söndag 24 augusti 2008

Det här med bloggar

Egentligen. Vad är det som är så himla kul? Att läsa om andra människors liv, människor som man aldrig nånsin träffat och aldrig kommer att träffa och som kanske bor i nån håla nånstans och har skittråkigt liv. Eller för den sakens skull kanske har ett lite udda liv, men fortfarande har man ju inte den blekaste aning om vem den människan är och varför är det då så himla intressant att läsa om?
Jag kan själv inte fatta att det finns folk förutom släktingar som faktiskt är intresserade av att läsa min blogg. Jag som bara skriver i den bara för att det är så tråkigt att skriva i Word.

Och tänk att det finns människor idag i Sverige som blivit kända endast pga sitt bloggande?
Det är väl inte lite konstigt.
En helt vanlig människa som tänker att nej, nu ska jag skriva lite om mig själv på internet, anledning okänd, och sen helt plötsligt är det en halv miljon människor som läser, av en ännu okändare anledning, och sen är den personen rikskändis och får gå på filmpremiärer.
Händer väl inte så ofta iofs.
Men jag har nyligen börjat intressera mig för att kolla runt på andra människors bloggar (ja, jag också! men jag undrar fortfarande varför det är så intressant, kan inte svara på det själv ens!) och har varit inne på en sida som heter Bloggtoppen. De personer som har flest läsare är INTE kändisar och lever hyfsat normala liv. De kändisar som startar bloggar har faktiskt ganska tråkiga sådana. Det är som att dom tror att bara för att dom är kändisar så kan dom skriva kul också, fast det kan dom inte.

Men som tex, två bloggar som jag läser är skrivna av två personer som är HELT jävla skitnormala. Men dom skriver så roligt så jag bara måste läsa. Det är väl det som är grejen.

Vidare har jag börjat fundera på den här Blondinbella.
DÄR kan vi snacka fenomen.
Blondinbella började skriva om sitt överklassliv som ingen annan lever. Folk började läsa eftersom dom var avundssjuka och irriterade sig på henne men samtidigt vill leva likadant som henne fast vägrar erkänna det. Sen la hon in reklam på sin blogg och för varje irriterad besökare så tjänade hon en massa pengar. Nu är hon 17 år och har två (eller är det tre?) företag, grundade enbart på hennes blogg!!!! Kan man tänka sig. Hennes blogg har blivit ett företag!
Och samtidigt så irriterar sig människor bara mer och mer på henne, bara för att hon är snygg och har lyckats med grejer som andra tjejer i hennes ålder bara kan drömma om. Och så skyller de irritationen på att hon är aktiv i MUF, eller på att hennes pappa hjälper henne med pengar.

Lägg av. Jag blev intresserad av hennes blogg av nån jäkla anledning (trots att jag varken gillar överklassliv eller MUF:are eller whatever whatever) och har nu kommit fram till att hon är inte alls en blond bimbo. Faktiskt. Om man slutar va sådär trångsynt så kan man faktiskt se att hon skriver vettiga saker ibland.
På senaste tiden har jag sett att hon bland annat;
  • gillar att plugga, vill plugga mycket, tycker det är coolt att vara plugghäst, tycker det är coolt att vara målmedveten och att ha ambitioner med sitt liv. Det är väl inte bimbo?
  • hon bojkottar nollning (alltså alkohol och spyor och sånt) och manar alla som läser hennes blogg att strunta i att gå på nollningen och andra alkoholfyllda fester. Det är verkligen inte bimbo.
  • hon tycker att glamourvärlden är ytlig och hon förstår inte de människor som kan leva i den 24 timmar om dygnet
  • hon ska börja använda sin blogg till att samla in pengar till fattiga och u-länder
Nja, lite skinn på näsan verkar hon allt ha. Och jag tycker faktiskt att om man har tre företag när man är sjutton år så är man inte helt bakom flötet. Okej att hon fjantar runt och tar kort på sig själv i dagens outfit och skriver detaljerat ner allting som hon har shoppat varje dag, men herregud, det är väl hennes intresse, låt bruden ha ett intresse. Hon har ju bevisligen mer bakom pannbenet än så ändå, säg den 17åring som fattar att man måste göra nåt vettigt av sitt kändisskap istället för att bara glida runt på en räkmacka. Hon har vuxit upp rätt snabbt verkar det som. Bara för att man gillar kläder, mode och shopping så betyder inte det att man inte kan vara en bra förebild. Jag tycker absolut att hon är en bra förebild. Hennes blogg läses säkert av majoriteten 14åringar och när Blondinbella skriver att det är coolt att plugga, skippa alkohol och ha ett mål med sitt liv, då läser dom det och tar åt sig av det och det tycker jag är super.

Japp så jag försvarar faktiskt henne, trots att våra världar är tvärtemot varandra och att hon är MUF:are. Människors irritationer handlar definitivt bara om avundssjuka. Om inte medveten sådan så i allafall omedveten.

Jag hittade en annan blogg på Bloggtoppen som jag får ångest av att läsa och bara för det kan jag inte låta bli att läsa den; http://gizmolinas.blogg.se/
OH MY GOD säger jag bara.
Där kan vi snacka avundssjuka och jag är faktiskt en sådan person som erkänner när jag är avundssjuk, jag går inte bra runt och muttrar och surar på folk och sen säger "nääää jag är INTE ALLS avundssjuk, jag skulle ALDRIG vilja leva hennes liv, och jag skiter väl i henne" och blablabla.
Där i den bloggen har vi en mamma som gestaltar allting som jag inte gestaltar.
Jag skulle ALDRIG kunna umgås med henne. Hon är säkert jättetrevlig, har väl inget med det att göra. Men vi lever så olika liv och hon har det bevisligen bättre, roligare, flashigare och mer välstrukturerad och planerad tillvaro och bättre ekonomisk situation än vad jag har.
Till råga på allt verkar hon va ganska gammal (???) och har säkert därför planerat barn i tio år innan "bebisverkstan" (FL-ord, blä) börjat, och därför hunnit spara åtskilliga miljoner på ett konto åt barnet redan innan det föds.
Sen kan hon pga pengar gå hemma hur länge hon vill med dottern ända tills hon verkligen vill skola in henne på dagis. Hennes glamourösa värld har gett henne massor av vänner som hon kan bjuda på kalas. Hon kan köpa allt hon någonsin velat köpa, både till henne och till hennes dotter. Hennes dotter är sliskigt sockersöt med massor av rosa kläder.
Vojvoj... ja, jag är avundssjuk. Jag vill också ha pengar!!!!
Men om jag hade en dotter, aldrig i livet att jag skulle dränka henne i så mycket rosa. Det är väl det enda som jag inte skulle vilja ha i hennes liv.
Vet att det är mycket dumt. Jag älskar mitt eget liv och min egna tillvaro, men det är lite för problemfullt ibland och då skulle pengar inte vara dumt. Inte för att pengar kan ta bort problemen, men det skulle i allafall vara lite plåster på såren att kunna shoppa vad jag ville utan att behöva tänka på om jag kan köpa mat nästa dag.
Jag blev rekommenderad hennes blogg just för att den är så glad, lycklig, och man blir så glad av att läsa den. Men jag blir INTE glad av att läsa den. Jag blir irriterad och får massa ångest och blir sur över mitt egna liv och att jag inte är lika bra mamma som hon. För det är jag säkert inte. Hon är ju perfekta mamman ju, det kan man ju se långt. Se så hon ler och skrattar på varje bild och se vilka fina kläder hennes dotter har och varje inlägg fullkomligt strålar av glädje om hur mycket hon älskar livet med dottern. Hon är säkert en sån som vaknar varje dag med ett leende på läpparna och ser fram emot en underbar dag med dottern. I lekparken eller vad dom nu ska hitta på för kul. Hon är säkert aldrig sur eller irriterad på sin dotter. Hon vill säkert aldrig slänga in henne i väggen. Hon önskar säkert aldrig ett liv utan barn. Hon vill säkert aldrig ha egentid eller välbehövliga pauser då hon tycker att tiden med dottern är en välbehövlig paus i sig.
Suck...

Jag efterlyser härmed miserabla bloggar där man kan läsa om eländiga människor som varken har pengar eller perfekta liv. Tack.

Amir är sådär hyperaktiv idag också. Jag är helt säker på att det är för att han inte är på dagis. Jag är så fruktansvärt deppig nu över att jag inte vet hur jag ska hantera min egna son. Han har det bättre på dagis. I morgon ska han börja gå LÄNGRE dagar på dagis (och tänk alla föräldrar som kämpar och pusslar för att deras barn ska gå så korta dagar som möjligt. jag är inte en av dom.) just på grund av detta. Hur bra förälder är man då?
Suck igen.

2 kommentarer:

lillasnurre sa...

Hej! Jag hittade hit från Eisas blogg, förövrigt den enda jag följer troget, och jag läste ditt senaste inlägg och fastnade! Jag tittade in på din hatblogg, och förstår vad du menar? jag menar här sitter jag på jobbet, har varit här i flera timmar, har inte tvättat håret på flera dagar, och inte hunnit sminka mig, och har toooon med högar att ta itu med, och så läser jag om henne, och hur glamoröst hon lever. Antingen är hon perfekt, eller så är hon en j*vel på att måla luftslott så att sånna som jag ska bli avis. Iallfall, jag har ingen egen blogg, men jag kommer att titta in i din med jämna mellanrum och kolla läget. Du skriver verkligen bra! Jag fick Känslor av att läsa! // E

Hemlig sa...

Ha Ha! Vi är fler ;) Länge leve oss! Jag föredrar iallafall din blogg, det får mig att må bättre =)