måndag 15 juni 2009

Theralen-problemet är löst

Av någon riktigt konstig anledning så har Amir börjat spy, ungefär en minut efter att han har fått Theralen. Och det riktigt konstiga är att han har gjort så sedan i torsdags, när jag skrev "jag drogar mitt barn". Tidigare har han aldrig gjort det. Men från och med den kvällen så åker dropparna upp nästan lika fort som de åker ner. Och det är inte magsjuka, för han spyr bara då, han äter och dricker och är pigg. Så det måste ju bero på medicinen.

Han har också börjat protestera mot att ta medicinen, han kniper ihop käften, slåss och rivs och försöker springa iväg. Innan så har han gladeligen öppnat munnen och slukat allting, som om det vore gott (vilket det inte är).

Det kanske inte är konstigt alls, men jag tycker det är konstigt eftersom han har börjat göra så precis just nu. Så nu får det vara slut. Om han kräks av det så kan han ju verkligen inte fortsätta äta det. Det går ju inte.

Nu återstår bara att se hur varje natt i resten av hans liv kommer bli.

12 kommentarer:

lalandakid sa...

Varje natt i resten av hans liv kommer säkert att vara lite olika, precis som för dig och mig. Med skillnaden att hans nätter förmodligen blir ännu mer olika varann än våra.
Ibland kommer han att sova bra och ibland mindre bra eller inte alls.

Ha tillit, det kommer att ordna sig på ett eller annat vis, han är inte den förste att ha kraftiga sömnproblem.

Jag tycker förresten han verkar ha ett sjätte sinne Amir!
Kram

Elisabet sa...

Ja sjätte sinne var ordet. Det är faktiskt ganska skumt. Och varför just spy? Har han helt plötsligt inte börjat tåla det eller what?

Nu kommer man ju va nervös vareviga kväll. Innan kunde man ju åtminstone ha en liten förhoppning om att han skulle sova eftersom han hade maximal medicinering, men nu är det ju lönlöst att hoppas på nåt. Så får man oroa sig hela tiden istället.

lalandakid sa...

Jag förstår oron.
När jag för sjuttioelfte gången hade vaknat av att Isabel hade rivit ner gardinstången så att det blev två stora hål på väggen,
eller när hon satt på köksbänken och "lekte" med disken klockan tre på morgonen
bestämde jag mig för att skaffa "buren".
Jag tror hon var fyra och ett halvt år då.

Det var inte kul,
men det hade aldrig gått annars...
...och det har faktiskt blivit bättre med tiden ändå.
Men helt bra är det inte.

Jemima sa...

LYCKA TILL!! Hoppas det går bra. Och att ni kan komma på midsommar trots att ni är utan droppar... sist ni var här har jag för mig att du hade glömt dem och han sov bra ändå, kanske omställningen är tröttande?

Fia sa...

Det där låter lite mysko, men det kan ju vara en del i protesten mot medicinen. Kanske framkallar han det själv? Kanske har han kommit på att det är äckligt så han inte vill ha det. Det bästa är nog att sluta för tillfället. Rådfråga hans läkare och se vad ni kan göra. Det kanske finns något annat sätt att lösa det här med sömnen på. Något som inte innebär att ni drogar han.

Kanske löser det sig efter hand med hjälp av lite struktur i allt kaos. (tänker på schemat)

Elisabet sa...

Jag ringde läkaren idag men han har ingen telefontid förrän i morgon, men jag ska höra vad han tror och tänker och tycker. Jag vill ju helst inte att han ska äta theralen öht men OM han måste äta det så får det bli via tabletter istället för dropparna funkar ju inte. Eller så får man sluta helt. I natt har han sovit till halv fem, utan theralen och det är faktiskt förvånansvärt bra. Man börjar bli van vid att gå upp så tidigt, det kanske inte är så farligt ändå får man tänka, bönder gör ju detsamma, haha.

camoo sa...

E, vår läkare nämnde att det kommit ett nytt preparat - ett läkemedel - som skall kunna ersätta Theralen och Melatonoin. Vi vill inte prova nu innan sommaren, men vi tänker göra det till hösten. Tyvärr vet jag inte vad det heter, men det kanske skulle kunna vara något.

Elisabet sa...

camoo - va??? Det vore ju fantastiskt. Och det var ju på tiden. Måste ta reda på vad det heter.

camoo sa...

E, glömde skriva upp namnet men det börjar på C.

camoo sa...

Circadin (melatonin)
Circadin (melatonin) är indicerat som monoterapi för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknad av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre. (Tryckt version: 2008;19(4)).

är det

Elisabet sa...

Skit också, var det circadin. Jag hoppades på något annat. Vi har redan provat circadin...
Läkaren sa till oss också att det skulle ersätta både theralen och melatonin, så vi provade det, tror det var i augusti eller nåt förra året. Men det funkade inte alls, det blev motsatt effekt... jaja... va synd...

camoo sa...

sh-t också. :-(