fredag 10 oktober 2008

chockgrej.

Om det fortfarande finns sån där Dagens ros och ris i tidningarna nu för tiden så funderar jag på om jag ska sätta ut en sån till Amirs läkare. Ros alltså. Men det kanske är WT att göra det.
Det kanske är mer personligt och trevligt att ge en riktig ros istället? Men då kanske han tror att jag stöter på honom vilket jag inte gör.

Oavsett vilket så skulle jag vilja visa min uppskattning till honom för han är tamejfan den bästa läkare jag träffat på. Till och med Muneer tycker att han är duktig och Muneer har då inte mycket till övers för läkare i detta landet (undrar hur många som har det egentligen).
Idag så ringde jag honom pga fenomenet Circadin som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Att det är dyrt och så, och han hade skrivit ut recept på ett mängd-uttag som skulle kosta 900 spänn för mig att hämta ut, vilket jag inte har för tillfället. Men ändå så behöver ju Amir sin medicin så jag ringde för att undra om han inte bara kunde skicka ett recept på ett paket så det blev billigare.
Då började vi diskutera detta med Circadin och hur tramsigt det är, och han lovade att han skulle skicka en överklagan till Läkemedelsverket så att Amir skulle kunna få den billigare och starkare medicinen på licens. Det var en bra grej. Sen skrev han ut ett separat paket också som fattiga jag kan hämta (det var rätt pinsamt för övrigt att säga till honom att jag inte har 900 för att köpa medicin till min son, men hoppas att han får höra sånt ofta).

Nästa bra grej som han gjorde var att efter nån timme eller så, så ringde han tillbaka hem till mig och meddelade att han hade ringt Team Autism och skällt ut dom för att Amir inte hade fått någon tid än! Läkaren på Team Autism som han då pratade med blev rädd av utskällningen (tydligen) och lovade då på plats att hon ska ringa och ge oss tid nästa vecka!!!
Bland annat eftersom Amir har så himla många mediciner och det krånglas hit och dit med det och då tyckte läkaren att det vore bättre för alla inblandade om han kunde få habilitering istället och på så vis bli en tryggare person och därmed också sova bättre på natten. Vilket är helt sant.

Och nu måste jag påpeka att Amirs läkare är en chefsöverläkare som sitter och gör pappersarbete hela dagarna och går på konferenser och håller föredrag och knappt har patientkontakt längre. Utom med just Amir som han av någon anledning har engagerat sig i.
Därför kan jag inte säga annat än att jag är fruktansvärt imponerad och rörd just nu.
Hoppas detta innebär ett steg i rätt riktning.

Appropå ingenting så är det Idol ikväll och jag kommer lipa jättemycket för LouLou ska sjunga "Hurt" med Christina Aguilera. Jag lipar redan nu typ när jag tänker på det. Det är den sorgligaste och vackraste låten jag vet i den moderna popvärlden.
Jag hoppas och tror att hon kommer lyfta taket ännu en gång.

Dags för Samarin.

4 kommentarer:

Helena sa...

Hejsan! Vilken toppenläkare du har till sonen... Precis sån är min dotters läkare åxå (även han chefsöverläkare). Jag läste inlägget om Melatonin... min dotter äter åxå Melatonin för att kunna sova & det är snart dax för även här att förnya recept & licens! Menar du alltså att de har slutat med Melatonin?? Då kommer jag ju att bli grymt upprörd för det är den enda medicin som funkar för att dottern ska kunna sova... Gillar din blogg btw :-)! Kika gärna in hos mig om du känner för det :-)! Kram kram

Elisabet sa...

Ja dom har slutat sälja Melatonin eller rättare sagt dom beviljar inga fler licenser eftersom det har kommit Circadin istället. Du kan läsa här: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____7438.aspx
Men läkaren skulle överklaga som sagt och hoppas han får licens ändå. Skulle gärna titta in hos dig om jag visste din bloggadress :-)

Helena sa...

Min bloggadress är mysunshine.bloggagratis.se. I presentationen kan du läsa om min dotters sjukdom...

upinmytree sa...

Hittade hit via en tipstråd på FL. Och jag ville bara säga hejsan.