måndag 11 augusti 2008

vad är det med människor???

Nu orkar jag inte vara tyst om detta längre, nu måste jag skrika ut mina känslor.

Detta är en sak som jag STÖR mig på, seriöst. Jag stör mig inte på mycket som har med andra människor att göra egentligen, folk får väl göra vad dom vill, det är inte mitt problem. Men detta är rentav äckligt.

En människa.. som vaknar på morgonen... helt grusig i ögonen, rufsig i håret och luktar skunk i munnen. Och går lite halvdant upp och går och kissar. Och sen... direkt efter det;
GÅR TILL KÖKET OCH ÄTER FRUKOST...

Ursäkta, men jag måste kräkas.
Vad är det med folk som äter frukost innan de ens har vaknat?
Innan de har tvättat bort skiten ur ansiktet och borstat tänderna?
Det är ju för fan vidrigt att se.
Jag ser det allt för ofta på film och TV att folk kommer ner i köket och häller upp kaffe i morgonrock och håret på ända och det kan faktiskt få mig att stänga av, om det inte är en fruktansvärt bra film eller Desperate Housewives.
Hemma i min lägenhet är det totalförbud mot att äta frukost innan man har tvättat ansiktet och borstat tänderna. Jag pallar inte att sitta bredvid en människa i pyjamas/morgonrock och kladdiga ögon som stinker i munnen när jag ska äta the meal of the day, min favoritmåltid, frukosten. Då vill jag ha sinnesro och aptit och det får jag INTE av att titta på en morgontrött varelse av detta slag.
Ännu värre är det ju när man är och hälsar på hos någon och sover över för då kan man ju liksom inte bestämma hur de ska uppföra sig i sitt eget hem. Vilket ofta resulterar i att jag inte klarar av att äta frukost där hemma hos dom. Japp, så känslig är jag, mornar och frukostar är ett mycket känsligt ämne för mig.

Jag har faktiskt inte alltid varit såhär, jag har faktiskt själv ätit frukost i morgonrock och stripigt hår, men slutat med det. Då hade jag förklaringen att jag inte orkade göra nånting innan jag ätit frukost. Sen kom jag på det faktum som faktiskt råder, att frukosten smakar godare och är trevligare om man är påklädd och fräsch när man äter den.

Jotack visst, vissa människor har väl problem med blodsockret eller nåt och dem förlåter jag. Men jag kan ändå inte förstå de människor som bara MÅSTE ha kaffe (och eventuellt en cigg till det) innan de knappt klivit ur sängen. De måste ha nåt slags fel?

Det var faktiskt Muneer som tvingade mig att inse detta, när jag träffade honom. När han för första gången såg att jag åt frukost innan jag tvättat mig så blev han FÖRFÄRAD och började skrika och typ gråta "fy fan va äckligt.... hur kan man sitta och äta när man är så äcklig och nyvaken... det kan ju inte smaka gott! och det är inte trevligt för mig att se på dig när du ser ut sådär heller och jag försöker äta!"
Otrevligt sagt kanske men han hade rätt, insåg jag.
Muneer har också något starkt emot människor som gör såhär, mer än jag. Kanske för att han är muslim eller nåt eller att han kommer från ett u-land och han säger att man måste ha respekt för maten och måltiden och tvätta sig noga innan man äter mm, för då blir måltiden trevligare och smakar bättre.
Och det är inget skitsnack för det är faktiskt sant.

Ni som gör på detta vis... prova en enda dag att gå upp, kissa, borsta tänderna, tvätta ansiktet, och sedan gå och äter frukost i lugn och ro och alldeles fräsh. Och se hur trevligt det är och hur mycket godare det blir!
Vet att många människor har problem att äta frukost. "Jag kan inte äta så tidigt på morgonen". Kan detta vara en anledning?

Prova!

4 kommentarer:

Lise sa...

Amen!

Anonym sa...

visst..tvätta sig, göra sig okey..duscha kanske... men..borsta tänderna??? varför? det gör man ju EFTER man har ätit... eller..borstar du innan OCH efter?

Elisabet sa...

Nej herregud borsta tänderna är ju det viktigaste.. vem vill äta frukost med nattandedräkt?? Blä. Om man ska borsta tänderna efter att man ätit, ska man borsta varje gång man ätit hela dagen då? :-/

Pink flower sa...

håller med dig. frukosten smakar så mycket bättre EFTER att man borstat tänderna. och nej jag borstar inte dem igen efter frukosten, sköljer bara munnen. som jag gör efter alla måltider. efter dagens sista måltid borstar jag tänderna igen