måndag 6 juli 2009

min lilla, lilla skrutta

Dotra min är 67,5 cm lång och väger 7290 gram.

Hon är lika stor som Elias var när han var 6 månader.
Hon är lika stor som en fem månader gammal bebis som jag alldeles nyss kollade in på FL.
Hon är lika stor som en del barn är när de är typ två månader gamla.

Men dotra min är tio månader. När hon är ett år så kommer hon att vara mindre än 70 cm lång. Hon har 74 i kläder. Hon har så pytte, pyttesmå fötter så det inte går att hitta några skor till henne.

Major problem. Det blir ett jäkla major problem när hon börjar på dagis i höst. Det finns liksom inga gummistövlar i storlek 16 och det finns inga regnkläder i mindre storlek än 80. Och på dagis måste man ha regnkläder och gummistövlar. Man måste ha skor.

Men dotrens skor får vi köpa på bebisavdelningen, såna där mjuka utan sula. Nu går hon snart, hon måste bara våga släppa taget. Det kan visserligen ta ett tag innan hon vågar det, så förhoppningsvis växer hennes fötter någon extra millimeter. Annars får hon tulta runt på asfalten iförd tossor.

Andra barn i hennes ålder har typ storlek 21 i skor och 86 i kläder. Andra barn är så himla stora.

Men hon är en liten skit! Så extremt liten! Man kan väl visserligen inte begära mer, när hennes moder är 160 och fader är 170, och inte en kvinna på faderns sida av släkten är längre än 150 cm. Men ändå.

Ändå så har bvc tjatat sedan hon föddes. De skyllde indirekt på amningen och ville att hon skulle börja med smakportioner tidigare än vanligt. Och nu då, när hon äter riktig mat, då finns det inget att skylla på längre. Då får bvc helt enkelt inse faktan att hon är halvasiat; och asiater är små. Punkt. För jag tänker fanimig inte proppa i henne en massa extra mat om hon är mätt och inte vill ha. Det är kränkande och jag förstår inte de föräldrar som trugar och trugar med maten. Mat ska vara rofullt, trevligt och lockande! Inte stressigt och krävande. Så glöm att jag tänker "truga och muta".

Så hon får väl vara liten då. Det känns bara lite komiskt, så komiskt att jag var tvungen att skriva om det. Så himla komiskt att sitta på offentlig restaurang och låta henne smaka pommes och se hur alla andra pretto pk-morsor gapar av förskräckelse eftersom jag låter min "5 månader gamla" bebis få smaka vuxenmat. Och åka framåtvänd vagn. När hon är så liten. Herreguuuud. Vänta bara så får ni snart se ett FL-inlägg om det.

Problemet kvarstår dock med gummistövlar. Det kanske inte är meningen att man ska lämna så små barn på dagis? För då hade det funnits gummistövlar.

Pluttan får väl plaska i regnet barfota då.


Det lilla, lilla barnet med den lilla, lilla foten
(och en alldeles för full blöja)


14 kommentarer:

Novellskrivarn sa...

Men du, nu kändes det nästan som att läsa ett inlägg jag själv hade kunnat skriva om Olle.

Vi fick ju åka på tillväxtultraljud tre gånger i slutet av graviditeten och det sades hela tiden att jag skulle ammaammaamma tills det sprutade ur öronen på honom, så att han skulle växa mer.

Ändå är han världens minsta kille verkar det som.

Han är nu 10 månader och två veckor gammal, knappt 70 cm lång (71 enligt vår nya barnmorska men jag såg själv att det saknades flera cm när hon mätte mot plattan) och han väger nu äntligen ståtliga 8kg, efter mycket om och men.

I storlek har han fortfarande 68, vissa plagg 62, känns ju helt sjukt.

Men som du säger, man får trösta sig med att det är klädtillverkarna och alla prettomorsor som är galna, det bara råkar vara så att både du och jag och våra barnpappor är små. Och det är ju helt okej.

Nina sa...

Guuuvickensööötlitenplutta! <3
Är det sant att det inte finns gummistövlar? Det är ju inte klokt! Go lite tjej :)
Jag har en dotter som har autism å blev tipsad om din sida men har inte hunnit kolla så mycket än.
Ha det så bra!
Nina!

Elisabet sa...

Novellskrivarn: vet du, jag kunde tänka mig det, att du skulle känna igen dig. Så bra koll har jag på Olle :-D *stalker*

Visst är det irriterande! Både med bvc och med andras kommentarer mm. Alltså alla människor är ju olika, inte bara vuxna utan även barn. Men det känns faktiskt som att majoriteten av bebisarna i Sverige idag är så himlans stora och det är "bara" mina som varit små. Tänker mig att det kommer se kul ut när hon går och folk tror att hon är duktig liten 8månaders som kan gå :-D

Jag har rensat på 62 och 68 fast egentligen kan hon nog fortfarande ha dem... men jag förtränger det, haha, hon får ha kläder i 74 för då känns hon i allafall lite större.

Och så störigt att så länge som jag ammade så var det ett jäkla tjafs från bvc eftersom de säkert trodde att mjölken inte räckte... men tji fick de. Hon är liten bara helt enkelt. Och Olle med.

Elisabet sa...

Nina: Hej! Välkommen hit! Var det möjligtvis cpmamman som tipsade dig? :-)
Jo det verkar vara så, jag har i allafall inte hittat några så små gummistövlar, senaste affären jag kollade i hade bara från stl 21... små barn ska tydligen inte leka i regnet. :-/

Ska kolla in din blogg med, är alltid intressant att läsa om hur andra autismföräldrar har det!

Viola sa...

Har också samma "problem" med min son. Han är tre månader nu och visserligen ganska lång, 60 cm, men han väger ca fyra och ett halvt kilo. Typ så mycket som vissa väger redan vid födseln. Har haft en del problem med amningen så det beror dels på det men även på att han har fått "smala gener" från både sin far och mig. Finns det tjocka bebisar så finns det ju även smala bebisar, det är ju helt naturligt ju.

Anonym sa...

Vem är det som tycker att hon är extremt liten ?
I mina ögon verkar hon fullständigt normalstor. Däremot så tror jag att barn som föds upp på välling blir små feta kromosom-bebisar.
Den 8 april 94 var Andreas 10 mån , då vägde han 7340 g och var 72 cm. 15 år senare följer han fortfarande sin kurva och är i dag 175 cm och väger 54kg.
67,5 cm och 7290g är knappast ngn dvärgväxt.....

Elisabet sa...

Bvc tycker det. Eftersom hon ligger tre kurvor under normalkurvan. Eller ja rättare sagt medelkurvan. Hade hon legat fyra kurvor under så hade de velat utreda henne. Så det är på snäppet. Och sen tycker jag det också när man jämför med andra svenska bebisar som liksom är så hiiiimla stora.

Men man ska väl inte jämföra. Som Viola säger det är naturligt att människor är olika stora. Fast här i Sverige är det bara vanligare att vara större... så vanligt att det inte ens finns små gummistövlar :-/

Hon är pigg och frisk, det är huvudsaken!

Anonym sa...

Hon ser fullständigt normalstor ut på bilden. Och jätte-söt !
Svenska barn ÄR stora, jag tror det beror på all välling, gröt och annat som de ska äta och som är fullproppat med vitaminer , järn och mineraler.
Man kan ju lätt få för sig att det är därför det kommer larmrapporter från skolan om tjocka barn regelbundet.
I går var det ett tv program om barn med anlag för diabetes. Sverige har den högsta andelen med diabetesbenägna barn i världen!!!
Och det har mycket med maten att göra.
Varje höst är det artiklar i tidningarna om tjocka barn och hur man ska hjälpa dem med godisförbud och ökad gymnastik i skolan. Fast jag tror att det grundläggs redan på BVC. Bara mina egna funderingar......

M&M fick lov att banta (!) Victoria för ett år sen (då fem år) . Dagispersonalen gav henne för mycket mat Och hon tycker om att äta, så det var ju tacksamt ! Sen tyckte de synd om henne när
hon inte fick äta som hon ville !

Elisabet sa...

Japp, du har rätt!

Anonym sa...

Hej!

Jag hoppar in med en kommentar här också. Jag kommenterade inlägget om Liseberg men märkte nu att jag inte ens skrev mitt namn, så oartigt!

