fredag 23 januari 2009

hus ej bra

Jag har länge och ofta sagt att jag vill ha ett eget hus och att jag ogillar starkt att bo i lägenhet.

Jag tror jag ångrar mig nu och jag ska nog bo i lägenhet resten av livet.
Det är nämligen ekonomiskt fördelaktigt, har jag kommit på, när man har autistiska barn.
Ett exempel:
Amir gillar att bada. Mycket. Han gillar att spola vatten i handfatet. Han gillar vatten över huvud taget. Mer än allt annat. Hur det brukar se ut när han tar sitt kvällsbad eller när han i ett obevakat ögonblick tar sig in i något av badrummen, går inte att beskriva.
Det har resulterat i fukt, röta, svartmögel. I båda badrummen.
Jag är tvärsäker på att det är Amirs fel. I alla fall i det badrummet som badkaret finns i. Det andra vet jag inte.
Så nu måste det hänga hantverkare här i flera veckor och riva ut hela badrummen, lägga nytt golv (klinkers! tjoho!), nya väggar, ny inredning.

Och here´s my point. Vad kostar detta? Vill inte tänka på det. Många tiotusen i alla fall.
Många tiotusen som vi inte har.
MEN vi behöver inte betala en krona.
Vi behöver inte heller göra något själva.
Nej, istället ringer man bovärden, som kommer på fem minuter, skriver lite på ett papper, och nästa dag kommer Peab och har börjat fixa.
Och trots att det är Amirs fel, så behöver vi inte betala en spänn.
Sådana fördelar kan man endast få i hyreslägenhet.

Funktionshindrat barn - -> lägenhet.
Tack för den insikten. Nu slipper jag drömma mer.

7 kommentarer:

Jemima sa...

Hehe ja hus har sina nackdelar!

Och renovera två badrum, klinkers, hantverkare osv... make that 100.000 eller mer, minst!

Samtidigt kanske just en sån sak skulle vara något man får bidrag för även om man äger huset själv, när orsaken har med Amirs autism att göra? Det ingår ju också i hemförsäkringen, förresten. Då behöver man bara betala självrisk, fast klinkers får man nog inte om man inte hade det från början. :)

Elisabet sa...

Kan inte tänka mig att det finns nåt försäkringsbolag som vill försäkra en villa där det bor ett autistiskt barn... isf bara till hutlösa premier :(

lilla u sa...

Det måste de inte få veta ;-)

Elisabet sa...

Nej... såklart inte! Men om de frågar... det gör de ju säkert.. det ska ju va så mycket klausuler och undantag hit och dit och hela tiden.

lilla u sa...

De har inte frågat oss.... Men visst du har en poäng. Är inne och kollar din blogg nästan varje dag, det är bra att läsa om hur andra har det. En gång kanske jag också börjar blogga, vem vet?
Kram lilla u

Anonym sa...

Jag tycker inte att du ska hänga ut lille sonen som orsaken till vattenläckan och svartmöglet. Han kan omöjligt få skulden för detta, alla barn även vuxna kan glömma av och låta vattnet spruta. Det ska ett badrum klara iaf. Å nej, man får inte autism av mögel.

lalandakid sa...

Jag måste göra en kommentar angående sista kommentaren här.

Det är inte så att man "pekar ut" eller "klandrar" barnet då, utan anses som rätt normalt i sådana situationer i en sådan familj.
Inte minst på grund av det här med försäkringar och sånt, precis som du säger Elisabet.

En annan mamma till ett barn med autism, som jag känner,
fick hela dotterns sovrum omgjort till våtväggar och våtgolv på grund av att det hände andra sorters "olyckor" där som de omöjligen kunde få stopp på i tillräckligt stor utsträckning. Kostnaden stod kommunen för och det blev både föräldrar och hyresvärd glada över.
Det är inget att skämmas för eller klandra någon för, det bara är så.
Och att tala öppet om det är inte något man ska behöva höra skitsnack för.