söndag 18 januari 2009

rita

Nu ritar han dygnet runt typ.
Om man försöker ta bort honom och få honom att göra nåt annat, tex nåt livsviktigt som äta, så blir han galen.
Visst, jag är glad att han kanske börjar få ett intresse.
Men det känns mer som ett repetitivt beteende, än att det ska vara ett intresse från hans sida. Det är ju bara kladd liksom, inte så att han försöker rita något speciellt.
Låter inte så nyttigt att rita så mycket. Men han är ju jätteglad?
Skumt.
Hur det än blir så blir det bara fel.

17 kommentarer:

camoo sa...

Testa med ägg-klocvka och ge honom 60 minuter åt gången.
Rita, sedan fika sedan rita igen eller någ liknande. Kanske fungerar. Dessutom kan klockan vara rolig, den tickar och ringer...

Lennart Svensson sa...

Hej!

Är själv pappa till en trettonårig pojke med Autistiskt syndrom.

Har du sökt assistans?

Vi jobbar själva med son-rise och har haft extremt stor hjälp av att kunna arbeta genom våra assistenter.

Lennart Svensson sa...

Kan ju kommentera hur jag tänker om ritandet också :-)

Jag tycker att det är fantastiskt att du har en aktivitet ni kan göra tillsammans. Om du helt förutsättningslöst sätter dig ner och ritar med honom utan att försöka störa eller dra till dig uppmärksamheten så är jag säker på att han kommer att börja titta mer på dig och intressera sig mer för dig - även om det kan ta ett antal gånger innan det händer något. Sätt dig en bit ifrån men i hans synfällt :-) Försök hitta glädjen i att göra samma sak som han.

Vi kallar det för att "joina" - när jag första gången började springa runt med min Nils planlöst i huset så tog det en timme innan jag fick den bästa kontakt jag någonsin fått.


Tänk själv hur det känns om någon intresserar sig för samma sak som du intresserar dig för jämfört med någon som försöker hindra dig i dina intressen - vem blir mest intressant att samspela med?

Elisabet sa...

Hej! Tack för tipsen! Ska definitivt prova nån slags äggklocka. Intressant det du säger Lennart, har inte alls tänkt på det.. har mer tänkt att "han vill väl sitta själv och rita och ta det lugnt, jag ska inte störa honom". Men det är ju helt korkat att tänka så egentligen, klart jag måste ta chansen att få kontakt med honom istället!

Nej vi har ingen assistent, vi har precis fått en LSS-handläggare så nu håller vi på och tjatar om vilka grejer vi ska ha, det handlar väl främst om kortids för oss just nu.
Men vi vill ju väldigt gärna börja jobba med son-rise eller IBT, men har insett att vi ALDRIG kommer hinna det själva, menar du att en assistent kan göra det alltså? Av nån konstig anledning så trodde jag att de inte gör sånt?

Lennart Svensson sa...

Träningen räknas inte som tid man speciellt får assistans för men om du får assistans och assistenterna är med ett antal timmar per dag så väljer ni ju själva vilket förhållningssätt assistenterna skall ha.

Om tiden för grundläggande behov överstiger 20 timmar räknas ju även tid för övriga behov med i antalet timmar. Våra barn har ju ofta stora behov av aktiv tillsyn, kommunikation med mera.

det assistansbolag vi använde tidigare var väldigt svåra med att få loss pengar till utbildning så därför startade vi ett eget. Nu kan vi skicka assistenterna på utbildningar och vi har tre kunder med autism där vi jobbar på samma sätt med son-rise. Världens roligaste jobb :-)

lalandakid sa...

Jag hade inget eget bolag men jag fick skicka Isas assistenter på utbildning, t ex fick de gå fyra terminer på stödteckenkommunikation.
Det var aldrig några problem.

En viss procent av assistanspenningen ska gå till assistanslönen, en viss procent (cirka åtta procent har jag för mig) ska gå till administration (till företaget eller kommunen), en viss procent till utbildning och resten till ytterliggare kostnader exempelvis assistenternas reseersättning ifall de följer med på semester.
Blir det pengar över efter halvårsberäkningen skall dessa gå tillbaka till försäkringskassan.

Allt det här kan en bra person med insyn hjälpa dig att få reda på.

Det är oerhört viktigt när man väl får assistans att veta
vad man egentligen har rätt att kräva.
Det bolaget som tillhandahöll assistansen åt min dotter var super på att redovisa vad de använder sina pengar till!

Det är därför jag kan allt det här.
Om du vill kan jag maila dig så får du namnet på dem.
De har även ett korttidsboende.

Lennart Svensson sa...

Hej Lalandakid

Det du skriver är inte riktigt korrekt. Det finns ingen kostnadsfördelning assistansen måste följa. Det är upp till det enskilda företaget att utforma assistansen på ett sätt som passar den funktionshindrade. Det är också stora skillnader i vad som krävs för fördelning beroende på vilket funktionshinder det handlar om.

Stora bolag måste ofta hitta olika generella lösningar för att kunna ha kontroll över kostnaderna. Problemet med att ha enn fastställd procent att följa är att det ofta är stora skillnader över tid vad som krävs hos olika kunder.

När vi får en ny kund med autism krävs det t.ex. ofta mycket stora utbildningsinsatser inledningsvis. Det behövs byggas upp en kultur i assistentgruppen och vi måste ofta lägga ner mycket tid på attitydarbete. Hjälpa assistenterna att få ett synsätt som ger dem arbetsglädje samtidigt som vi utvecklar förmågan att ta den funktionshindrades perspektiv.

Om vi har en kund som vill arbeta med son-rise brukar vi t.ex. skicka minst ett par av assistenterna till start-up utbildningen i USA i inledningsskedet.

Det du beskriver om att assistansersättning som inte används skall gå tillbaka till försäkringskassann handlar enbart om du väljer att vara egen arbetsgivare till assistenerna istället för att anlita ett assistansbolag.

Elisabet sa...

oj oj vilken djungel... *hjälp*
Det var mycket att fundera på...

lalandakid sa...

"Det finns ingen kostnadsfördelning assistansen måste följa. "

Det du skriver är inte riktigt korrekt heller.
Men du kanske har missförstått mig.
Det är inte så att assistansföretaget MÅSTE följa fördelningen,
det har jag inte sagt,
men det är
en rekommendation
som de bolag som är BRA
brukar följa.

Företag som inte följer rekommendationerna brukar som regel ha lägre lön för sina anställda
(jag säger dock inte att det gäller alla,
bara att det brukar vara så)
eller skyffla pengar mellan brukare och annat mer eller mindre olämpligt.
Det är därför det finns en kritik mot en del assistansföretag,
eftersom ingen riktigt vet vart pengarna går och så.


Om ett assistansföretag väljer att lägga ner en större andel av ersättningen till utbildning av assistenterna är det inget fel. Det handlar egentligen bara om att hitta ett bolag som passar en själv.

Jag var jättenöjd när vi fick en samordnare hos vilken jag fick full insyn och redovisning om vart varenda krona gick, jag fick bra bemötande samt att jag kunde styra vilken form av utbildning och sånt som Isas assistenter skulle få.

Assistansbolag SKA skicka tillbaka oanvänd ersättning, gör man inte det begår man ett fel. Detta gäller även kommunen. Jag vet inte varifrån du fått att det enbart skulle gälla de som har egna företag.


Elisabet, det är inte en djungel om man kan sina rättigheter och vet vad som brukar gälla.

lalandakid sa...

Den här diskussionen är för övrigt lite out of topic så länge ni inte ens har assistans.

Ta en sak i taget Elisabet,
du ska räcka till länge!
;)

Elisabet sa...

Out of topic spelar ingen roll för mig, tycker det är bara skoj om folk börjar diskutera och greja i min blogg =)

Lennart Svensson sa...

Hej Elisabet - visst är det offtopic men det är en intressant diskussion.

Det viktigaste för dig är egentligen att känna till att möjligheten till assistans finns och att de flesta assistansföretag kostnadsfritt ställer upp med rådgivning och hjälp med att ansöka. Många med funktionshindrade barn söker för sent och går miste om stöd de annars kunnat få.

Lalandakid - jag kan bara rekommendera dig att läsa på lass-lagen. Det som gäller är att du skall köpa assistans för hela summan. Gör du inte det skall du betala pengarna till försäkringskassan.

Jag delar inte heller din uppfattning av vad som är bra assistans. Det avgörande måste vara vilken kvalitet assitansen har - för en del kunder kan det naturligtvis vara viktigt att fördjupa sig i redovisninngen men det riskerar att ta bort fokus från det som är det verkligt viktiga. Vad kan assistansföretaget göra för att assistansen skall fungera bra.

Det finns en mängd frågor som man bör ställa - speciellt om det handlar om en kund med intellektuella funktionshinder som gör det svårt att själv kommunicera sina behov.

På vilket sätt kan assistansföretaget stötta rätt förhållningssätt bland assistenterna? Hur kan företaget höja yrkesstoltheten? Hur kan man stötta med utbildning? Hur kan man bidra med att sätta mål för assistansen och följa upp dessa?
Vad gör man för att kundens behov och inte assitenternas sätts i första hand?
Hur stöttar men assistenter med handledning och samtalsstöd? Hur stöttar man kunden i eventuell arbetsledarroll.

Om vi tittar specifikt på autism så är många föräldrar i en situation där de behöver stöttning för att hitta ett fungerande förhållningssätt. De får mängder av expertråd från habiliteringarnas olika experter. Råd som ofta emotsäger varandra. Kan ett asssistansföretag fungera som bollplank i dessa svåra frågor? - det är oerhört viktigt för hur väl assistansen kommer att fungera.

Jag kan förstå att företag som har svårt för att hantera dessa frågor som direkt påverkar kvaliteten i assistansen istället lyfter fram ekonomisk redovisning som kvalitetsmått men det är INTE där assistansens kvalitet avgörs.


Ursäkta mångordigheten :-)

lalandakid sa...

Jag har läst på lass-lagen och det var precis det du säger som jag menade. Jag förstår inte varför du förklara det jag redan har sagt för mig.


