torsdag 18 september 2008

Jehovas vittnen

Jag skulle precis sätta mig ner med mitt underbara 10-kaffe när det ringde på dörren.
Glad i hågen gick jag och öppnade, för jag trodde att det var grannen, hon brukar ringa på vid den här tiden.
Men där stod två läskiga tanter och jag blev jätterädd.
Jag som har lovat mig själv att aldrig öppna dörren utan att först kolla kikhålet eller i allafall låta säkerhetskedjan sitta kvar (av rädsla för barnmördande tyskor etc).
Men nu stod jag där öga mot öga med dessa tanter och då kan man ju inte gärna stänga igen dörren bara sådär, så den ena presenterade sig och sa att hon var från Jehovas vittnen.
Sen tog hon fram en fejk-bibel och började läsa att en dag finns inte de onda människorna längre utan bara de goda och ödmjuka, de som är som du och jag.
Öhh? Vad vet hon om det? Jag kanske inte alls är god och ödmjuk. Tänk om jag är en barnamördare.
Tackom och lovom så läste hon bara detta stycke, medans den andra tanten stod bakom och borrade ögonen i mig på ett läskigt sätt. Henne blev jag mer rädd för.
Sen fick jag deras tidning "Vakttornet".
Den ska jag läsa.
Jag tycker faktiskt att det är lite roligt att läsa sådana tidningar, humor.
(förlåt mig. jag respekterar alla levande varelser på denna jord. men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är humor)

Frågan var nu. Vad fick dessa vittnen ut av detta besök egentligen? De läste ett stycke ur boken och gav mig en tidning och sen gick de. Kallas det för mission? Jag tror att 99,9% av alla som de besöker på samma vis kommer att låta deras ord gå in i ena örat och ut ur det andra, sen kommer de kasta Vakttornet i pappersinsamlingen och sen sätter de sig återigen och spelar nätpoker och skiter fullständigt i jordens undergång.
Dessutom läste jag en undersökning en gång när frågan var vilka dörrknackare som är mest irriterande, och då fick Vittnena fler röster än dom där invandrarna som går runt med små lappar där det står "min son har cancer".
Kanske lite nytänkande inte skulle skada om de vill ha fler vittnen.

Muneer öppnade en gång när vittnena kom på besök. Han sa att han inte förstod ett ord av vad de sa. De frågade då vilket språk han talade och han svarade kashmiri. Vittnet fick då en utmaning, att hitta Vakttornet på kashmiri. Muneer sa att han noga skulle läsa och begrunda om han bara hittade tidningen på hans språk. Vittnet blev alldeles exalterad och lovade att komma tillbaka. Det har han dock inte gjort. Haha. Så blev man av med dom.
Men idag kom alltså dessa tanter istället. Suck.

Jaja. Religionsfrihet hette det ja.

Inga kommentarer: