söndag 1 mars 2009

Det är inte bara muslimer, det är lilla jag också

Kvinnobad blir allt vanligare, läste jag just på Aftonbladet. Med dessa kvinnobad menas att badhuset är öppet endast för kvinnor en viss tid i veckan. Det är en satsning som väldigt många badhus börjar med, säkert för att i första hand locka dit muslimska kvinnor, men det är ju en jättebra idé även för andra kvinnor som känner sig obekväma med att bada inför män.

Artikeln hade fått oändligt många kommentarer. Och kommentarerna kom från, gissa vem, jo 99% män.

99% män som tjurade och muttrade om diskriminering och att det är så fjantigt när Sverige allt för ofta ger vika inför en "kultur som inte är våran".

Fina ord för att komma från fula gubbar, skulle jag vilja säga. De vet nog inte ens vad diskriminering innebär. Anledningen till tjurandet är inget annat än att de är medvetna om att det kommer finnas mindre mumsigt för dem att titta på i badhuset. De som dessutom gnäller över att Sverige ger vika inför den muslimska kulturen är också ute på fel spår, för det är med all säkerhet inte bara muslimska kvinnor som jublar över denna idé.

Jag är inte muslim till exempel, och jag tycker att det är lysande, briljant! Tjoho, nu kan jag också bada!

För jag älskar att simma, men jag har inte varit i ett badhus på snart tio år. Varför? Jo, för att jag tycker att det är ohyggligt obehagligt att vistas halvnaken inomhus tillsammans med ett hundratal andra halvnakna män och kvinnor (framför allt män då såklart). Blickar, bedömningar, håriga magar, stora bröst och perfekta kroppar, speedos som visar mer än döljer, välsvarvade lår, gubbsjuka kommentarer, och den som säger att "jamen folket är väl upptagna med att bada och simma!" har helt fel.

Den man som inte tar chansen att glo på en halvnaken kvinna när han får den är bög. Och jag uppskattar inte när andra män glor. Och jag uppskattar inte när andra kvinnor glor heller. Och jag uppskattar inte nakenhet och blottning av kroppsdelar över huvud taget. Jag uppskattar helt enkelt inte all den fixering, bedömning och komplex som det innebär. Man behöver inte vara muslim för att tänka så.

Det är helt enkelt större chans att badandet och simmandet blir ett nöje om det bara finns kvinnor på plats. Man behöver inte skämmas, man behöver inte skynda sig ner i vattnet för att undgå blickar, man behöver inte känna hur varje millimeter av kroppen synas av en gubbe på 50+, man behöver helt enkelt inte vara ett objekt. Nog är jag medveten om att kvinnor också kan glo, men inte på det sättet som män glor, inte så sexistiskt, inte så värderande, inte så äckligt.

Jag skulle gott kunna säga att om nu dessa män är så ledsna över att bli diskriminerade, så får de väl ta och jobba för att få en stund själva i badhuset de också, så ligger vi lika.

Nej, oj förlåt, jag glömde, det går ju inte! Halvnakna män tillsammans i ett badhus, de är väl ändå inte homosexuella? Gud förbjude. Alltså inte möjligt att göra det jämlikt på så vis.

Antingen får de sluta klaga eller så får de sluta dregla. För jag vill också bada. Och jag har rätt till att göra det i all bekvämlighet och trygghet, precis som de.

Inga kommentarer: