torsdag 11 december 2008

julmat

"Akta er nu för julmaten om ni vill tänka på figuren"
"Låt er inte lockas av julens läckerheter"
kan man läsa och höra överallt nu för tiden.

Jag tänker istället att det borde väl vara lätt att banta eller vad man nu gör, vid den här tiden på året. För är julmat så gott egentligen?
Vad är det som är så gott, som man proppar i sig så himla mycket av?
Ända sen jag var liten så har jag mest bara ätit köttbullar och Janssons frestelse på julbordet och det är väl typ det som jag fortfarande gör. Jansson är väl inte så fettfritt men inte äter man Jansson i flera dagar?
Vad är det som man äter i flera dagar som är så hemskt kaloririkt?

Ett av mina löften är att gå ner i vikt.
När man blir gravid så är det ju lätt att tänka att man äter för två och äntligen har man en anledning till att äta en extra macka tänkte jag säga men jag äter ju inte ens mycket mackor ändå. Men ni förstår vad jag menar. Denna hunger som man känner hela tiden för att ungen i magen måste växa.
Likadant när ungen har ploppat så har man ju lätt att tänka att man måste äta mycket för att nu är man ju mjölkmaskin och det måste ju finnas nåt att ta av.
Bvc-tanten säger ju hela tiden "du äter och dricker väl ordentligt nu när du ammar!"
och man vill helst tro att hon menar choklad.
Men hon menar nog frukt och ägg.

Jag har vägt mig för första gången sen ungen ploppade och fick till min besvikelse se att mjölkmaskinen tydligen inte vill ta ifrån mina reserver (var tar den från då?).
Så nu ska jag gå ner i vikt.
Och för att komma tillbaka till dit vi började så är det ju jättebra att dra in på käket precis i dessa tider.
Så kanske man för en gångs skull kan komma i baddräkten i sommar.
Jag har aldrig kommit i baddräkten. Jag har inte badat utomhus i Sverige sen 2001.
Det skulle vara en triumf.

Hur detta kommer gå kan man ju bara ana, säkert åt helvete, men försöka går ju alltid.
Om man bara tänker positivt.
Hahaha.

Inga kommentarer: