lördag 17 januari 2009

härlig förmiddag konstigt nog

Det är helg och då brukar jag i vanliga fall redan vid den här tiden vara helt slut. Men sådant är faktiskt inte fallet för tillfället.
Elias är på ovanligt harmoniskt humör och har varit fast vid Nalle Puh på dvd hela förmiddagen. Säga vad man vill om (för mycket?) tv-tittande men ibland känns det som en räddning.
Maria bara sover och Amir intog en ställning vid köksbordet klockan tio. Han bara satte sig ner där och såg ut att vänta på något. Konstigt.
Tänkte, ren positivism, att han kanske var på ”jobbstundshumör”, så jag gav honom papper och några pennor. Han har inte ritat på ett år, har inte varit intresserad av det, han har väl ritat ett par streck och sen stuckit därifrån.
Men nu började han rita.. och sen dess har han suttit där!
Nu vet jag inte hur jag ska få honom därifrån. Två och en halv timme nu.
Jag tycker visserligen det är jättebra eftersom han övar sin koncentrationsförmåga och han är lugn och sansad. Men i så lång tid… jag vet inte om det är ”nyttigt”?
Jag försökte prova att ta bort honom och leda honom till något annat men då blev han vansinnig så han fick sätta sig där igen.
Så nu sitter han där och ritar papper efter papper fullt och sjunger på ”Nu tändas tusen juleljus”.
Man blir nästan konstigt avslappnad.

Själv ska jag åka till frisören för första gången på 1,5 år. Det ska bli intressant.

Inga kommentarer: