söndag 15 mars 2009

"Jag ska aaaaaldrig gifta mig med en muslim!"

När jag var ung och dum och trodde att jag visste allt, så hade jag mycket bestämda åsikter om vem jag ska tillbringa livet med. Jag var mycket noga med att det inte skulle vara en muslim. Jag är inte rasist och har aldrig varit, men (haha, har du hört den förr?) jag hade läst "Gömda" och var alldeles skräckslagen inför muslimska män (utan att ha en tanke på att snubben i Gömda faktiskt är kristen). "Herregud jag skulle ju vara på min vakt hela tiden om jag var gift med en muslim, man vet ju aldrig hur de behandlar sina fruar!" var en sak som jag kunde kläcka ur mig. Jag skulle minsann gifta mig med en hederlig kristen karl som man kunde lita på. För kristna har ju aldrig konstiga teorier eller värderingar.

Sen träffade jag Muneer. Och han var så öppen, och började diskutera världsproblem och djupa filosofiska tankar om livet och mänskligheten. Jag tyckte han lät mer buddistisk än något annat, jag kunde aldrig tro att han var muslim. Och innan jag visste ordet av så blev jag kär i honom, innan han berättat för mig vilken tro han hade.

Sen frågade jag honom, och han svarade; "jag är muslim, men först och främst människa".

Min reaktion blev; "Aj fan. Hoppsan, vad göra nu?"
Det fanns liksom inte så mycket att göra. Jag visste redan så mycket om karln och vad han tyckte och tänkte om saker och ting, så att han var muslim rörde mig inte i ryggen. Jag var beredd att ta risken, eller rättare sagt, det som jag trodde var en risk.

Och vad blev omvärldens reaktioner när jag berättade att jag bestämt mig för att gifta mig med en muslim? I will tell.

"Åååhh nej, hon kommer få bära burka"
"Det kommer sluta som i "Inte utan min dotter""
"Du vet väl att om ni skiljer er så kan han ta barnen och dra, för det är mannen som äger barnen!"
"Tänk om ni får en dotter och han vill att ni ska könsstympa henne!"
"Du aktar väl dig om han slår dig"
"Det kommer inte gå, man kan inte vara gift med någon som har en annan religion!"
"Oj är han muslim. Jag har hört så mycket om dom, dom slår sina fruar."
"Hon kommer bara få vara hemma och städa och inte få gå ut eller jobba!"

Och jag kan fortsätta i all evighet.

Det är ju inte klokt hur mycket fördomar det finns hos de människor som man tror är normala och mänskliga. Du kanske tror att din granne, kompis eller släkting är en sån där person som älskar alla människor, men när man börjar gräva i det så är den som du sist trodde, lika inskränkt och intolerant som alla andra.

Det blir ganska jobbigt. Det finns ju mycket att bevisa. Hela tiden måste man förklara och försvara och visa att jag minsann inte blir slagen, att jag får gå ut när jag vill, att jag får jobba och att jag har lika mycket bestämmanderätt i hemmet som han har.

Men det allra löjligaste är att svenskar har en benägenhet att tro att svenskar är perfekta. Att vi liksom utgör mallen för den ultimata människan som alla måste vara. Att våra äktenskap i Sverige är jämställda och felfria, och framför allt att religionen kristendomen är exemplarisk.

Detta till trots, så kan jag inte räkna alla de gånger som jag diskuterat med andra mammor, på internet (FL) eller irl, och de har beklagat sig över sina män som inte gör något annat än sitter i soffan och glor på fotboll.

Jag minns framför allt när jag var den enda i min föräldragrupp som var gift med en icke-svensk, och jag var också den enda som inte klagade på barnets pappa. Alla andra mammor gnällde nonstop på deras mansgrisar till karlar, som var odugliga i hemmet och brydde sig varken om familjen eller familjelivet. Det var nästan så att jag ville skryta, men jag har svårt för det. Då och då nämnde jag ändå att hemma hos oss är det mannen som städar och lagar mat, och jag bara surfar på nätet. Jag fick då förvånande blickar till svar och jag kunde se vad de tänkte. "Men va... han är ju muslim?" Ja, precis. Bite me, du stolta svensk.

Nu vet jag att vissa tänker att han är ingen riktig muslim, för riktiga muslimer ska inte bete sig så. Jag vet inte. Jag vet vad han säger att han är och vad han känner i sitt hjärta. Han är alltså troende muslim men han har svårt att praktisera det fullt ut här i Sverige (menar med att be, gå till moskén osv). Vad man känner i hjärtat kan man dock inte bortse ifrån.

