måndag 6 juli 2009

det heter dagis

Jag tänker envisas med att säga dagis så länge jag lever och andas.

Varför bytte de namn för det över huvud taget? Jag har aldrig förstått det. Varför förskola? Dagis är ingen skola. Det ger lite USA-feeling att insinuera att dagis skulle vara en skola. Att säga att ens 2-3åringar har börjat i skolan. Sätt på dem en skoluniform också så blir det ännu bättre.

Någon får gärna förklara varför man ändrade ordet till förskola för jag fattar ärligt talat inte. Och även om jag förstår så finns det för lite utrymmen i min hjärna för nya ord så jag kommer inte börja prata rätt ändå.

/mossig

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det ändrades för att ge verksamheten en mer seriös klang. Dagis låter ungefär lika seriöst som fjuttis eller gosis. Dagis är dessutom en förkortning av daghem, ett namn som inte alls speglar den pedagogiska verksamhet som det ju är. Inte ett barnpassningsställe. Även om man undrar om det kanske lika gärna kunde varit det...

Men det ändrades i ett försök att öka yrkesgruppens och verksamhetens status.

Elisabet sa...

Jaha! På så vis! Tack för infot!
Då kanske jag ska börja säga förskola istället.
Fast det kanske beror på vilket dagis/förskola man syftar på.
En del kan nog kallas dagis med all rätt, hrmhmm.

cpmamman sa...

Jag kan inte heller sluta säga dagis...

Elisabet sa...

cpmamman: Haha! Sitter du och läser min blogg exakt samtidigt som jag läser din!
Grattis till vinsten! Jag röstade på dig! :-)

cpmamman sa...

Tack kära Elisabet. Och jag har tipsat om din blogg idag i en annan blogg om autism. Hoppas mamman hittar hit. Kram

lalandakid sa...

Jag tänker fortsätta att säga dagis bara för att det är lättare för små barn att uttala det än förskola.
Innebörden för dem är ju densamma.

Man kan ha full respekt för verksamheten ändå,
tycker jag.

Anna sa...

Hej! Vet att det är ett tag sen du skrev men jag måste bara få förklara lite mer ingående varför det heter Förskola idag.

Det heter förskola för att man följer en läroplan. Kommer inte ihåg på rak arm vad den heter exakt men det är en läropland för förskola.Och man har denna bara för att man ska lära barnen olika saker i dom lägre åldrarna 0-3 så är det mest inriktat på att man ska sköta om barnen och även att barnen ska få lära sig socialt samspel därav lekarna och sånger och sådant. Och åldrarna 3-5 där har man olika teman tex djur teman där man kan dela upp barnen i olika ålders grupper. Och detta gör man för att förebereda barnen inför skol starte på ett lungt sätt men även för barnen ska bli medvetna om sin omvärd och för att barnen ska bli bra sociala människor. Och det är därför fri lek finns för att barnen ska få leka det dom har lärt sig .

Ursäkta för det långa inlägget men jag hoppas jag förklarat så du förstår annars får du fråga.

ps du har en jätte bra blogg.