fredag 5 juni 2009

om man får en syl i vädret

Nu ska jag chatta med Anna Wahlgren! Har skickat en fråga som jag väldigt gärna vill ha svar på och hoppas att hon inte hänvisar till sitt forum. Hon tycks alltid göra det istället för att ge svar på tal direkt.



UPPDATERING: nähä, skit i det då. Jag var faktiskt uppriktigt intresserad av ett svar men den typen av frågor passade sig visst inte, det var mest lama frågor och gullande som gällde. Som jag trodde. Hmpf.

Men i övrigt så måste jag faktiskt säga att jag förstår inte den enorma kritik som kommit mot damen i fråga. Mycket av det som hon säger håller jag verkligen inte med om (och en del påståenden är rent ut sagt skrämmande), men hon har faktiskt sagt bra saker också och det finns kapitel i Barnaboken som är guldkorn. Så om jag får lov att säga min mening, så kan jag inte förstå de som tycker att hon är helt igenom sjuk i huvudet och aldrig har sagt ett enda vettigt ord, att hennes böcker är katastrofala, att hon hatar barn och är för en auktoritär barnuppfostran etc etc. Vissa saker som sägs om henne är till och med tvärtemot vad hon tycker! Jag tror faktiskt att de som säger så har inte läst böckerna över huvud taget. Har man gjort det så skulle man inte prata på det viset. Men det är ju som alltid, folk uttalar sig utan att veta ett skit.

Det är mycket tjat om Anna nu för tiden. Och det roliga är att vad som än sägs om henne och vem som än säger det så kommer hon aldrig vika sig. Hon är som ett berg som man inte kan rubba ur fläcken. Bekymmersamt, men faktiskt också beundransvärt. Kan jag tänka.

5 kommentarer:

Magda sa...

Bekymmersamt och beundransvärt var klockrent!

Jag är ett fan av hennes barnabok men blir ju lite skrämd av hennes hårda jargong i videosarna på hemsidan. Hon låter så ARG juh!

Och sedan tycker jag att det ät fördjäkligt att det blivit en sån mobb runt henne! Alla älskar ju att hata henne. Och alla verkar ha åsikter , oavsett om informationen kommer från Familjeliv eller böckerna.

Sara sa...

Jga har läst barnaboken och visst en del bitar om trots är bra
Men för mig så går hon bort eftersom att hon stöttar KMR och har en syn på barn med NPF som ger mig rysningar.
Jag mår illa när jag av hennes anhängare fått höra att jag skaffat mig M´s diagnos för att slippa ta tag i hennes sömnproblem
KRM anser att psykiatrin ligger bakom allt ont i världen inkl 9/11!!! och föräldrar varnas för att ta sina barn till dessa hemska människor.
och för mig så betyder det mycket vem som säger nått, alltså vad som ligger bakom

Elisabet sa...

Sara: det är helt sjukt, men är det inte bara anhängarna som säger så? Hon har väl aldrig sagt att hon inte tror på autism, däremot har hon sagt att hon inte tror på ADHD och det är hon tyvärr långt ifrån ensam om. Men illa nog tycker jag och bland annat därför gillar inte jag henne heller.
Sen sa hon själv att hon inte stöttar KMR, utan att hon är medlem för att hon vill ha deras tidning (?!).

Jag hade velat fråga henne om NPF men jag kanske får chansen en annan gång att göra det.

Sara sa...

Hon har skrivit flera krönikor som är helt tagna från KMR, så nog stöttar hon dom alltid och verkar hålla med. jag kan plocka fram dem åt dig men inte ikväll

Nej hon har inte sagt så, men däremot att vissa får diagnosen autism felaktigt när de egentligen bara lider av sömnbrist!
Och att inte tro på ADHD, då har allt annat man säger noll värde för mig för då visar man att man inte vet vad man pratar om.
Sen att hon hånar människor som jag ser upp till ( Louise Hallin, Lars H Gustavsson, Dr Sears etc)gör det inte bättre
Men som sagt vissa delar av barnaboken är vettiga

lalandakid sa...

Jag tänkte som du Elisabeth, tills det gick upp för mig att hon stödjer KMR, då föll hon platt måste jag säga.