tisdag 14 oktober 2008

näää, jag tror jag håller på att bli rasist

Usch. Jag kämpar och kämpar verkligen emot varje tanke som kommer i mitt huvud men jag kan inte rå för det.
Jag vill verkligen inte ha fördomar och vara rasistisk men om ingen ändrar på saken snart och ger mig motsatt bild så kommer jag att bli en tvättäkta rasist.
I alla fall mot somalier.

Jag börjar få något emot somalier.
Det kryllar av somalier här där jag bor. På Amirs dagis går det jättemånga små svarta barn.
När jag sprang på MVC i somras med min mage så fanns där bara höggravida somalier.
Muneer säger att i hans klass går det bara somalier.
Och jag vet inte vad det är med mig, men jag tycker inte om dom.

Alla somaliska ungar på Amirs dagis är skrikiga och bara slåss hela tiden och käftar.
Alla somaliska mammor på BVC och MVC är jättetysta och tråkiga och säger inte ett ord och hälsar inte ens och verkar konstiga på något vis. Liksom, jag försöker integrera invandrare och vara trevlig och välkomna dom hit typ, jag vill alltid prata med invandrare för jag tycker generellt att de är mer öppna än svenska, men just dom här somaliska mammorna är rent ut sagt arroganta. Fnys.
Och alla somaliska killar/män i Muneers skola tjafsar emot läraren och pratar arabiska hela tiden och vill inte lära sig svenska verkar det som, och så säger han att dom är kaxiga och dumma och visar aldrig någon respekt mot någon.

Och detta adderar jag med alla andra fördomar jag har om Somalia och somalier. Jag tänker mig omskurna kvinnor som går runt i stora skynken och plast-flipflops (de har flipflops på vintern i snön!) och föder barn efter barn som blivit till genom våldtäkter. Jag tänker ett smustigt och äckligt land med konstig kultur och könsstympning och krig och gud vet vad.
Och så tänker jag att många somaliska barn upptäcks ha autism och då säger deras mammor och pappor något så dumt som att autism finns inte i Somalia, det är "den svenska sjukan".
Och så tänker jag att dom släpar hit dumma traditioner såsom kvinnlig könsstympning och tvångsgifte.
Läste för inte länge sedan om en somalisk man som blivit fälld för grov våldtäkt på hans fru, och anledningen till att våldtäkten var grov var för att hon var könsstympad.
Och så har jag läst den här boken "Blomma i Afrikas öken".

Jag vet inte om jag bara har fördomar, om jag är rasist eller om jag helt enkelt är rädd för somalier.
Jag tror faktiskt det sista.
Barnen skrämmer mig när dom springer runt och skriker.
När jag hämtar Amir på dagis så blir jag rädd och orolig när jag ser dom där skynkena till kvinnor som ser jättetrötta och arroganta ut och hämtar typ åtta barn på samma gång.
Och då byts rädslan till rasism.
Eller kanske är det den här avskyn för kvinnlig könsstympning som gör mig rädd och rasistisk.
Eller hela landet Somalia med alla dess traditioner och krig och svältande barn skrämmer mig.

Hur som helst så gillar jag det inte och jag vågar säga det.
Nu är det säkert så att alla somalier är inte såna och somalier är ett jättetrevligt folk och jag är sååååå drar alla över en kant (kam?).
Men jag känner ingen somalier och har aldrig träffat någon som är snäll och trevlig så som sagt var, visa mig motsatsen så kanske jag ändrar mig.

Inga kommentarer: