torsdag 16 oktober 2008

WORD!

Det var bra skrivet. (om man nu, som jag, inte tar henne helt på orden utan läser mellan raderna, såsom jag tror att det är meningen)

Speciellt detta är tänkvärt:

Att värdera pojkar högre än flickor är för oss gammalmodigt.
Vi upprörs, startar kampanjer, ber makthavare när tillfälle ges att klandra Kina och Indien för att de aborterar flickfoster. Vi klär upp vårt förakt i en självgod västerländsk humanistkofta.
För vad säger att barn med Downs syndrom skulle lida mer än en kinesisk eller indisk flicka? Är inte svenska skäl att inte föda lika lumpet irrationella som de kinesiska?


Och hela artikeln fick mig osökt att tänka på vad jag själv skrev i somras en arg dag.

Men jag skulle vilja veta vad de föräldrar som har barn med Downs har att säga om saken?
FL-krig väntas.

1 kommentar:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Min reflektion här:

http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/

/Klaus