torsdag 20 augusti 2009

Prisa Gud, här kommer hösten

Jag är glad. För det är höst. Ni kan säga vad ni vill om att det fortfarande är sommar, för det är det inte. Jag vill inte att det ska vara sommar längre. Jag har längtat efter hösten hela sommaren. Efter den där korta värmeperioden i juni så insåg jag att det aldrig skulle bli varmt igen, så då började jag längta efter hösten istället.

Och nu kommer hösten och jag är glad. För det innebär att vardagen är återställd. Jag är nog också lite autistisk, för jag hatar sommaren när allt är kaos och inget är normalt och i ordning. Inga tv-program rullar, dagis är stängt och när det inte är stängt så är det bara en massa vikarier, det är semesterstängt i alla affärer, man kan inte komma intill på vården och man kan inte få tag i viktiga människor, allt är bara konstigt. Och samtidigt som det bara regnar och folk längtar utomlands.

Sen kommer hösten då äntligen och då sitter vissa människor fortfarande och tjatar om att neeeej det är ju sommar, och försöker hålla kvar i den så länge som det går. Släpp taget säger jag. It aint gonna happen.

Hur som helst. Anledningen till att jag har längtat efter hösten. Är att jag får vara för mig själv. För skruttungen kommer börja på dagis om tre veckor och då får jag dricka mitt kaffe i fred. Och jag får äta mat utan att behöva torka barnstol på samma gång, och jag får gå och bajsa utan att någon sitter på golvet brevid och glor på mig. Och jag får sätta mig i bilen, köra någonstans, och gå ut ur bilen igen och gå iväg, utan att behöva lyfta unge, sela fast, sela loss, lyfta ur unge, lyfta ur barnvagn, greja och böka och stöka och mitt i alltihop märka att mina byxor åkt ner så då måste jag rätta till dem också. Nu får jag vara själv.

Och jag ska börja plugga. Jag längtar så himla mycket. Jag ska börja plugga på måndag. På måndag börjar mitt nya liv. Jag blir en Mogen Ansvarsfull Människa med en Plan för mitt liv. Jag blir allmänbildad, jag blir utbildad, intellektuell. Kunnig. Om livet, om världen, om människor. Inte om nåt skit som matte, eller fysik eller webdesign. Utan om viktiga saker. Världen och människor. Människor med problem. Och världsproblem.

Och den 24 oktober ska jag göra högskoleprovet. Och det kommer jag få så hög poäng på så att jag kan börja på socionomprogrammet i vår. Och efter 3,5 år så kommer jag vara färdig, jag kommer att ha en utbildning, en riktig utbildning, vara utbildad. Till ett yrke. Ett riktigt yrke.

Sen får vi se om man får nåt jobb. Det är väl klart att jag får. Vem vill inte anställa en 31åring som inte har jobbat på 10 år. Det fattar ju vem som helst att en dylik person törstar efter att få komma ut i arbetslivet. Jag ser det från den sidan i allafall. Och jag är klar med mitt barnafödande, det är också en pluspoäng hos mig. Om arbetsgivaren skulle våga ställa frågan "planerar du några barn?" och i hemlighet tänker att de ska ge mig lägre lön eftersom jag är en riskperson, då kan jag ärlig svara "nej, det gör jag inte, jag är färdig med det".

För det är jag faktiskt. Palla ha fler än tre barn liksom. Och om jag skulle få fler barn nu så skulle det förstöra hela min fina Plan. Gode Gud gör så att jag inte får fler barn. Tack på förhand.

Ja, så jag är glad nu. Nu väntar jag bara på att löven blir gula så att jag kan köpa en höstjacka. För min gamla höstjacka är för stor. Och jag tänker faktiskt till och med reta upp alla pretto-morsor och gå ut på stan själv en solig höstdag, när barnen är på dagis, och leta efter denna Höstjacka, och på samma gång köpa höstkläder till ungarna. Själv. Mitt så kallade köpstopp glömmer jag i bara den sekunden, när jag får gå på stan själv och shoppa.

Och det enda problemet i det hela är att jag måste köpa gummistövlar i storlek 18 och regnkläder i storlek 74. Och det finns inte. Så nu vet ni det.

Tack för ordet.

7 kommentarer:

Mamman sa...

Ah så väl jag känner igen mig...längtar också efter hösten. Älskar när ordnigen återkommer i familjen och tillvaron återställs. Njut av höst, höstjacka och egentid...det är man värd!! Och hoppas du finner några stövlar i storlek 18, ska hålla utkik och tipsa dig om jag stöter på några!

Micke sa...

Vad exakt ska du plugga/läsa?

Jemima sa...

Vi har ett paer gummistövlar stl 21 och ett par raggsockor.... intresserad?

Elisabet sa...

Mamman: tack va snällt men lycka till, jag tror att det helt enkelt inte tillverkas =)

Jemima: jo storlek 21 har vi också, men hon drunknar i dem...

Micke: nu i höst läser jag Kriminologi. Bara för att typ få en inkomst men det lär vara bra merit som socionom senare också. Väldigt bra merit tror jag. Och sen i vår så blir det socionomprogrammet då. Om jag inte sumpar högskoleprovet, då faller allting.

lilla u sa...

Vi hade ett par i storlek 19 till Viktor men det är ju tio år sen förståss....

Elisabet sa...

Så för storlek 19 kanske inte hoppet är ute då... kanske ska kolla efter det istället.

Tanten sa...

Kul att du ska söka till socionomprogrammet. Jag gick själv utbildningen i Norrköping och tyckte den var kanon.