"Jag delar inte heller din uppfattning av vad som är bra assistans. Det avgörande måste vara vilken kvalitet assitansen har - för en del kunder kan det naturligtvis vara viktigt att fördjupa sig i redovisninngen men det riskerar att ta bort fokus från det som är det verkligt viktiga. Vad kan assistansföretaget göra för att assistansen skall fungera bra."

Well nu är det ju så att det kan vara bra att pengarna verkligen går till kvalité och inte bara till företaget AB. Annars finns det ju inte mycket kvar att bygga upp kvaliteten på.
Jag förstår inte varför du vill polemisera mitt intresse för
insyn i den ekonomiska biten?
Det ena utesluter ju inte
det andra.


Pengarna är brukarens i första hand. Det är då inte så konstigt att jag vill veta hur de används eller hur?

Företaget som tog hand om min dotters timmar hade inte som främsta mål att redovisa pengarna. JAG lyfte fram den sidan för att JAG tycker den är intressant, de hade betydligt mer att erbjuda än ekonomisk redovisning om man säger så.

Jag tycker fortfarande den här diskussionen känns of topic.
Det känns mest som reklam för olika assistansföretag.
Jag driver inget sådant,
men det gör du.

Lennart Svensson sa...

I så fall har jag totalt missuppfattat dig i det du skrev om återbetalning av ersättning till försäkringskassan. Den enda redovisning av användningen som försäkringskassan tar in är att rätt antal assistanstimmar utförts.

Anledningen att jag fortsatte diskussionen är att du framställde det som att kriteriet för ett bra assistansutförare är om de följer en viss fördelning och om de redovisar pengarna på ett visst sätt.

Jag vill då påpeka att om man låser in sig för mycket i lösningen att en viss summa skall användas under en viss tid till just en enskild kunds utbildning - så kan du inte göra kraftiga punktinsatser där det behövs.

Speciellt när det gäller intellektuella funktionshinder som autism kan det krävas stora satsningar i ett tidigt skede av assistansen. Följden av ditt synsätt blir att om de procenten du tycker skall användas inte räcker till för detta så kan man inte göra på det sättet utan måste vänta tills just de pengarna för just den kunden kommer in.

En detaljerad redovisning för den som vill ha det så är en självklarhet - MEN viktigaste fokus måste ligga på vilken kvalitet på assistansen utföraren åstadkommer.

lalandakid sa...

Jag har inte sagt att det är fel att använda en större del till utbildning och punktinsatser.
Vad har du fått det ifrån?

Tvärtom skrev jag i en kommentar längre upp att: Om ett assistansföretag väljer att lägga ner en större andel av ersättningen till utbildning av assistenterna är det inget fel. Det handlar egentligen bara om att hitta ett bolag som passar en själv.

"Följden av ditt synsätt blir att om de procenten du tycker skall användas inte räcker till för detta så kan man inte göra på det sättet utan måste vänta tills just de pengarna för just den kunden kommer in."

Det finns inget sådant Synsätt, jag har bara sagt att det finns rekommendationer och riktlinjer och att det är bra att känna till dessa.


"du framställde det som att kriteriet för ett bra assistansutförare är om de följer en viss fördelning och om de redovisar pengarna på ett visst sätt."

Jag har sagt att det är BRA och önskvärt att ett assistansföretag redovisar JA, men jag har ingenstans sagt att KRITERIET är det. Det är ETT av kriterierna ja, jag har som sagt (för sjuttioelfte gången) valt att lyfta fram den biten eftersom jag anser att den är viktigt.
Då får man nämligen SE om det finns pengar till MER utbildning
så vad är problemet menar du
med att veta
hur mycket resurser det finns?
Det är fortfarande BRUKARENS pengar vi pratar om.

Jag har ju även sagt att det ena utesluter inte det andra.
Så vad är det du diskuterar?

Varför hänger du upp dig på att jag menar att det är bra med företag som öppet redovisar var pengarna går till?

Vad är det för fel på det?
Det handlar inte om att ALL fokus ligger på det.
Det handlar fortfarande om EN BIT av hela paketet.
En bit som jag finner är viktig att lyfta fram.

Har DU problem med det eller?

lalandakid sa...

Anledningen till att jag tog upp det här med pengarna
till att börja med
var för att man ska vara på det klara med att man har RÄTT att använda en del av assistanspengarna till utbildning.

Det finns nämligen bolag och kommuner som INTE erbjuder någon sådan. En del erbjuder inte ens första hjälpen utbildning.

Det var faktiskt den enda anledningen till att jag ville lyfta fram den biten.

Sen sa jag att de som tog hand om min dotters assistans var ju bra på att redovisa pengarna, vilket jag tycker är enbart positivt.

Lennart Svensson sa...

Det låter ju som att vi är relativt överens :-)

Det är svårt att kräva saker av ett dåligt fungerande assistansbolag eller kommun. Det starkaste skyddet ligger i att du har fri rätt att välja assistansutförare. Det bästa sättet att höja kvaliteten på assistansen är att ställa krav och att byta om man inte är nöjd. Ju fler som gör detta desto duktigare kommer assistansföretagen att bli.