onsdag 25 februari 2009

Detta är ju pinsamt!

Victoria och Daniel ska gifta sig! Wohoooo! Det blir ett kungligt bröllop! Gud så underbart! Jag bara måste sitta bänkad framför TV:n! Tänk alla underbara kreationer som detta bröllop kommer innebära. Åååååhh jag undrar vem som ska sy hennes klänning? Tänk att kronprinsessan fick sin prins till slut! GRATTIS VICTORIA OCH DANIEL!!!

Eller inte.

Nej, jag är inte glad, och jag tycker faktiskt att det är patetiskt hur vissa vuxna människor beter sig i Sverige idag. Ett bröllop? Javisst, det är fint med bröllop. Men ett sagobröllop? Kung och drottning? Prins och prinsessa? Kronor och juveler? Slott och vita hästar, troner och en hel uppsjö av soldater? Kungligheter från hela världen? Skärp er.

Jag kan inte komma på en positiv sak med monarki.
Jag förstår inte hur ett modernt land som Sverige är så omodernt i just detta. Vi går framåt i så myket annat men just i detta ligger vi 2000 år tillbaka i tiden. Vi delar detta system med ett antal länder som vi i andra frågor aldrig någonsin skulle kunna tänka oss att samarbeta med.

Jag kommer aldrig glömma när jag berättade för Muneer (som alltså är från Indien, ett u-land) att vi har kung och drottning i Sverige.
Hans reaktion:
-Va? Fortfarande?
Jag skäms.

Det är inte bara förlegat med monarki, det är också hutlöst dyrt, totalt onödigt och dessutom är det ju skrämmande när ett stackars barn föds till en familj och inte kan välja vem och vad hon vill bli. Ett stackars barn som föds till ett liv där hon ständigt är förföljd, bevakad, inspekterad. Hon föds in i ett fängelse, allt för att en massa patetiska människor i detta patetiska land tycker att det är så vackert, trevligt, spännande och roligt att ha en kung som kan vinka lite ibland och se fin ut (för att inte tala om alla vackra fester man får titta på!).

"Kunglig förlovning - ledarsidorna gapar tomma men folket jublar" hörde jag på nyheterna idag. Undrar varför. Kanske för att ledarsidorna skrivs av människor som har lite att tänka med, till skillnad från detta jublande folk som bara vill underhållas.

Finns det inget vettigare att lägga energi på än att sitta och fnittra över vad Kronprinsessan (för man får ju inte kalla henne vid namn, fy skäms!) ska välja för blommor i brudbuketten, finns det inget intressantare att läsa än Svensk Damtidning?

Och framför allt, finns det inget vettigare att lägga skattepengar på? Jag brukar inte vara en sån person som surar över "mina stackars skattepengar", men i det här fallet är jag det. Jag betalar hellre skattepengar till försvaret och djurförsök än till ett snordyrt bröllop. Det finns (faktiskt!) en mening med försvar och djurförsök, men det finns inte en enda jävla mening med den där flummiga familjen som vi ska vara undersåtar till.

Men om resten av Sverige jublar och älskar att vara undersåtar så varsågoda, jag tänker inte låta dem hindras.

Jag tycker bara att man ska sluta gnälla över sina skattepengar när man i andra andetaget gladeligen betalar hutlösa summor till en uråldrig, fisförnäm och förtryckande tradition.

2 kommentarer:

Jemima sa...

Jag tycker det är trevligt med monarki och kungabröllop. :)

Visst är det dyrt, men samtidigt tror jag också det genererar pengar på olika sätt. Både nationellt och internationellt finns ett intresse för kungligheter och t.ex räknar svensk handel med massa intäkter från bröllopet.
Tror också det utomlands skapas någon slags extra goodwill mot landet när man skickar just kungligheter på statsbesök.

Dessutom, de uppgifter som kungen och hovet utför skulle någon annan utfört annars, och den personen skulle också kosta pengar. T.ex en premiärminister som andra länder har, tror nog han/hon har en rejält tilltagen lön...

Vad gäller de stackars barnen som föds in i kungahuset, där håller jag delvis med. Naturligtvis ingen rolig roll de hamnar i, men även t.ex ett kändisbarn är ju i samma sits. Ingen kan välja vilken familj man vill födas i, och att födas in i ett liv i lyx och överflöd (även om det är bevakat och inspekterat) är nog ändå bättre än att födas med HIV i en fattig familj i Etiopien...

Och angående att hon "inte kan välja vem och vad hon vill bli", hon kan faktiskt välja att avstå från tronen och bli något helt annat. Så det stämmer inte riktigt.

Elisabet sa...

Ja du har säkert rätt i det, men det fråntar ju inte det faktum att det är så fruktansvärt omodernt med monarki. Jag tycker dessutom att det känns aningen obekvämt att vi har samma system som en massa skumma mellanösternländer (men nu ska vi ju inte ha fördomar....)

På vilket sätt räknar svensk handel med en massa intäkter? Är det folk som kommer köpa muggar och sånt med Viktoria & Daniel på? Hahaha... jaja, det är väl bra då :-D

Annars hörde jag idag att deras bröllop kommer kosta 2,3 miljarder. Miljarder! Att säga att dessa pengar skulle behövas till andra saker är en underdrift. Och jag tror inte att en premiärministers bröllop skulle kosta lika mycket. Mycket saker som kungahuset hittar på kostar ju pengar just för att det ska vara extra flott eftersom de är just kungligheter. Jag tror inte att en svensk premiärminister skulle lyxa till det så. Juveler, slott och såna grejer är det ju bara kungligheter som håller på med.
Men vad vet jag.
Har dock svårt att tänka mig att tex Reinfeldt (eller mona!) skulle kräva hälften så mycket pengar för sina påhitt eller hälften så stor lön öht. Svenskar är för blygsamma för sånt. Dock inte när det gäller kungar, bevisligen. Då får det kosta.

Men vad vet jag, det kanske stämmer.

Förlegat och onödigt är det i allafall och det stör mig mest.