onsdag 3 december 2008

orka bilder.

Jag förstår mig inte på dem som proppar sina bloggar fulla med bilder.
Hur ha energi till sånt?
Vissa måste ju ha kameran framme i högsta hugg hela tiden.
Typ, shit det där måste jag fota och lägga in i bloggen.
Eller, nu ska jag arrangera något kul som jag kan visa i bloggen.
Hur mycket tid har folk egentligen?
När jag skulle lägga in bilden nedan så tog det sammanlagt en halvtimme.
Först skulle jag fota. Det gjorde jag iofs för ett par dagar sen.
Sen skulle jag föra över bilden till datorn medels USB-kabel. Det tog sin lilla tid eftersom datorn hängde sig minst fyra gånger och Elias kom och drog ut kabeln hela tiden.
Sen skulle jag klippa bilden så att vår smutsiga soffa inte syns alls för mycket och efter det lägga in den i bloggen. Bara att överföra till bloggen tog fem minuter. Blogspots eller datorns fel? Inte vet jag.
Det var jobbigt i allafall. Aldrig igen.
Jag blir stressad när jag ser bloggar som består av nästan bara bilder.
Eller för den delen fina och välgenomtänkta bildserier med finurliga kommentarer och texter.
Har de nån speciell metod för att det ska gå smidigt?
Har också hört det sägas att en blogg är inte en riktig blogg utan bilder.
Well, detta är då icke en riktig blogg. Från nu.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bilderna är ett substitut för ord vet du :)
Jag har både mamma och pappa och vänner som jag sällan träffar, det var därför jag startade min blogg, tycker det är härligt att kunna hålla dem uppdaterade med "senaste nytt". Lättar mitt samvete något(!)
Sen är det väl ganska skönt att få ur sig lite "skit" när man behöver det.
Min dator är nog inte heller supersnabb men man hinner en massa annan skit medans man laddar ner, du vet roliga saker som betala räkningar och sånt :)
// Johanna

Anonym sa...

....och förresten, mobilen är skitbra som kamera :)

Elisabet sa...

Ja just det ja, tänkte att många säkert mobilbloggar... Kunde man ju göra, om jag bara hade en mobil. Elias micrade den :-(

Jemima sa...

Jag är en fotomaniac och fyller kameran med kort ständigt och jämt (vilket inte är enbart positivt, särskilt inte när man beställer hem papperskopior typ 500 i taget och inte orkar sätta dem i album så de blir liggande och samlar damm...).

När jag ska ha in dem på bloggen gör jag så här:

Bild-till-bloggen for dummies:

1. Först öppnar jag dem i Paint (finns under Tillbehör i startmenyn)
2. Där kan man förminska dem och beskära dem väldigt enkelt. Jag brukar förminska till ca 25%-40%.
3. Sen sparar man dem i en särskild mapp i datorn som man kan kalla "Bloggbilder" om man vill.
4. Sen går det snabbt att ladda in dem på Blogger.

Elisabet sa...

Big work no time. Som man säger.