måndag 27 april 2009

awehyaoiajsfölksaölfksajlöfköfklsajdöfl

Godmorgon! Det är måndag! Vilken underbar dag! Helt fantastiskt. Den nya veckan har börjat på ett helt fantastiskt sätt. Såklart. Vad trodde ni?

Att jag ljuger förstås, och det gör jag också. Har precis fått ett telefonsamtal från specialpedagogen som berättade att kommunen drar in Amirs färdtjänst. Eller, för honom heter det inte färdtjänst utan "dagistaxi", eller nåt sånt. Jag skjutsar honom till dagis varje dag, men när han är på kortids så åker han taxi istället. För att han inte ska få fel signaler om jag kommer och hämtar och lämnar honom huxflux, och stör honom i hans mönster. Det är mycket viktigt.

Mycket, mycket viktigt, eftersom Amir varken vet in eller ut, om jag dyker upp emellanåt och kör honom i bilen och sedan lämnar honom igen. I fem dagar. Men se det skiter kommunen i, för det finns pengar att spara in på om de drar in hans taxi och jag kör honom istället.

För jag är ju hemma och är föräldraledig. Jag har ju ingenting att göra om dagarna. Jag sitter ju bara hemma och skrotar. Hade jag jobbat så hade det varit en annan sak, för då hade jag betalat en massa skatt som de i sin tur hade tjänat in. Eller, som kommunen säger, då hade det varit extra jobbigt för mig att lämna och hämta Amir emellanåt.

Fast det hade varit precis lika extra jobbigt som det är nu, och framför allt så är det extra jobbigt för Amir. För han kommer bli förvirrad av detta.

Det är alltså skoltaxi som han har åkt. Jag försökte komma runt det hela och fråga om han kunde få regelrätt färdtjänst istället. Men nej, det kunde han inte, för det får inte skolbarn. Fast han är ju inte skolbarn, han är ju dagisbarn? Ett ännu bättre skäl enligt dem. Jag har nämligen ett föräldraansvar att ta till.

Jag anser dock att när Amir är på kortis så ligger ansvaret och vårdnaden inte direkt på oss föräldrar, utan på förskolan och kortidsboendet. Hade han gått i skolan så hade han fått skolskjuts eftersom det råder skolplikt i det här landet. Men nu finns det två alternativ; antingen får han stanna på kortids hela dagen eller så får jag åka och lämna och hämta honom. Att stanna på kortids hela dagen går inte eftersom det inte finns någon personal där då.

Så vad har jag för val? Bara att plocka upp ännu en jävla pusselbit och passa in. För jag har ju inte så många. Och Amir är ju inte tillräckligt stressad som han är nu, det går att klämma in lite extra kaos i den lilla skallen, det får plats. Och jag, jag bara latar mig ju hela dagarna, så det är ju helt ok att tillbringa halva dessa till att köra bil och dessutom ge min son ångest på köpet. Helt ok.

Satans helvete jävla kommunjävel.

4 kommentarer:

Sara sa...

Dom verkar ju fan inte kloka i din kommun

Jag hade kontaktat riksföreningen för autism och fått hjälp av deras jurist för att överklaga

Elisabet sa...

Det är inte många som är kloka när man kan se Gustav Vasas ansikte.

Jag ska nog kontakta dem faktiskt, ska fråga kuratorn på hab först om hon har nån idé.

lalandakid sa...

Jag hade tur när Isa gick på dagis i Stockholm.
Då hade nämligen hennes kortids en bil som de var så snälla och kom och hämtade henne med, själva alltså.
De blev av med bilen av besparingsskäl sen,
men då hade hon hunnit börjat skolan!

Hoppas det löser sig för dig.

(När vi bodde i Örebro fick vi varken färdtjänst eller skjuts mellan dagis-kortids, utan då var min gamle morfar så snäll och körde mig och Isa genom hela stan tidigt på morgonen som på eftermiddan...i alla väder)

Elisabet sa...

Oj vilken underbar morfar! Wow!

Jag funderade lite över hur det skulle va om jag inte hade körkort, eller om vår bil går sönder (för det gör den ofta) och vi inte kan köpa ny, hur hade de tänkt sig att vi skulle göra då??? :-o
Buss åker man inte med Amir liksom, man gör bara inte det.

Idioter. Det måste finnas ett sätt att få dem att ändra sig.