onsdag 1 juli 2009

jag har tänkt.

Gud va skönt det är att inte blogga. Nu har jag inte bloggat på typ två veckor och det känns inte ens stressigt. Va bra, det är ju precis så det ska vara. Istället har jag tänkt. Och tänkt. Och tänkt. Och suttit i en solstol, och tänkt lite till, och tittat på när byggarbetare som kunde varit snygga men som inte är det, äntligen fixar vårt staket (hade de fixat i tid så hade jag bjudit på kaffe men nu gör jag inte det bara för att de är så himla lata). Och jag har tänkt och kommit fram till en hel del saker, fattat beslut och varit allmänt mogen. Det känns bra.

En sak som jag har kommit fram till är att jag idag ska börja på ett mycket spännande projekt. Projektet heter köpstopp. Jag ska inte köpa något på ett år. Jag ska ha ett konsumentfritt år. Förutom vad som är absolut nödvändigt, dvs mat (men även där en hel del begränsningar, inget skräp tex), medicin, och de allra nödvändigaste kläderna och hygienartiklarna (inga utsvävningar med dyr parfym eller lyxigt schampo). Vete sjutton om jag ens ska köpa julklappar. Eller jo det ska jag nog, men bara till barnen, inte till vuxna. Men då ska jag köpa billiga grejer. Och födelsedagspresenter ska väl Maria och Elias få, men sen får det vara bra.

Inte en grej ska jag köpa. (släktingar; sluta skratta!!!) Det ska bli mycket spännande att se hur det kommer att gå, för en shopoholic som jag. Annars brukar jag shoppa för... ehh, nu tänkte jag avslöja en summa men jag kom på att det är alldeles för pinsamt så jag håller nog tyst om det.

Alla dessa pengar som blir över ska jag använda till
1) betala skulder
2) spara till en resa... till Indien, nästa sommar.

Så nästa sommar ska jag belöna oss med att åka till Indien. Min fråga är fortfarande om man ska ta med Amir. Men om vi kommer fram till att man absolut inte kan ta med honom, så åker vi på en tråkig charter a´la Svensson istället, till Grekland eller nåt (med Amir också då). En resa ska det bli i allafall, men helst till Indien.

Och jag tror faktiskt att det kommer bli pengar över ändå. Och dessa ska jag spara till en HBOT någon gång i framtiden.

Jag känner mig väldigt motiverad faktiskt. För jag har kommit fram till att barnen har alldeles för mycket leksaker och på tok för mycket kläder, och jag har visserligen inga kläder men jag har på tok för mycket schampo och smink som aldrig används. Och vi har high tec-prylar som ligger i skåp och skräpar, och vi har dvd-filmer som fortfarande är inplastade, och finporslin som dammar igen. Varför? Varför gör man så och shoppar så jäkligt mycket onödiga saker?

Jag vet svaret. För att fylla ett tomrum. För att fylla ett svart hål av depression och ångest. Jag är mycket väl medveten om det, och nu när jag inte kan fylla tomrummet genom shopping så är jag istället tvingad att ta itu med problemen med hårdhandskarna, möta sanningen i vitögat och fixa allting utan att förtränga och dölja allting med prylar.

Jag har ju även haft en benägenhet att tröstäta, även där för att fylla ett tomrum, men nu är det slut även på det. Jag måste ta tag i saker, jag får inte smita, jag får inte skylla ifrån mig, jag får inte förtränga eller stoppa huvudet i sanden. Det är inte bra för mig eller för någon annan.

Mot verkligheten. Nu.




(jo som sagt så har jag tagit andra beslut också. men det skriver jag om en annan gång)

4 kommentarer:

pethra sa...

Vilket inspirerande inlägg! Önskar dig stort lycka till. Jag skulle verkligen behöva göra detsamma..

Elisabet sa...

Haha, kul att det är inspirerande men jag tror att det är som med det mesta när det gäller mig... stor i orden liten på jorden. Det kommer nog hålla en månad. Men hoppas kan man ju alltid, motiverad är jag ju i allafall.

Jemima sa...

Om du har några high tech prylar över kan du sälja lite till mig, vi har inte ens en fungerande cdspelare just nu... skämt åsido. :) Jättebra beslut tycker jag, fler borde göra så. Varför ska vi konsumera så mycket onödigt? Som du säger, lådor och garderober svämmar över hos oss av leksaker och kläder som man knappt hinner använda. Nästan pinsamt. Samtidigt som andra i världen inte har nåt.

En idé: Du kanske ska skicka lite leksaker och kläder till Muneers bror nu när de ska ha barn och inte har råd? (Syftar på ditt tidigare inlägg) Efter tre barn har ni väl en hel del urvuxet och fortfarande fint.

Elisabet sa...

Absolut det planerar vi att göra. Vi har ju hur mycket fina barnkläder som helst och leksaker också, och en jättefin babysitter och gåstol tex. Men problemet är att det kanske kostar multum att skicka så då går det ju inte, annars får vi ta med lite bara när vi åker dit (om vi åker).

Jadu, jag har ett högtalarsystem till hemmabio, datorhögtalare, datorskärm (platt), playstation, en styck laptop som visserligen är sönder men det är bara hårdvarufel, en kabel som är av så det kanske är billigt att fixa. Vad vill du ha?