar dessutom den tiden då alla säger "har du inte fött än?", "är den fortfarande där inne?", "ingen bebis än här ser jag", "ska den inte komma ut snart?".
Det är inte roligt att höra... speciellt inte när det är det enda man tänker på själv...

Känner snart för att bara sitta inne hela tiden för jag orkar inte med dessa kommentarer..
Usch, ännu värre blir det väl om jag går över tiden.
Varför kan inte folk sköta sitt?
Jag är inte allmän egendom och tafsobjekt bara för att jag är gravid. Dessutom, konstigt nog så är det intressantare med en gravid kvinna än med en bebis också, för när bebisen väl har ploppat så är det ingen som säger nåt, eller inte lika många i allafall. Nej då är det ju en helt ny individ och person som man kanske inte vill kränka eller nåt, eller då passar det helt plötsligt att vara jättesvensk och inte vilja störa och vara sjukligt blyg och tyst. Men så länge den ligger inne i någon annans mage då är det visst okej.


Fy vilka förvärkar jag har, måste ha alvedon.

Inga kommentarer: