torsdag 4 december 2008

Det kom ett brev....

Nej, inte ett brev, men ett häfte. Ett häfte med Luciasånger låg på Elias plats på dagis.
På baksidan stod det: "Välkommen att fira Lucia med oss fredagen den 12e december klockan 7:30. I år firar hela *** förskola tillsammans ute på gården! Barnen måste vara ombytta och klara för att gå klockan 7:15".
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Är detta rimligt???
Ska man vara med på det?
Om man vanligtvis lämnar barnen på dagis klockan 9 och inte har jobb eller skola att gå till, är det då rimligt att istället väcka barnen halv sex och böka på dem tomtekläder ovanpå overallen (michelingubbe) och typ bära iväg dem eftersom de är för trötta för att gå och sedan acceptera tusen utbrott från Amirs sida pga morgonrutinbryt. Är det rimligt?
Jag tycker inte det.
Men barnen älskar ju Lucia och att sjunga ute på gården i regnrusk klockan halv åtta en helt vanlig dag.
Inte.
Och framför allt så älskar inte jag att släpa iväg tre ungar för att stå och huttra och titta på barn som inte vill sjunga utan hellre vara inne och mysa och leka.
Jag vet att dom bara försöker hitta på roliga grejer på dagis (förskolelärare är jätteduktiga och bra och engagerade och jag beundrar dem nästan alltid, så nog snackat om det) och det låter ju trevligt för dem som jobbar och har ett skäl till att ta ledigt. "Det är luciafirande på min unges dagis".
Men för mig blir det liksom inte ledigt.
Men ändå måste jag skämmas öronen av mig när jag förklarar på dagis att jag faktiskt inte vill gå och att vi kommer som vanligt klockan nio.
Det är ju tradition att fira Lucia. Det svenskaste som finns. Det måste alla göra. De som inte gör det är konstiga och dumma i huvet och dåliga föräldrar för att barnen inte får vara med i gemenskapen.
Jamen så låt mig vara det då.
Bitter är jag också. Hum hum.

Inga kommentarer: