söndag 22 mars 2009

OK, förlåt.

Det var varken moget eller snällt att kalla Anna Wahlgren för kärring. Jag brukar inte prata så egentligen, och jag försöker verkligen att låta bli att skriva nedlåtande saker om andra människor på internet (försöker nu, med det inte sagt att jag inte har gjort det förr), speciellt då det gäller en människa som inte har en chans att försvara sig.

MEN, om vi ska komma till mitt försvarstal. Jag är trött, mycket trött. Ni som läser denna bloggen vet vilka sömnproblem vi har. När jag då, en dimmig afton eller alldeles för tidig morgon, får se ett filmklipp på Anna Wahlgren där hon demonstrerar sitt buffande och "solfjädrande" och när jag sedan läser åsikter från henne om att "SHN funkar på alla barn, om den inte funkar så är det inte barnets fel, utan föräldrarnas fel eftersom de har misslyckats och har dålig attityd" då rinner det liksom över för mig.

Det är inte så kul att läsa sånt med min vetskap i bagaget. Fru Wahlgren (mamma till nio, och därför expert på alla barn) tror helt enkelt att hennes metod är perfekt och felfri, och att om den helt plötsligt inte är det, så är det INTE Anna vi ska skylla på, utan på oss själva. Vi utslitna, stressade och sömnlösa föräldrar.

Kan ni förstå att benämningen kärring inte var svår att få till i det läget?

10 kommentarer:

Fia sa...

Jag kan bara bocka och buga och hålla med. Varför skuldbelägga oss som redan har så mycket skuldkänslor? Man kan ju undra hur konstruktivt det är egentligen...

Veronicas Ateljé sa...

Om hon säger så är hon minst sagt rutten!!

lalandakid sa...

Hon är ju en kärring!
;)

Elisabet sa...

Hon vägrar ju att acceptera att hennes metod, som hon har arbetat fram med hundratals barn som försökskaniner, kan fela. Mycket lättare att skylla på vuxna människor än på barnen. Hon tror sig vara barnens allsmäktige räddare.

Det värsta jag läste var att man kunde kura bort ett barns cp-skada. Det skulle absolut gå. För det går att kura alla barn.

Veronicas Ateljé sa...

Hon kanske kan berätta hur hon kurerade barnen med rubbad melatoninhalt/sömnrytm. Det är nog forskarna intresserade av!

Elisabet sa...

Jag tror inte hon bryr sig mycket om forskning och vetenskap och bryr sig därför inte heller om att debattera med dem.

Men jag är också himla nyfiken på hur hon skulle göra det.

Jag skrev i en tråd på FL om att jag skulle vilja utmana AW och be henne att kura Amir, så skulle hon kunna överbevisa mig om hon så ville. Fick ett svar av ett AW-fan att denne gärna skulle anta utmaningen, men inte nu eftersom Amir äter sömnmedicin och då funkar inte kuren efter det.
Hmm.. jaja. :-/

lalandakid sa...

Det kan ju också bero (mostättningen alltså) på att hon är emot barnpsykiatrin (hon har ju varit medlem i kmr i många många år), och det går ju inte direkt ihop med barn som har neuropsykiatriska funktionshinder.

Fotnot:
KMR står för "kommitén för mänskliga rättigheter" men har dock inget att göra med FNs mänskliga rättigheter,
utan snarare
med Scientologerna.

Elisabet sa...

Ja jag läste det... Scientologerna tror ju inte att npf finns över huvud taget, men hur är det med Anna? Jag har bara läst en mängd krönikor och uttalanden från henne där hon inte tror på ADHD. Men med autism vet jag inte.

lalandakid sa...

Det beror väl på om man måste medicinera eller inte antar jag.
;)
Jag skojade, har faktiskt ingen aning.
Men det finns de som tror på infantil autism (sådant som din son och min dotter har, dvs upptäckts väldigt tidigt) men inte på autism som upptäcks senare eller asperger
som man även kan diagnosticera i vuxen ålder.
Hon kanske tillhör den kategorin?

Nike sa...

Just när det gäller autism och neuropsykiatriska funktionshinder ska man vara försiktig med Wahlgrens metoder, precis som med det som kallas holding. Som adhd/aspergare kan jag inte se på metoderna annat än som ett övergrepp. Är man överkänslig mot beröring drabbas man av panik. Det blir man inte trygg av utan drar sig snarare längre in i skalet.