fredag 20 februari 2009

Är det så att barn mår bra av att ha tråkigt?

Elias är ganska så jättejobbig när han är hemma från dagis.
På sätt och vis jobbigare än Amir.
Amir flyger och flänger som ett jehu (vad är ett jehu egentligen?), men han kräver ändå inte social uppmärksamhet. Han hittar sina grejer att förstöra och hyllor att klättra upp på, rita lite på väggen och sen är det bra.
Men Elias är liksom jättejobbig, för han kräver social uppmärksamhet.
Det märks ju att han går på dagis och således får underhållning serverad på silverfat varje vardag.
Resultatet blir då att på helgerna har han skiiiiiiittråkigt.
För där hemma sitter bara mamma och pappa, en jättetråkig bebis och en storebror som inte förstår sig på lekar.
Han ska ha vår uppmärksamhet, och eftersom vi inte gillar skrik och gap och protester som uttrycks på alla de konstigaste vis, så ger vi honom den.
Först bygga järnväg. Sen bygga lego. Sen rita. Sen leka med bilar. Sen leka med play doh. Sen leka med alla dom där Little People-figurerna. Sen djuren och bondgården. Sen läsa böcker. Sen bygga klossar. Sen pussel.
Och sen var leksakerna slut, och Elias blir uttråkad.
Han klänger på oss och gnäller och tjatar om både det ena och det andra. Han lägger sig på golvet och ålar sig fram och tillbaka.
Vi går ut och försöker se till så att han springer av sig, men när vi kommer in igen så är det samma historia.

Jäkla dagis! Det är deras fel som inte främjar barnens fantasi. Kan jag känna. Det finns ju tusen miljoner leksaker där och en massa kompisar, aldrig att de har tråkigt. Det kanske inte är meningen att de ska ha tråkigt på dagis heller, det ska väl vara en pedagogisk verksamhet och blabla.
Men det blir liksom lite jobbigt för oss när han sedan är hemma och inte alls får den underhållningen.

Någon har sagt att det är bra för barn att ha tråkigt för då får de fantasi.
Jag hoppas att det stämmer. För jag orkar liksom inte underhålla honom hela tiden. Och jag tycker det är otroligt tråkigt att leka med honom. Jag sitter gärna med honom i soffan och läser bra böcker eller tittar på någon barnfilm med honom, men leka? Njääää.... jag har väl inte så bra fantasi jag heller.

Men även om det är så som de vise säger, att det är bra för barn att ha tråkigt, så undrar man ju, är det bra att ha tråkigt en hel helg?
För jag vill helst inte leka med honom på hela helgen.
Ja, jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag är en hemsk mamma som inte vill leka med sina barn.
Jag kan som sagt var läsa, baka eller laga mat ihop med dem, men inte leka.

Så nu är det helg igen och jag antar att han får ligga där på golvet och åla sig nu också, för jag har inte råd att köpa fler leksaker.
Inte är det väl skadligt eller?

2 kommentarer:

Jemima sa...

Jag leker ALDRIG med barnen. De får leka med varandra, och så åker jag till kyrkans barngrupp så leker de självständigt där. :) Men sen är ju jag också en dålig mamma. ;)

Elisabet sa...

Ja jo de kan ju det så du har ju det lätt ordnat för dig :-) Längtar tills Maria växer upp så Elias kan leka med henne. Han försöker leka med Amir, men Amir bara förstör för honom så det går inte så bra...