söndag 16 november 2008

appropå mobbning

Jag kom att tänka på att jag väldigt ofta har läst artiklar och intervjuer med kändisar, och typ 90% av alla stora kändisar berättar att de blev mobbade när de gick i skolan. Undrar om det bara är nåt de säger, eller om det är så att de mobbade tar revansch när de når vuxenlivet. De som man i skolan tyckte var konstiga var ju de som hade lite skum humor eller ett insnöat musikintresse. Typ barn med aspergers (då visste man ju inte att de hade det men det förstår man ju nu). Det var ju de som blev mobbade...
Ja men i vilket fall som helst så är det ju då ingen slump att det är jag som fd mobbare som sitter här som ett och annat white trash med en massa barn men dock noll utbildning eller karriär. Medans ett av mina mobboffer jobbar på radio och ett annat är duktig jurist med schysst lägenhet på Östermalm i Stockholm.
Synden straffar sig själv....

3 kommentarer:

Carl-Henrik Hammarlund sa...

Rätt så intressant det där.
Wille Crafoord har gjort en låt som heter "Lika poppis då", som handlar om att många kändisar egentligen har varit populära hela livet men att de gärna berättar om någon kort period då de kände sig utanför, eftersom det låter mycket bättre. Crafoord är själv gammal mobbare så han borde väl veta.
Å andra sidan tror jag också att det mycket väl kan vara så att många människor har varit udda och utanför under uppväxten, men blir coola när de blir större och då börjar bete sig ungefär likadant som folk gjorde mot dem när de var yngre.

Jemima sa...

Det kan ju också vara så att det även bland mobboffer finns nån slags inbördes "rangskala". På samma gång som man själv känner sig mobbad tar man del i den allmänna mobbningen av den som står underst på skalan, utan att reflektera över att man då är lika illa själv...

Sen tror jag nog i och för sig att det finns totalt sett fler personer som blivit mobbade än som mobbat, eftersom det ju ofta är så att en mobbare har flera "offer". Men runt mobbaren finns också en massa tysta åskådare som varken tar aktiv del i mobbningen eller försvarar den mobbade. Egentligen skulle de kanske också räknas till mobbarnas skara, och i så fall har ju Wille Crafoord rätt.

Att Crafoord skriver en sån sång beror nog dock bara på att han skäms för att ha varit mobbare, och intalar sig själv att det är många andra artister som gjort samma sak. :)

Norpan sa...

Hej! Jag har följt dig och din familj till och från i några år på FL, låter lite som att jag är en stalker hmm? Nä då, jag blev bara så tagen av dina berättelser och hur du kämpar för din familj. Tänker på er då och då och undrar hur ni har det. Kram / Wictoria ( Norpan81 på FL)