måndag 31 augusti 2009

hmmm vaa?

Alltså jag har inget emot muslimer (tadaaa, jag är faktiskt gift med en). I alla fall inte de flesta. Men ibland har man ju fördomar och sådär, det är ju ganska naturligt, och jag har fortfarande vissa fördomar mot muslimer. Men framför allt så finns det mycket inom islam som jag inte kan förstå, som bara får mig att rynka på näsan. Och som får mig att tänka "eh, är de helt dumma i huvudet eller vad är detta?"

Som nu. Nu är det Ramadan. Då kan man rynka på näsan lite extra om man vill det. Jag försöker verkligen att respektera andra människors tro och kulturer, men vad jag för tillfället inte kan få ur min skalle är varför småtjejer på 8 år springer runt i slöja?

Om jag har fattat det hela rätt så ska en muslimsk kvinna (kvinna?) börja använda slöja när hon får mens. Okej att tex afrikanska flickor utvecklas tidigare än andra, och just därför, borde man inte göra lite undantag när flickan är så liten som 8 år? Trots att hon kommer in i puberteten så är hon långt ifrån mogen, varken fysiskt eller psykiskt, till att skaffa barn och gifta sig. Eller tittas på, och tafsas på.

Vad är tanken bakom detta? Jag tänker ju direkt, utan omsvep, pedofili. Herregud. En 8årig tjej kan inte vara attraktiv, hon kan inte vara sexuell, varför ska hon ha slöja? Det ser faktiskt aningens sjukt ut! Ja, för det skyltar faktiskt; "jag är en mogen kvinna och redo att bestigas".
(tyck gärna att jag överdriver. men det känns så)

Förutom pedofiler, finns det folk som tycker att en 8åring är en ärbar, lovlig kvinna? Det är ju liksom det som en del av slöjan symboliserar. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Mohammed gifte sig med en 6åring och "fullbordade äktenskapet" när hon var 9 år. Jag kan inte släppa det. Jag kan inte släppa det.

Nej, jag förstår mig inte på det där. Det är i mina ögon fel, fel, fel. Jag har absolut inget emot slöjan i sig, så länge den är ett eget val hos kvinnan (och inte hennes pappa, bröder eller make). Men då ska den väl sitta på kvinnor som faktiskt giftasvuxna och sexuella, inte på småtjejer? Om man här börjar diskutera att dessa småtjejer faktiskt är "giftasvuxna" i vissa länder så går man ändå för långt. I Sverige gifter man sig när man är äldre än 18, och man tafsas inte på innan man är 15. Allt annat är ett brott och oacceptabelt. Därför så lyssnar jag inte på det argumentet. Helst bör det väl vara olagligt i hela världen, men så är det ju inte nu.

Jag har hört att en del tjejer vill ha slöja för att de vill härma sin mamma. Okej, låt gå för det. Men jag tycker ändå det ser fel ut. Och muslimska pedofiler tycker säkert att det ser mumsigt ut.

Hujeda mig. Lämna flickstackarna i fred för bövelen.

Nu ska jag på virtuellt seminarie. Fy va kul. Faktiskt.

7 kommentarer:

lalandakid sa...

Insiktsfullt inlägg, jag håller med.

sarah sa...

Det finns faktiskt inga säkra årtal på hur gammal aisha var när äktenskapet fullbordades. Det vanligaste jag hört bland muslimer är 14 år. Det är mest ickemuslimer som hänger upp sig på det och nämer 9 och 6 år. Profeten och aisha fick inte heller några barn så man kan inte veta med det heller. Vad man vet är att profeten muhammed gifte sig med olika kvinnor för att skapa allianser (som kungar i europa gjorde)och att äktenskapet med aisha betraktades som normlat med den tidens ögon. Hans första fru var ju 15 år äldre än honom och medan han var gift med henne var han inte gift med någon annan. En annan aspekt är att det faktiskt var 1400 år sedan. Människor levde kortare tid och mognande fortare. Heliga Birgitta gifte sig när hon var 13 (och det var fullkomligt normalt för den tiden) och det var väl minst 600 år senare. Jag har aldrig någonsin träffat en muslim som tycker det är okej att gifta mig med barn. Sen finns det som du säger brister i lagstiftningar välden över. Även i länder som inte är muslimska, indien har ju tex ingen speciell lagstiftning för barn (som tex skiljer på sex med ett barn och en vuxen)och trots att barnäktenskap är förbjudna så förekommer det.Det gynnar ju pedofiler som säkert finns överallt. Jag tycker absolut att man ska ha en lagstiftning som skyddar barn från att utnyttjas sexuellt.

Jag antar att din man inte tycker det är okej att gifta sig med barn? Vad får dig att tro att han är så mkt annorlunda än oss andra?

Vad gäller slöja så behöver inte barn ha det. Det är någonting för kvinnor som har nått puberteten. däremot är det ofta småtjejer tycker det är spännande och vill ha det. Sen tror jag många föräldrar tycker det är enbart en fördel om barnen vill ha det redan som små för att det blir lättare att bära det som vuxen om man är van vid det. Och tycker man att slöjan i sig är något dåligt så gillar man förstås inte det. Men de personer som själva har slöja tycker ju ofta att det är en bra grej och tycker ju därför inte det är farligt om deras barn har det.

Ingen blogg :-) sa...

Tyvärr vet jag treåringar som har slöja, varje dag, och långa kjolar och klänningar, heltäckande kläder. Lätt att leka i på förskolan....
Jag förstår inte heller detta. Okej sen, men tre år?

Elisabet sa...

Sarah:
Även om det var 1500 år sedan och det var naturligt på den tiden så är det fortfarande TANKEN att profeten tände på barn som är otrevlig. Även om var och varannan man gjorde det då, så är det fortfarande en äcklig tanke idag.
Sen är det ju egentligen inte bara muslimer för 1500 år sedan som jag tänker på. Utan alla kulturer som sysslar med barnäktenskap, nu som då. Men nu tog jag ju upp muslimer som exempel här, eftersom att jag gjorde kopplingen till slöjan...

Jag vet att slöjan egentligen är ett tecken på att man är muslim och att det är ett sätt att visa respekt för Gud, men eftersom att en kvinna tar på sig slöjan först när hon kommer i puberteten och man även menar att den täckande klädseln är ett sätt att hålla männens ögon borta, så blir det oundvikligt att tänka att slöjan också blir ett tecken på sexualitet hos kvinnan (barnet). En del flickor kommer i puberteten när de är 9 år och då undrar jag fortfarande detta; innebär det att hon är en sexsymbol? Giftermål eller inte...

Nej jag tror då rakt inte att min man är annorlunda än "er andra". Men "er andra"/"vi andra" förresten är fel att säga... Det finns många olika trosinriktningar inom islam, och jag måste ju erkänna att vissa kan jag inte med. Men det gäller ju inte heller bara islam, det gäller andra kulturer och religioner också och egentligen alla människor i allmänhet.
Somliga kan man helt enkelt inte förstå sig på även om man verkligen vill se något positivt med allt.

Carl-Henrik sa...

Sen kommentar till detta...
För det första ett läskigt citat av ayatollah Khomeini: "Mannens lycka består bland annat i att flickans första menstruation sker utom fadershuset."
Men frågan är om inte även andra kulturer än den muslimska har sett det som något positivt när en kvinna är väldigt liten och söt och pluttenuttig. Även i västvärlden menar jag. Vad är annars ursprunget till att man på engelska säger "baby" till den man är kär i? Eller att man faktiskt kan säga "flickor" i vardagligt tal och då syfta på vuxna kvinnor? Måste väl betyda att idealet även hos oss från början var en väldigt ung kvinna. I alla fall är det nåt att reflektera över.
Kanske har det med den ständigt närvarande oskuldsdyrkan att göra. Det är liksom bara när en tjej är riktigt liten som hon garanterat är oskuld. Och det är ju bättre än något annat.
Motbjudande.

Elisabet sa...

C-H
Jag hade inte hört det citatet, det var ju minst sagt otrevligt.
I övrigt så ligger det nog väldigt mycket i det du säger. Vidrigt, usch!

ladydahmer sa...

gud vad jag håller med dig.

och NEJ, män var inte pedofiler hela bunten för tusen år sedan. herregud, varför ursäktar man sig med att det var länge sen?? jag tror knappast att det var ok att ha sex med barn då. det har det aldrig varit.