Jättesöt dotter, du har och exakt de kläderna hon har på sig har min dotter också. Min tjej var 67 cm lång och vägde 6700 g när hon var 1 år gammal och hon gick redan när hon var 10 månader. Glömmer aldrig när hon satt och lekte på ÖF och de andra mammorna sa att hon var så duktig och satt själv och så reser sig plötsligt ungen upp och går iväg!

Gummistövlar finns från stl. 18 och det funkar med en tjock socka i även om man har stl. 16 egentligen. Vi klippte av skaftet på stövlarna för annars kan de inte böja benet när de går men jag har sett att det faktiskt finns korta stövlar också. Regnkläder finns stl. 80 på Kappahl och de fungerar eftersom det är resår nertill på ärmar och ben, men de kan användas läääänge. Köp inte Bamse regnkläder på Lindex, söta men ack, så stooora.
Vinteroverall blir klurigt men min tjej hade en Reima overall stl. 68 sin första vinter och den passade bra tills hon var 1,5 år. Det kändes nödvändigt med en funktionsoverall eftersom de är så små och måste kunna röra sig men hållas torra och varma.

Hälsningar
Cecilia

Elisabet sa...

Tack för tipsen! Skönt att veta att det finns gummistövlar nånstans.
Jag hade tänkt att hon skulle ärva brorsans regnkläder, de är Bamse från Lindex men när jag tog fram dem nu här om dagen och höll upp dem framför henne så... nääää, de är typ dubbelt så stora som henne och de är storlek 80. Måste försöka hitta något mindre. Jag vet att Pop har skalkläder som är vattentäta från stl 74 men eftersom jag har konsumentfritt år så måste jag isf hitta dem begagnade :-)

Är vinteroverall ett så stort problem? Eller du kanske menar om man ska ha en funktionsoverall... och det måste man ju eftersom hon kommer gå på dagis och de är ute i alla väder... Jag köpte en overall på pop-rean åt henne i februari med bara lite optimism, storlek 86, hahaha säger jag bara. Den kan hon väl ha nästa år.
Så det finns funktionsoveraller i så små storlekar om man letar? Bra... jag förstår inte hur det tänks annars...

Anonym sa...

Hej igen!

Ja, jag tyckte nog vinteroverall var svårt. Det blir lätt enormt klumpigt med bara overall och de måste ju kunna röra sig för att hålla värmen när de är så pass små. På min tjejs dagis gick övriga småbarn med bävernylonoverall och regnbyxor ovanpå det när det var slask men min kortis skulle ju inte ha kunnat röra sig i det. Stillastående och med instängda kläder blir det kallt, helt enkelt.

Min erfarenhet av Pop´s overaller är att de är bra och slitstarka men ganska klumpiga. Kanske bara bra att du valde för stort för den blir nog bättre nästa år?! Funktionsoveraller måste ju inte vara dyra men fördelen är smidigheten och att man slipper regnkläder över om det är slask. Så små barn sitter ner en hel del ute, det får man räkna med.
Jag har handlat bra funktionsoveraller på Ullared för 250-300 kronor så prova där om du bor tillräckligt nära. Vinterkängor köpte vi en kanonbra modell, vattentät, liten och ultralätt ( hon ska ju orka gå i dem också). Minns inte märket men kan kolla om du vill?! Vi har en som ska ärva dotterns saker annars hade jag gärna sålt det till dig för så mycket sliter de ju inte så kläderna.

Hälsningar
Cecilia

Ulrika sa...

Jag läste på en annan blogg med samma problem, de hade köpa skor på ICA Maxi, där finns det riktiga skor från storlek 16. Förut fanns det regnkläder på Lindex från 74, men de verkar inte finnas kvar längre. Däremot kanske de finns på Tradera? Annars finns ju Pop i små storlekar, fast de kostar ju en slant också...

Anonym sa...

Hej! Har en kompis med en nätt dotter. Min dotter och hennes är lika gamla, men ser ut som helan och halvan när de är tillsammans. Nåväl. Jag har följt hennes bekymmer med skor sedan tjejan var ett. De löste hela bekymret med att beställa gummistövlar från England. För där hade de små. Kanske något för er?
Måste bara tillägga Dotra är ju söt som socker! Och skit i alla pretto PK morsor. De vet inget om livet! (Eller iaf en mycket begränsad del av livet).