torsdag 16 oktober 2008

offentlig amning

Igår ammade jag offentligt för första gången med Maria.
Det var inte roligt.
Först var man tvungen att springa runt halva stan med en skrikande bebis i vagnen för att hitta ett barnvagnsvänligt ställe med bekväma stolar och inte allt för mycket folk där man kunde sitta. Jag kunde lika gärna gått till bilen och suttit där, men det kom jag på lite försent.
När jag väl hittade en plats som hade ok stolar och var lite folktomt, så måste man börja böka och se till så att inte en endaste människa ser vad man håller på med.
Jag skäms inte så mycket egentligen, men man har ju hört vad folk tycker om offentlig amning.
"Jag vill inte ha ett par bröst mitt uppe i mitt ansikte när jag sitter och käkar", kan det låta.
Det är konstigt, folk gillar bröst väldigt mycket i allmänhet, men när det kommer till en så naturlig sak som att mata sin bebis så passar det verkligen inte.
Och jag tycker det är fånigt, men samtidigt är jag inte den som vill störa folk så då blir det ett himla projekt att bara få i det lilla barnet en slurk.

Det såg inte ut som att någon tittade eller störde sig, och jag hoppas verkligen inte det, för jag vill inte att någon sitter och bloggar idag typ; "Igår skulle jag fika på Waynes och då var det en tjock brud med en ful bebis som bara drog upp tröjan och flashade hela boobsen för mig så jag tappade aptiten på min macka. Fy fan, jag tycker offentlig amning borde förbjudas."

Jag kan inte låta bli att förundras. Och det tror jag egentligen många gör.
I ett land som tex Indien är det god sed att man döljer sina behag för alla utom den äkta maken. Man bär för det mesta en traditionell dress. Men när en kvinna har sin bebis med sig så kan de öppet sitta mitt på en gata och amma så att alla ser.
Och det är ingen som bryr sig alls. Trots att de kvinnliga kroppsdelarna är förbjudna, tabu och då självklartockså, i och med det, ett objekt för alla mäns nyfikenhet (för de VILL ju egentligen kolla och gör det med glädje om de får chansen) så är det ingen som tittar eller ens reflekterar en tanke åt att en snygg kvinna sitter och visar upp sig. För hon matar sitt barn. Hon är en mamma och en mjölkmaskin. Inget konstigt med det alls. Låt barnen få käk för guds skull.

Men i Sverige där det visas tuttar överallt och där det är mer regel än undantag att tröjor ska vara tajta och visa halva behagen och där inget lämnas över åt fantasin någonsin och där alla kvinnor låter "jag är stolt över att vara kvinna och jag är stolt över mina bröst och visar gärna upp dom" och alla män låter "bröst är det vackraste som finns", här blir det helt plötsligt ramaskri om en kvinna måste mätta sitt barns hunger någon annanstans än hemma.
Äckligt, vidrigt, motbjudande, stötande, groteskt, respektlöst.
"Tänk på oss som inte VILL se, tänk på andra för fan, vi vill inte se dina bröstvårtor, dölj dig kvinna, gå hem, låt ungen svälta, låt oss bara inte vara en del av detta mitt i vår middag".

Men så fort brösten sitter på en barnlös modell eller på en utvikningsbrud på Slitz eller för all del på en ramdon skönhet med snygg uringad tröja, då är det okej att visa hela världen. Speciellt här i Sverige där det vimlar av gubbsjuka bröstgalningar.
Är det för att gubbäcklena fattar att dom inte har någon chans, för att dom vet att kvinnan med all säkerhet är upptagen och dom inte kan få ta del av smörgåsbordet, är det därför de inte vill se? Du skall ju icke ha begär till din nästas hustru.
Och de upprörda kvinnorna är väl kanske avundsjuka för att de inte har stora bröst/barn och därför vill de inte se.

Inte vet jag men jag tycker bara det är jäkligt tramsigt, hela detta land är ju uppochnervända världen, i alla avseenden. Och de som bor här är tragiska och tråkiga.
Och för att inte riskera att bidra till dessa människors spykänslor så får jag väl i fortsättningen ta och amma hemma. Lycka till.

5 kommentarer:

Novellskrivarn sa...

Jag vet inte riktigt hur jag hittade hit, men det var för några dagar sen, och sedan dess är jag fast.

Du skriver sånt som inte är riktigt politiskr korrekt, men som måna tänker och talar om enskilt. det är det jag gillar!

Novellskrivarn sa...

ps kass stavning beror på amning framför datorn..

Jemima sa...

Jag har alltid struntat i vad folk tycker och ammat när som helst och var som helst, t.o.m i kyrkan, på bussen, på tåget och i jättefina restauranger... :)

Carl-Henrik Hammarlund sa...

Instämmer helhjärtat. Strålande skrivet!
Fast det brukar det ju alltid vara. :)

tina sa...

Du har grymt skön inställning.