måndag 20 oktober 2008

Sifo

För ett tag sen så fick Muneer ett brev från Sifo där han fick äran att vara med i en Sifo-undersökning. Ni vet såna där som dom alltid nämner på TV men som ingen är med i, så jag har trott att dom bara luras. Jag blev jätteavundsjuk, jag har då aldrig fått vara med i någon undersökning och jag har bott i detta land i hela mitt 25åriga liv, och så kommer han hit bara sådär och blir erbjuden att vara med.
Sifo påstår att han är slumpmässigt utvald men jag tycker det låter skumt. Jag fick min misstanke bekräftad när jag såg att en fråga handlade om droger (tar du droger? kan du tänka dig att ta droger? vilken drog?) och kriminalitet (vilket brott kan du tänka dig att begå?). Det är klart att han inte är slumpmässigt utvald, dom vill ju bara hålla koll på invandrarna. Anonym fick han inte vara heller för man skulle uppge postnummer, kön, antal barn, ursprungsland mm och med dom uppgifterna kan ju vem som helst bara kolla Eniro, Skatteverket eller Ratsit och hitta honom.

Men karln blev överlycklig i allafall åt att någon ville höra just hans åsikter, som han har så många av. Han har en förmåga att alltid vilja säga vad han tycker om allt, hela tiden och överallt. På ett nästan hysteriskt vis kan man tycka. Han vill alltid prata med chefen på företag och affärer osv och säga sin åsikt och hans högsta dröm är typ att sitta i en debatt med George Bush, påven, Fredrik Reinfelt och Usama BinLadin. Han tror att han kommer vinna den debatten överlägset. Det tror i och för sig jag också.
Jaja. Han svarade på frågorna, det tog typ en månad. Det var ju värsta tjocka boken. Jättesvårt språk var det också. Det var lite tråkigt med tanke på att de skickar ut undersökningen till invandrare. Utan min hjälp hade han ju inte kunnat svara, så det blir nog många tomma svar med tanke på att inte alla "slumpmässigt utvalda" har en svensk i hushållet som kan översätta. Och då blir undersökningen felaktig och då fattar företag, staten och organisationer fel beslut.

Men suck, kom till saken. Jo nu har Sifo börjat förfölja Muneer. De hade nämligen en slutlig fråga "Kan du tänka dig att vara med i fler undersökningar?" där han svarade ja.
Så nu blir han inte av med dom, för dom ringer och skickar mail och fler såna där böcker.
Jag tycker verkligen att det är en förmån men nu är det faktiskt lite jobbigt.
Samtidigt vågar han inte låta bli att svara för han är paranoid och tror att de håller på med en sammansvärjning av något slag mot honom och att han blir fängslad om han inte tar statens uppdrag på allvar.
Ja såna tankar kan man ha om man är född i ett land där man blir gripen om man går runt med en bira.
Och så vill han ju så gärna säga sin åsikt också, men det börjar nästan bli ett heltidsjobb.
Funderar på att ta över jobbet, men då blir det ju inte ett rättvist resultat.
Samtidigt lockar de med trisslotter hela tiden också och tjatar om att "din åsikt är så vikigt för oss och om du inte svarar så kommer allt gå åt helvete med detta land". Nästan.
Vad göra?

Inga kommentarer: