söndag 14 juni 2009

schema

Jag håller på och pysslar med ett schema till gossebarnet. Han fattar visserligen inte ett skit av scheman och PECS men om man inte börjar med det så kommer han ju aldrig att fatta.

Nu en fråga; ska man börja lägga schemat klockan fyra på morgonen? Är det verkligen rimligt? Jag tycker det är okristligt. Räcker det inte med att börja lägga det klockan sex? Så får han springa hur han vill i två timmar. Med risk för galenskap. Och kan man verkligen täcka hela dagen, 15 timmar? Det är också okristligt.

Och hur ska dessa scheman se ut egentligen för att vara pedagogiska? Jag har bara sett de som finns på dagis (timstock, uppifrån och ner med kardborrade bilder) men det finns antagligen många varianter?

/okunnig

7 kommentarer:

Fia sa...

Du kanske inte måste använda dig av tider.. När han vaknar så kanske det räcker med att du gör vissa saker som en rutin eller vad man ska kalla det för. Kanske räcker det. Han är ju trots allt så liten än så tider är ju inget som han kan använda sig utav.

Nu har jag aldrig jobbat med autistiska barn utan autistiska vuxna och där använder man sig utav tider och scheman.

Scheman tror jag är bra för då får man struktur på vardagen. Vilket är viktigt för autistiska, då vet man åtminstone vad som ska hända.

Mitt tips är att du gör ett schema som funkar för barn med bilder som innebär att man ska sova, borsta tänderna, äta mat, gå ut och gå, gå till dagis, om han ska åka på något särskilt. Gör så att du kan sätta upp de lätt på nått på väggen så de hänger kvar. Magnet kan man köpa bland annat och kanske använda en del av kylskåpet eller köpa en anslagstavla eller nått som tar magneter. Dela in dagen i olika delar. Morgon, lunch, middag och kväll kanske. På kvällen innan så går ni genom vad som ska hända dagen efter. Även om han inte verkar ta in vad du säger så gör det ändå. Sätt upp allt tillsammans och vilken ordning man ska göra det i. Prata om det på morgonen när han vaknar också och vart eftersom ni gjort något så ta bort det som ni gjort. Till exempel ätit frukost.

Är det något han undrar över så kan han ju alltid springa fram och titta under dagen så han vet hur hans dag kommer se ut. Kanske underlättar det i det kaos som han lever i. :)

Bara ett förslag, vi jobbar på liknande sätt med vuxna och jag tror att det fungerar för en del i alla fall.

Du kan ju alltid modifiera och göra så att det passar er vardag.

Elisabet sa...

Va bra! Tack för tipsen! Det är ju samma sätt som man jobbar med autistiska barn så det funkar ju jättebra att göra så.
Jag funderade på om man var tvungen att ruta in minsta lilla minut av dagen men det tror du inte behövs alltså? Det vore så himla jobbigt också. Sen eftersom han inte förstår så kanske det är bättre att bara schemalägga de "stora" grejerna, de som återkommer varje dag och kanske någon annan stor grej, för han vet att det är rutiner och han kanske känner sig lite tryggare om han vet att samma gamla grejer kommer hända idag igen. Det är bara så svårt att veta om han tar till sig det eller ej, men saken är ju att om man inte försöker så kommer han ju aldrig ta till sig det. Sen så kanske han visst förstår, även om det ser ut på honom som att han inte förstår det. Han bara kanske inte visar det.

camoo sa...

E, som tidigare inlägg - låt bli klockslag och tider. Sedan kan du ha OLIKA scheman på olika ställen, t ex ett dagsschema i köket, men ett frukostschema vid bordet, föär att på så sätt visa hur frukost går till. Eller ett toa-schema i badrummet för hur man går på toa. Men mitt tips är nog mest att ta det lugnt. Vi har schema i form av antaalet nätter M skall vara på kortis, det är bilder på väskorna. En bild tas bort varje morgon. Då ser han när det är daggs att åka hem.

lilla u sa...

Hej!
Vi använder schema till Viktor. Han ser inte ut att titta på dem men om vi inte sätter upp det så blir han orolig. De hjälper honom helt klart. Jag använder en magnettavla (köpt på Ikea) som jag har delat in i olika dagar och små klistermagneter (köpt på hobbyaffär)för att kunna vara så flexibel som möjligt. Karborreband var bökit tycker jag. Jag började att sätta upp de saker som vi gör varje dag och är rutiner (äta, sova, leka, skola osv). Sen när det satt fyllde jag upp med allt annat, åka och handla, få gäster, avlösare som kommer, när gäster åker, till doktorn osv. De bilderna har blivit de viktigaste och han har stenkoll på om jag gör fel.... Jag har inga tidsangivelser på Viktors schema. Det är suveränt med bilder på vilka som skall finnas i huset, då blir han inte lika stressad. Så vi har numera ett helt bibliotek på vänner och familj i småbilder :-)
Hoppas du kommer igång med schemat, det verkar svårare än vad det är. Lycka till!

lilla u

lilla u sa...

Just det! Vi har satt upp bilder på toaletten om vilken ordning saker skall ske, bla när det gäller morgonrutinen och duschningen. Även bilder vid sängen, både morgon och kväll. När han vaknar ser han att han kan gå och se tv eller spela dator. Vilket funkar för oss. (Viktor är 10 i sommar så han är ju lite större...)Vi har bilder i hans rum på hans lådor där leksakerna ligger. Kort sagt, vi har bilder överallt....för de hjälper :-)

Kram lilla u

Elisabet sa...

Tackar för ännu mer tips!
Tänkte mig först en kardborreremsa på laminerade papper men magnettavla blir nog bäst, det verkar vara minst jobb med det, och lättare att förvara bilderna.
(också får jag en anledning till att åka till Ikea :-D )
In i minsta detalj behöver vi nog inte göra än eftersom han ändå inte är i självgående-ålder, men det blir ju ett gäng bilder ändå...

Fia sa...

Än så länge behöver du nog inte ruta in minsta lilla minut. Det tror jag inte och verkar nästan onödigt jobbigt. Det värsta är att för vissa autistiska kan en hel dag bli förstörd om man går en minut över med något.

Jag tror på ett stomschema där man förklarar dagen och sedan kan man göra typ en lista, eller vad man vill kalla det för, för vissa sysslor. Som att städa, där kan man ta bilder på honom när han plockar saker i lådor till exempel för att visa att så här gör du när du städar och i den här ordningen. Nu vet jag inte hur rörigt det är hos er för tillfället. Kanske behöver ni bara få ordning på vardagen till att börja med nu och ta andra liknande saker längre fram. Det finns ju en risk att det går åt skogen om man börjar med allt med en gång.

Hoppas att det kommer fungera för er så kanske saker och ting blir lite lättare att hantera för pojken.