onsdag 8 oktober 2008

undrar hur många som är förbannade på detta

Eftersom Amir har grava sömnstörningar så har han sedan 6 månader tillbaka ätit Melatonin på kvällarna. Det har hjälpt OTROLIGT bra, nästan för bra för att vara sant.
Melatonin är ett kroppseget hormon, det är meningen att det ska öka och minska i takt med dygnet, så man har mycket melatonin på kvällen och lite på dagen. Men det funkar inte på Amir, därför sover han inte.

Att få ut denna medicin har varit lite krångligt eftersom det inte har funkat som med vanlig medicin, att läkaren skriver ut den och så hämtar man den på Apoteket. Man måste nämligen ha speciell licens från Läkemedelsverket innan man blir "godkänd" och kan hämta ut den. Det har dock funkat bra för oss och även medicinen har också funkat jättebra som sagt.
Men nu till problemet. När jag skulle hämta mer Melatonin för ett tag sen så visade det sig att licensen inte gällde längre. Inga problem, jag fixar en ny, sa Amirs läkare. Men det fick han tydligen inte.
Läkemedelsverket har nämligen varit kluriga och pengakåta och kommit på att det är tydligen så många som vill käka Melatonin, så vi gör en ny medicin med detta som verkningsämne, som kan hämtas utan licens. Circadin heter den.
Låter ju jättebra. Förutom att denna medicin är svagare än den tidigare, tre gånger dyrare och dessutom mindre antal tabletter i förpackningarna.
Jag kan inte se det som annat än att Läkemedelsverket helt enkelt vill ha in mer pengar.
Varför annars krångla till det på det viset?'
Antingen handlar det om pengar eller så handlar det om att dom inte vill att folk ska äta Melatontin? Varför? Det är ju inte ens farligt, det är ett kroppseget hormon.

Vad som händer nu är att istället för att böka lite med en licens (som iofs har varit mödan värd så jag bryr mig inte) är att vi får Circadin utskrivet och kan hämta direkt på Apoteket. Jättebra!
Om det inte vore så att vi får köpa sömnmedicin för 815 kronor i månaden istället för 230.
OCH kostnaden går inte heller på högkostnadsskyddet så inte blir det billigare sen heller.
Följden blir bara att allt blir dyrare, man måste ta fler tabletter eftersom dom inte är lika starka, dom smakar dessutom illa (det gjorde inte den förra).
Dessutom, när jag hämtade dessa Circadin så började apotekspersonalen tjaffsa en massa med mig eftersom det står på paketet att medicinen är till för män över 55 år. Och detta var alltså utskrivet till en treåring. En treåring som ska äta tre tabletter, när en 55åring bara ska äta en tablett. Men det är ju inte jag som har bestämt. Så det är ju skitkul att bli ifrågasatt vart man än kommer.
Det är liksom en chefsöverläkare som har skrivit ut medicinen, jag tror knappast att han vet mindre om medicin än vad apotekspersonalen gör. De borde inte ha rätt att ifrågasätta vad en läkare redan har skrivit ut.

Jag har googlat en massa idag och läst att det har blivit jättemycket protester angående detta och att Circadin nu kallas för skandal, vilket jag bara kan hålla med om.
Det är säkert mycket tacksamt för vissa personer med sömnstörningar att detta medel har kommit ut, alltså för dem som tidigare inte fått Melatonin på licens. Men de vet ju heller inte vilken förlust det är.
Meningen är egentligen att Circadin ska ätas i tre veckor av 55-åriga män. Och ska man se det på det viset så är det varken dyrt eller krångligt.
Någon dokumenterad testning på barn med medicinen finns inte. Barn med sömnstörningar skiter vi i.

Så nu är det många föräldrar som är förbannade, inklusive jag.
Det allra mest totalkorkade är att medicinen inte ingår i högkostnadsskyddet.
Antagligen för att det egentligen ju bara ska ätas tre veckor om man ska följa "reglerna", och Läkemedelsverket skiter i om andra behöver äta det en längre tid, för de är mer rädda för missbruk.
Men kostnaden blir inte heller så hög så man kan få det som en merkostnad av Försäkringskassan. Så vem får då betala? Jag. Roligt. Tack. Det behövdes.

Nu återstår det att köpa Melatonin olagligt på internet eller av en sån där oseriös telefonförsäljare som säljer hälsokostprodukter. ofarligt är det att det säljs utan recept i hela världen, utom i Sverige där läkemedelsverket tar varje chans dom får att leka storebror och att håva in lite extra slantar.

Ursäkta ett luddigt inlägg, är bara förbannad.

Inga kommentarer: