torsdag 11 september 2008

!!!!!!!!!

Alltså herregud. Jag har gjort något som jag aldrig i mitt liv trodde att jag skulle göra.
Jag, av alla människor, har idag varit på shoppingtur. Det är i sig inte så konstigt. Det mycket konstiga är att jag kom hem med en kasse kläder... ROSA kläder!!! Rosa BEBISkläder! Riktigt pluttinuttiga "titta på mig jag är en söt liten tjej"-kläder.
Jag blir sååå chockad av mig själv, det strider mot allt som jag står för!!!!
Varför i hela världen gör jag något sånt???

Jag vet inte, jag har ingen aning, det var en konstig känsla jag fick för några dagar sen, när jag stod och valde bland Marias kläder, som egentligen alltså inte är hennes kläder utan hennes storebröders gamla kläder. Och jag tyckte bara att det var så tråkigt att ta på henne alla dessa urblekta, marinblå, gröna, svarta, bruna kläder. Så att hon skulle få lite nytt var ju självklart, men att det skulle bli rosa grejer... nej det trodde jag aldrig.

Jag som har sagt att jag aldrig skulle ta på en tjej rosa kläder. Jag har hela tiden varit jättehård och sagt att nej, om man sätter på en flicka rosa kläder så är det lika med att erkänna att flickor redan från början ska va pluttinuttiga och söta och små utställningsobjekt utan hjärna.
Men seriöst alltså... när man tänker efter lite, hur kan en FÄRG ha så stor betydelse egentligen? Handlar det inte mer om attityd och uppfostran? Hur kan det handla om en färg?
Jag vill ju bevisligen, att det ska synas att min dotter är en tjej. Och nu har ju tydligen alla affärer och alla andra människor i denna värld bestämt att om man vill att det ska synas vilket kön barnet har så ska man klä dem i rosa respektive blått. Så då får jag väl hänga på där och göra som dom säger.
För jag tycker inte att rosa är snyggt egentligen.
Och när jag tittar efter i kassen så är det faktiskt bara ett rosa plagg och resten är lila och röda. Så nu ska jag inte överdriva.
Sen måste jag fortsätta att poängtera att det är ju skillnad på att klä en tjej i några enstaka rosa eller lila plagg, och på att ständigt låta henne gå runt i rosa prinsessklänning och kläder med spets och volang och sånt, det skulle jag aldrig få för mig, och det lovar jag bestämt. DÄR kan vi snacka pluttinutt. Kläder kan ju vara rosa utan att för den sakens skull vara pluttinuttiga, som de kläder som jag köpte idag då.
Jag sitter här och försvarar mig själv märker jag. Det är nästan så jag skäms, men jag vet inte varför. Kanske för att jag aldrig i mitt liv trodde att jag skulle bli en sån mamma som klädde sin dotter i rosa, hjälp, vart ska det här sluta??? Vart är jag på väg, vem håller jag på att bli??
Samtidigt tyckte jag ju bara egentligen att det var trist att klä henne i brorsornas kläder, att det var det som var orsaken från början.

Det är verkligen svårt att ha en dotter!!! Jag tänker ständigt på hur jag ska göra i framtiden, hur jag ska uppfostra henne, vilken attityd ska jag ha, kommer jag att lyckas, kommer hon att bli en stark, självständig och smart tjej eller kommer jag misslyckas totalt och hon kommer förfalla i alla krav och ideal och bli en fjant. Saker som jag aldrig funderar på om killarna.

Men i allafall, hon passade i rosa, hon blev riktigt sööööööt. Tyvärr, eller vad man ska säga.

Är jag kanske fanatisk? Det känns så.

En annan intressant sak förresten var att Muneer var med på shoppingturen och de plaggen som han kom dragandes med och tyckte att vi skulle köpa hittade han på killavdelningen och såg typ likadana ut som dem som vi redan hade. Han som kommer från the land of könsroller ville köpa blått, orange och grönt och allmänt pojkiga kläder. Och så var det jag som sa till honom; "men det kan vi ju inte köpa, det är ju inget rosa eller lila i".
Varpå han såg bekymrad ut och svarade "men du sa ju att vi inte skulle göra henne pluttinuttig".
Ja, jag sa visst det.

Men nu är jag trött på marinblått och svart, excuse me. Och jag vill inte höra en till person säga "åhh, va söt, hur gammal är han?". Och jag ser nu fram emot att klä min dotter i lite glada färger förhoppningsvis utan att få dåligt samvete för att jag bidrar till ett ojämställt samhälle .
Punkt.

2 kommentarer:

Jemima sa...

Men duuuuh, du måste ju köpa me&i till henne så blir det färgglatt utan att vara pluttenuttigt! :D Kanske hon önskar sig nåt särskilt i välkommen-till-världenpresent? :)

Karin sa...

Rosa är okej. Som du säger är det bara en färg. Så länge det inte även är tight, broderat, urringat och med bokstäverna "babe" över rumpan så är rosa en godkänd färg. Oavsett kön ;-)