tisdag 21 april 2009

faktiskt ett filmtips för en gångs skull

Ja, vad var det jag sa. I natt vaknade Amir klockan två och sen somnade han igen halv sju. Kvart i nio sov han fortfarande och jag övervägde faktiskt att låta honom stanna hemma från dagis. Men i slutändan blir det ändå bäst om han är där, och han kommer ju piggna till, så jag släpade dit en halvsovande zombie (fel av mig?). Anledningen måste vara att han inte fick någon medicin igår kväll då han somnade innan vi hann ge den. Suck.

Han rusade runt hela natten och betedde sig som om det vore dag, så jag var tvungen att gå upp för att han inte skulle väcka alla barnen. Tog då tillfället i akt och såg en film som vi har haft liggande i datorn ett tag men som jag aldrig hunnit se.

Och den var så fantastisk så nu måste jag bara skriva lite om den.

"Slumdog millionaire" heter den. Det är en Bollywood-produktion som har fått åtta Oscars! Den handlar om en liten kille som växer upp i slummen i Mumbai, och när han är vuxen tävlar han i den indiska versionen av "Vem vill bli miljonär?". Han vinner, men arresteras då direkt med misstanke om fusk, eftersom en liten gatupojke omöjligt kan veta svaret på alla frågor i frågesporten. Han får då berätta, om hur han kan veta allt, och vad som har lett till det...

Jag älskar den här typen av Bollywood! Muneer och hans bror släpar ofta hem en massa Bollywood-filmer, och det mesta är enligt mig skräp. Människor som bor i slott och springer runt och dansar på en äng eller i bergen. Oftast är det alldeles för amerikaniserat och visar aldrig den verkliga verkligheten av Indien. Huvudpersonerna är alltid rika och snygga, vilket typ en promille av Indiens invånare är på riktigt (men det går ju hem, indierna vill ju se sådant på film, de vill ju inte se tråkigheter som handlar om "dem själva", precis som vi i väst, som gärna vill se hemska filmer av den här typen). Snygga är de flesta visserligen, men rika är ju att ta i. En film som skulle utspelas på en skola, spelades faktiskt in utanför ett slott här i Sverige, hahaha.

Men "Slumdog millionaire" skildrar verkligheten och det är det som är så bra. Muneer grät jättemycket när han såg filmen (han har sett den tidigare), eftersom han tyckte att den påminde så mycket om hans egen barndom...

Och den skulle ju mycket väl kunna vara sann. Det är för jävligt.

Se den!


(Ja, det stämmer, jag fick idén att se filmen från Gizmolina. Jag är, av någon outgrundlig anledning, fortfarande fast i hennes blogg trots att allting är raka motsatsen mot mig, mitt liv och mina värderingar. Varför blir det så?)




UPPDATERING: Det kallas visst inte för Bollywood-produktion om filmen inte är gjord av ett indiskt produktionsbolag. Vilket denna film inte är. Men den är inspelad i Indien. Och då tänkte jag i min dumhet och okunskap att det är detsamma som Bollywood-produktion. Förlåt. Och who cares liksom, men när det gäller min besserwissighet så är det petigt.

6 kommentarer:

Viola sa...

Åh nu blev jag sugen på att se den filmen:)

Elisabet sa...

Gör det! Du skulle kunna se den om en timme ;-)

...eller är det bara jag som vågar pyssla med sånt nu för tiden?

Micke sa...

Nej, jag också. Man måste visa civilkurage mot ipred-lagen och liknande.

sarah sa...

Jag gick direkt från biosalongen hem med ont i magen och grät. tyckte också filmen var helt fantastisk. Jag har själv gjort min praktik som socialarbetare i Indien och sett alla "baksidor" med bordeller, slumområden, tiggeri och liknande och fast filmen fick ett lyckligt slut så tänkte jag på alla de barn som lever detta utsatta liv :( man vill bara ta hand om dom. Älskar indien!

Carl-Henrik sa...

Märkligt... jag läste för bara ett par veckor sen en recension av Salman Rushdie (den indiske författaren) av just "Slumdog Millionaire", och han tyckte minsann att den var förljugen och hollywoodiserad och osannolik och gav helt fel bild av Indien. (Hittar tyvärr ingen länk till hans artikel på svenska just nu.) Han skrev rätt tänkvärt om saken, men ditt/ert omdöme om filmen verkar också fullt trovärdigt så jag ska självklart se den vid tillfälle.

Elisabet sa...

Är inte Salman från Pakistan?
I vilket fall som helst så vet han nog ändå mer om Indien än mig.
Fast visserligen så säger även Muneer att det ger en realistisk bild och han borde ju veta....
Men Indien är ju ett gigantiskt land, och alla indier har olika erfarenheter av landet, så alla har nog rätt på sitt sätt.