onsdag 27 maj 2009

wacko

Igår när jag var ute och körde bil så såg jag två fjortisar närma sig ett övergångsställe. De började gå över, samtidigt som jag närmade mig dem med bilen. En tanke flög då genom mitt huvud. "Tänk om jag skulle köra på dem".

Det dumma var att jag inte bromsade. Jag fortsatte att tänka "hehe, jag ska köra på dem". På allvar! Jag hade det som mål. Men strax innan övergångsstället så slog det mig att det är nog lite tokigt att köra på dem, så jag tvärbromsade och fjortisarna kom över med livet i behåll.

Efteråt tänkte jag, att det var lite väl stört av mig. Nog för att jag inte är riktigt riktig i huvudet, men hallå? Köra på någon? På allvar? Jag förstår verkligen inte var den tanken kom ifrån. Jag blir nästan lite rädd för mig själv.

Kanske bör jag söka hjälp innan det är försent?

Eller det kanske är vanligt att man tänker störda tankar ibland? Jag kommer osökt att tänka på filmen "Vuxna människor", där det diskuteras om mysko saker som kommer upp i huvudet. Om att man måste ligga med en person som man möter i rulltrappan till exempel. Det har jag aldrig tänkt dock.

Men ja. Jag vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägg. Bekräftelse på att jag fortfarande är normal kanske.

6 kommentarer:

Sara sa...

Ja du bromasade ju till slut...

Normal? nja det vet jag inte riktigt men vem fan är det!

karibien sa...

Jag trodde det bara var jag som gjorde/tänkte sånt. Senaste festhelgen i stan fick jag tvinga mig att trycka på bromsen när killgänget korsade gatan bara så där, utan övergångsställe eller nåt. Man kunde ju tro att folk hade självbevarelsedrift och skulle skynda ur vägen. Nädå. Fast när jag tänkte på att ungen mins reaktion sansade jag mig. Det var nog säkert 20 cm till festprissens knän.

Helt normalt.

Sen såg jag killens förorättat förvånade min. Och så önskade jag att jag inte tryckt riktigt så hårt på bromsen.

Inte helt normalt.

Elisabet sa...

karibien: hahaha!!!!!

Carl-Henrik sa...

Du är nog fortfarande fullt normal tror jag. Misstänker att många kände igen sig i det där i "Vuxna människor".
Själv kan jag ibland, om jag möter nån gammal tant på gatan, få tanken att rusa fram och sparka ner tanten i fråga. Skulle självklart aldrig göra det, men ändå.
Det som är fascinerande med den saken, och med andra tvångstankar, är väl kanske det där att det bara är en liten gärning på någon sekund som utgör skillnaden mellan att fortsätta vara en respekterad medborgare och att hamna bakom galler bespottad av det "normala" folket.

sarah sa...

jag har inget körkort så jag tänker motsatta tankar, ibland när jag går över ett övergångställe och en bil väntar så tänker jag snabbt "tänk om det när någon som plötsligt bara får för sig att köra över mig". Nästan lika stört....

Elisabet sa...

Sarah det är ju en befogad tanke om det är jag som sitter bakom ratten för jag är tydligen kapabel till sådant... hehe