lördag 22 augusti 2009

Men åååååhhhhh... sluta nu!!!

Jag skulle beställa en tårta. Lillskiten fyller ju snart år, så hon ska ju ha en tårta. Jag ringde bageriet. Det är ju de som gör tårtor. Ja för inte gör jag tårtor själv, haha. Samtalet löd som följer:

-Ja hej jag skulle beställa en barntårta. Med nåt motiv på. Typ figur. Vad har ni?
-Är det en tjej eller kille?
(aaaaaaaaaaaaahhhhhhh)
-Eh, det är både ock, ljög jag, inte, det var faktiskt sanning eftersom vi firar brorsan och kusinerna på samma gång, men för mig är ändå bebisen i fokus.
-Okej. Vi har Barbie, Batman, Spindelmannen, Disneyprinsessorna, Nalle Puh och Musse Pigg.

Alltså, när ska människor fatta??? När ska människor lära sig att se bara liiiiite bredare på saker och ting? När i helvete ska man kunna sluta tjata om det här?

Vaddå tjej eller kille? Vad hade hon sagt om jag svarade tjej? Ja, då blir det bara Barbie och prinsessfjantar att välja på. Något annat går inte för sig. Hade jag haft en kille så hade det blivit Batman och Spindelmannen. Det går bara inte att välja något annat. Det får man inte. För då hade hon ju i så fall inte frågat vad det var för kön.

Jag vill ha alla alternativ till mina barn. Jag tycker att alla barn ska få alla alternativ. Att de ska kunna vara sig själva. Att de ska få leka med vad de vill och att de ska kunna ha vilka kläder de vill utan att begränsas på grund av deras kön. Därför hade jag svarat "både ock" i alla lägen. Annars hade jag varit tvungen att begränsa min dotter. Eller rättare sagt bageri-damen hade begränsat henne. Det är bara amöbor som får välja här. Flickor och pojkar får inte välja.

Jag kan verkligen inte begripa att människor är så jäkla trångsynta och stenålderliga så de fortfarande håller på så här. År 2009. Det är helt otroligt.

Och behöver jag säga att jag självklart valde en Nalle Puh-tårta. Den dumma lilla björnen är verkligen irriterande, men han är i allafall könsneutral. Bah.



Lästips: "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2"

10 kommentarer:

Anonym sa...

du har så jävla rätt...
Man upphör aldrig att förvånas, det är helt sjukt. Ibland är ja nästan glad att ja inte har barn, jag hade blivit helt galen o förmodligen blivit ovän med föräldrar som höll på sådär... har kompis med barn som håller på så... :( "Det är medfött att tjejer gillar GULLIGA saker!" *K r ä k s*

Anonym sa...

haha, så irriterande! Men håller med dig; Puh är fjantig, men åtminstone könsneutral. Fan vad boring att man ska behöva välja Puh bara för att de andra alternativen suger så.../Jojo
http://jojo75.bloggsida.se/

Anna sa...

håller helt med!
blir så less när det enda är att välja på, oftast, är antingen prinsessor/rosa gullgull eller batman/bilar. jag vill inte ha rosa gullgull till min dotter utan fina kläder/saker!

JIGARTALA sa...

Kunde du inte fått en rosa tårta med spindelmannen på eller ngt hehe. Förstår din poäng dock. Har jobbat med barnkläder och allt är könsbestämt i princip.

Nina sa...

Ja, visst är det störande! Likadant är det när man köper en present till ett barn och de i kassan som ska slå in det och frågar: "Är det en pojke eller flicka som ska ha paketet?" Korkat värre! För att citera Nalle Puh: "Hur underbart det skulle vara att ha en riktig hjärna, som kunde tala om saker och ting för en"

Jennie sa...

Tja! Har du fått iordning på din dator med Windows mail? Har samma problem. INGEN verkar kunna lösa problemet..Och de jag talat med verkar inte ha hört talas om det alls.

Hör gärna av dig om du kan tipsa om vad jag ska göra för att få bort det.

mimzz90@yahoo.se

Jennie

Mamman sa...

Ja du har så rätt. Här har vi minstingen som älskar rosa, och allt som har med rosa att göra. Vi får kommentarer om att ja ja då är det väl bara klänningen som fattas eller ska han inte ha klackskor snart också. Rosa är en vacker, fin färg, varför får inte killar också tycka det? Varför måste det innebära att han ska vara homosexuell eller transvestit? Vad har det ena med det andra att göra? Nä det är tråkigt. Ge barnen alla möjligheter och så får de välja den väg de själva vill gå och gilla det de själva vill!

Lusth sa...

Och där har vi orsaken till att jag gör tårta själv hemma. Nu senast blev det en spindeltårta med rosa spindlar. Förr har jag gjort chokladtårta men nu blev det något annat istället för nu börjar han bli så stor och vill ha något annat också.

Nästa år ska jag fundera ut vad jag ska göra för något.

Jag hade nog varit lite mer jävlig och sagt att det är en pojke men du kan ju rabbla upp vad ni har så kan jag få en chans att välja från alla alternativ och sen tagit det mest flickiga bara för att jävlas så mycket jag kan. Där hade jag blivit så grinig att jag förmodligen struntat i om han gillat det eller inte till och med...

Fattar inte att folk är så fast i sina mönster. Jag tycker att det är så rubbat. Jag kommer att ta mig an genusvetenskap-kursen i höst med öppna armar och sedan kommer alla i min omgivning hata mig...

Magda sa...

Håller med! Trist att de ska delas in i fack så tidigt! Nalle Puh har nog en störning men han är ju trevligare än Barbie iaf ;-)

Hade de inte Christer Lindarw som motiv?

Elisabet sa...

Magda. nej tyvärr inte! Undrar varför. =)

Det var ju faktiskt helt fantastiskt att de hade tänkt så långt så att de hade Nalle Puh att välja på också.
Och tro fan att de slog in tårtkartongen med rosa papper sen när jag skulle hämta den :-/