torsdag 5 mars 2009

Men tack så mycket för att man får veta saker!

Idag fick jag ut Amirs journaler eftersom jag ska skicka dem till försäkringsbolaget. Tänkte först att jag behöver ju inte läsa, det finns ju inget däri som jag inte vet om ändå. Men nyfiken som jag är, så började jag ändå läsa. Det var ju inte världens lättaste att förstå läkarspråk, men tillräckligt fattade man ju ändå.

Han gjorde en magnetröntgen av hjärnan för 1,5 år sen, för att utesluta tumörer och liknande. Under denna så sövdes han för att han skulle ligga still (såklart), och då passade man också på att göra ögon och öronundersökning, blodprover och det ena och det andra. I journalen stod nu provsvaren på dessa.

Från ögonundersökningen:
"Blablabla... saker som jag inte förstår... blabla... dimmigt, suddigt på höger öga... blabla, påverkan... blablabla... +4... blabla, eventuellt behövs glasögon, närmare undersökning bör göras under narkos".

?????
Detta är 1,5 år sen och jag vet INGENTING! Det är ingen som har sagt något om att det måste göras fler undersökningar, det är ingen som har nämnt något om synen över huvud taget!

Herregud, tänk om ungen går runt och kan inte se ordentligt! Och så görs det inget åt det!

Tänk om han behöver glasögon? Jo tjena. Lycka till! Han kan ju inte ens ha på sig en mössa, keps, eller solglasögon på sommaren. Hur får man ett par glasögon att sitta kvar? Kan man inte operera istället? För linser är ju inte att tänka på.

Här får man minsann veta saker. Tur att jag läste, annars så hade jag väl aldrig få veta det. Hur kan man glömma bort att meddela en sån sak?

Att vården är trams i Sverige är ju ingen nyhet, men 1,5 år, när det gäller ett barn som dessutom har autism! Jag är chockad!

Jag måste ringa läkaren och fråga. Fy faaaaan va skitigt, rent ut sagt.

3 kommentarer:

Madde sa...

Riktigt dåligt av dem!!

Madde sa...

Hur är det med er?
Fick ni nån rätsida på det här med hans syn?

/madde

Elisabet sa...

Jo jag ringde läkaren men har inte fått någon telefontid förrän nästa vecka...