onsdag 20 maj 2009

Kan flickor röra sig?

Efter att ha läst ett inlägg hos Teskedsmamman om en urbota korkad sak (Spiderman vs Hello Kitty... ni vet) så kan jag inte låta bli att bidra med något som jag helt otroligt nog "nyligen" upptäckt.

Det gäller det här med pojkkläder och flickkläder. Jag vet att långt ifrån alla håller med mig om var jag står i den frågan, många som tycker "låt flickor vara flickor" och dränker sina ungar i rosa och blått och tycker det är mysigt och att pojkarna tappar snoppen om de inte har blåa kläder osv. Jaja, låt gå för det, alla kan inte tycka detsamma och framför allt så kan man inte förändra världen på en dag, höhö.

MEN, den som inte tycker att det är här, som jag kommer visa nu, är idiotiskt, den personen kan inte ha alla chipsen i skålen.

Titta noga på bilderna nedan:








Detta är H&M:s mjuka jeans för 98 kronor. De översta byxorna finnes på pojkavdelningen och de nedersta på flickavdelningen. Mycket bra bralls, jag brukar köpa dem till barnen, sköna lekdagisbyxor. Så, vad är då problemet med dessa?

Behöver jag verkligen säga det?

Sjukt, bara sjukt, är vad det är. Det finns liksom inget att diskutera.



Förstår du inte vad jag syftar på? Godmorgon.

7 kommentarer:

tessan sa...

ja, och det sjuka är att det gäller bebiskläder också. jag blev mamma & trodde att det könsinriktade stannade vid val av färger & dekoration på bebiskläderna eftersom alla bebisar, oavsett om det är en pojke eller flicka, är i princip likadana. knubbiga. men vid ett par tillfällen har jag insett att Einar råkat få tjejbyxor eftersom han knappt kan börja benen med dem på, för att inte tala om besväret att kolla bajsblöja i ett par för tajta brallor. sjukt, riktigt sjukt.

(sedan finns det ju bebisjeans som är designade tajta, såsom cheap mondays barnbyxor, men det handlar ju mer om att det kan vara kul att klä sitt barn i likadana kläder som man själv har, & de är ju unisex-tajta)

Elisabet sa...

JAG VET! Jag köper bara "killbyxor" till min dotter för tjejbyxorna (utom de som är för riktigt små, nyfödda bebisar) är så himla tajta, blöjrumpan får knappt plats. VARFÖR???
Sen finns det smala stuprörsjeans för pojkar också men det är ju mer att det är en modegrej och det är ändå inte för så små barn, utan från år och uppåt. Själv tycker jag det verkar knöligt för dem att kunna leka i så smala jeans (killar som tjejer), men för en del kanske mode är viktigare :-/

Sara sa...

M har aldrig kunnat ha "flick"byxor, hon är ju rätt rund men framförallt HATAR hon om det sitter åt

Sen ett par år tillbaka så har jag en kompis som helt sonika syr byxor till M eftersom hon inte kommer i nått :-(

www.storalillaj.com

Jag gillar kläder som går att röra sig i, som ser bra ut och är i alla regnbågens färger

trollhare sa...

Intressant. Jag har inte barn, men jag blir stressad ändå om jag tex. går igenom barnavdelningen i klädaffären på väg till herrkläderna. Det är ofta så uppdelat att man blir trött bara av att se det.

Dessutom noterar jag på bilden att flickor tydligen har mindre behov av fickor och slitlappar på knäna...

Sara sa...

Ja men det är ju för att fina flickor sitter still, de härjar inte som pojkar gör....
Absurt är det

Pink flower sa...

intressant också att byxorna ovan visas med byxbenen rakt ner medans dem andra byxorna på ena benet är lite upp i luften. varför det känns mer feminint vet jag inte, men det gör det iallafall.. varför har dem ovan grått snöre och gråa detaljer medans dem där under har ett vitt snöre utan detaljer? varför överhuvudtaget ha olika sk tjej och kill byxor om det bara är det lilla som skiljer dem åt? löjligt.
Otroligt bra blogg förresten. brutalt ärlig, jag beundrar dig för det. strongt, väldigt strongt.
jag önskar dig lycka till med dina egna tankar och din familj. hoppas ni får fler *lätta* dagar än jobbiga dagar och får tillfälle att njuta av familjen i dess helhet.
kram

Lina sa...

haha, tack så mycket för svaret på byxfrågan! kände mig verkligen knäpp som inte såg nånting :-P
håller såklart med om att det är superfånigt att killar anses behöva förstärkta knän medan tjejer ska vara "lugna och sitta still", typ. suck!