Jag vet också att det finns lika många tolkningar av Koranen som det finns personer som har läst den. Det är ingen som vet vilken tolkning som är den rätta, det är bara Gud som vet, och honom kan man ju inte fråga. Muneer har sin tolkning, som han har lärt sig, och han tror på den. Tyvärr kommer personer som han och tolkningar av det slaget i skymundan, när fundamentalistiska shiamuslimer är de som hörs mest (vi gillar ju att lyssna på det som provocerar oss och bryr oss inte lika mycket när det är något som faller oss i smaken, eller hur?).

Hur som helst så var min poäng mest att jag tycker att alla människor ska rannsaka sig själva. Jobba med sina fördomar. Sluta klaga på andra och sluta bete er som om ni vet bäst. Ta bort bjälken ur ditt eget öga innan du börjar tjata om flisan i din systers. Vad är det som säger att du har rätt? Vad är det som ger dig rätt att snacka skit om andra människor och sprida falska fakta som inte har någon grund? Vad är det som hindrar dig från att ge alla människor på jorden en ärlig chans?

Sådant beteende säger bara en hel del om personen som yttrar det.

Öppna era ögon. Öppna era hjärtan. Tänk efter. Är det verkligen värt att lägga en massa energi på hat och fördomar? Vad vinner du på det? Till vilken nytta? Till vilket pris?

12 kommentarer:

Anonym sa...

OT, men jag googlade på bolltäcke o hittade din blogg....den är intressant!!!

Jag bor i Göteborg, och jag har fått ett bolltäcke gratis genom en arbetsterapeut på öppenpsyk. Måste ni betala för det? Nyfiken bara

Elisabet sa...

Jo vi måst betala för det. Först bara låna det från hab, men om vi vill behålla det så måste vi köpa privat. Nu funkar det ändå inte, så det spelar ju ingen roll...

Dino78 sa...

Ja, vad säger man...hör jag ordet muslim så tänker jag på det man lsäer om i tidningar. Men som tur är så är man ju tillräckligt smart för att veta att världen inte är så svart och vit som den är i media.
Som din man sa, i första hand är han människa. Och så tänker jag med. :-)
Bra inlägg för övrigt!

Viola sa...

Jag är också gift med en icke-svensk (kosovoalban) Han är visserligen väldigt sekulariserad och inte heller troende, men det viktigaste för honom är familjen och han har en väldigt jämställd syn på den, mycket mer än de svenska pojkvänner som mina tjejkompisar verkar ha.

sarah sa...

Vilket bra inlägg, jag är själv svensk shia muslim. jättetrist att folk tror dom vet saker om en bara för de får reda på ens religion. Ville bara säga att dom flesta shia faktiskt inte är fundamenalister och att det finns sunnimuslimer som är minst lika mycket fundamentalister tex, i saudiarabien och talibanregimen. kram sarah

Elisabet sa...

sarah: är de sunnimuslimer i Saudiarabien? Trodde de var shia. Förlåt min okunskap, borde ha bättre koll.

Anonym sa...

Ack, ja, den svenska hybrisen...

Jemima sa...

Bra skrivet!

sarah sa...

Ja det är sunnimuslimer i Saudiarabien, dom har en inriktinng som kallas wahabism (ev salafism utanför landet) som är en puritansk mycket strikt (av)art av islam. Den påminner till stor del om den versionen som talibanerna i afghanisatn följer fast talibanernas är inspirerad av en annan inriktning som heter deobandi. Båda två avskyr shiamuslimer och shia har förföljts i afghanistan både på grund av religösa och etniska skäl. kram

Annika Bürger sa...

Underbar blogg! Och underbart inlägg, sällan man hittar en "vettig" blogg!=)

Elin sa...

"Hur som helst så var min poäng mest att jag tycker att alla människor ska rannsaka sig själva. Jobba med sina fördomar. Sluta klaga på andra och sluta bete er som om ni vet bäst. Ta bort bjälken ur ditt eget öga innan du börjar tjata om flisan i din systers."
Här håller jag verkligen med dig. Men vad ger då dig rätten att döma shiamuslimer som fundamentalistiska?
Precis som inte ALLA muslimer inte slår sina fruar, så är inte ALLA shiamuslimer fundamentalistiska.

Elisabet sa...

Jag menar inte att alla shiamuslimer är fundamentalistiska, för det vet jag att de inte är. När jag skriver "fundamentalistiska shiamuslimer" så menar jag just _fundamentalistiska_ shiamuslimer. Sen finns det andra också. Jag kanske var otydlig. Men hoppas du förstår vad jag menar nu. :-) Jag känner många shiamuslimer så jag vet att det inte är så, men det skulle jag iofs vetat ändå :-/