torsdag 14 maj 2009

det är ju en fördel också att det är snyggare

Haha, jag tycker det är så roligt ibland när man diskuterar med folk och de påstår att man minsann inte behöver köpa märkeskläder till barnen, för H&M och Lindex är preciiiis lika bra kvalité.

Jag vill inte låta snorkig, men hur kan man tro något sådant, att det är lika bra kvalité på H&M som tex Meandi eller Esprit? De som menar att man bara betalar för märket kan ju ta och komma hem till mig och kolla in några av Amirs t-shirtar som jag tvättat precis lika många gånger. Det är betydligt stor skillnad. Om man tex jämför Meandi med H&M, så kan jag ju säga att Meandi-tröjan kan gott och väl användas av tre barn och sedan säljas förmånligt på Tradera, medan H&M-tröjan måste slängas (jag pallar inte ens att ge den till Erikshjälpen) efter ett halvt barn.

Ja, ett halvt barn. För den är ful, urtvättad och sne i sömmarna långt innan den är urvuxen.

Nog betalar man väl lite för märket också, men inte så mycket som vissa "förnuftiga" och "ekonomiska" människor vill få det till.

Och så vill dessa ekonomiska människor få mig att framstå som en slösaktig märkessnobb. Och att jag bara bryr mig om att ungarna ska se rika ut, eller att vi ska se rika ut då.

"VARFÖR ska man ha bra kvalité på barnkläder?" var en lite smått korkad fråga som dök upp på FL häromdagen. Ja, varför? Kanske för att man har fler barn som ska använda plaggen? Kanske för att man faktiskt, tro det eller ej, är ekonomisk och framför allt klimatsmart?

För visst är det betydligt mer klimatsmart att köpa en tröja till tre barn istället för sex tröjor. Och visst är det banne mig mer ekonomiskt att kunna få tillbaka halva summan av vad plagget kostade när tre barn har använt det.

Sen att Amir sliter ut ett par byxor på en månad eftersom att han simmar i asfaltsgrus och måste släpas med till bilen varje morgon med knäna i marken, är ju också en anledning till att använda lite kraftigare byxor med förstärkta knän och sömmar tex.

Kommentar: ”Jamen tänk om man inte har RÅD att köpa märkeskläder då?!”
Svar: Jag syftar inte på de som inte har råd. Herregud, jag har själv inte råd ibland, eller ganska ofta rättare sagt. Utan jag syftar på de som har råd, men tror att de är så himla smarta när de väljer att köpa billigt. Big difference.

Men nej, låt inte mig störa, sitt ni där med era kläder och förstör för all del naturen lite och sponsra barnarbete i Bangladesh och försök kränga grejerna på Tradera med utrop en krona. Moahaha.

/mycket bitter och icke-ödmjuk kvinna

2 kommentarer:

magda.nu sa...

Men jag måste bara få klaga lite. Me&I blir ju urtvättat efter typ 3 tvättar. Lindexvarning således!

Elisabet sa...

Vaaa det tycker jag inte. Har du fått måndagsexemplar? Jag har bara varit med om två plagg (för många år sedan) som blev urtvättade snabbt, men nu är de mycket bättre. Framför allt håller de formen jättebra. Men det gäller även Esprit och Villervalla tex.