söndag 6 september 2009

Deras liv är i era händer

Jag vet inte om ni vet att Amir har astma. Men det har jag väl säkert skrivit någon gång. Han har även ett i allmänhet kasst immunförsvar. Visst börjar det bli bättre nu, men hans första tre år så var han nästan konstant sjuk. Han har haft RS, scharlakansfeber, svinkoppor, 8 öroninflammationer, luftrörsbronkit och ungefär sjuttielvatusen jobbiga förkylningar.

Det är ganska jobbigt att vara hemma hos honom när han är sjuk. Men framför allt är det jobbigt för honom själv. Han kan inte uttrycka var han har ont någonstans. På det blir han frustrerad (mer än vanligt) eftersom han tycker att vi inte förstår hans lidande. Han har ofta väldigt, väldigt jobbig hosta. Han hostar så han spyr, dygnet runt, och det finns ingen hostmedicin i världen som hjälper. Man får åttadubbla astmamedicindoserna, ungefär en gång i halvtimmen. Som sagt. Det är ganska jobbigt.

Jag har inte tänkt mycket på detta tidigare av någon anledning, men nu är det så himla mycket tjat om svinfluensan i alla bloggar och på nyheterna, så nu är det ju oundvikligt att tänka på det. Jag vet att om Amir får svininfluensan, då är han illa ute. Riktigt illa ute.

Samtidigt har han autism. Han är över 4 år gammal och kan således bli vaccinerad, men det är inte rekommenderat för hans del eftersom han är autistisk och vaccinet innehåller kvicksilver. Autism + kvicksilver = bajs. Kvicksilver är djävulens påfund för autister. Så även allt annat som vaccinet innehåller. Vaccin är därför inte att tänka på för Amirs del.

Så då tänker jag på alla människor runt omkring honom, alla som han umgås med varje dag. Förskolepersonal, kortispersonal, avlösare, vårdpersonal. Jag hoppas verkligen att de tänker så långt så att de kommer att vaccinera sig. Jag hoppas också egentligen att alla människor i Sverige tänker så långt så att de kommer att vaccinera sig, men det vet jag att de inte gör. För människor är egoister. Men om man jobbar med barn eller inom vården så måste det väl ändå vara ett krav att man vaccinerar sig? Annars tycker jag man borde få en varning eller bli sparkad. Seriöst alltså. För det innebär att man inte tar sitt jobb på allvar.

Jag har tidigare tänkt "äsch jag tänker inte vaccinera mig, varför ska jag spruta in en massa gojs i kroppen som inte ens är färdigtestat, jag är inte rädd för att bli sjuk, det är ju inte värre än en vanlig influensa och en sådan har man ju klarat av tidigare". Ja så tänkte jag innan, innan jag tänkte lite längre. Innan jag tänkte på alla människor i riskgruppen, och på alla småttingar som inte kan vaccineras.

Man vaccinerar sig inte för sin egen skull, utan för allas skull. Vem skyddar de som inget skydd har? Det måste vi andra göra. Småbarn till exempel, eller äggallergiska astmatiker, de är helt och hållet utelämnade till oss andra. Till oss som tänker "äsch jag pallar att vara lite sjuk, det är ingen fara".

Nej, svininfluensan är egentligen inte mycket farligare än en vanlig influensa. Ja, det är panik i lilla landet lagom, eftersom vi helt plötsligt drabbats av en pandemi som annars bara brukar skådas i u-länder. Ja, man klarar sig oftast med en liten förkylning och sedan är det bra med den saken. Ja, allting är lite förstorat av media. Men svininfluensan är faktiskt livsfarlig för de personer som tillhör riskgruppen. För dem så kan det vara en dödlig sjukdom. Något som de ickevaccinerade egoisterna inte tänker på.

Det är ren egoism att inte vaccinera sig! Ren egoism! Jag skiter i om just du som läser det här är en person som minsann inte tänker vaccinera sig, jag skiter i det och kallar dig för egoistisk idiot. Varför bryr du dig inte om de som är svagare? Varför bryr du dig bara om dig själv? Kom inte och säg att vaccinet kan vara farligt för då tror jag liksom inte att alla läkare skulle förespråka en vaccination framför att vara sjuk i svinisen. Om det var så himla farligt med vaccinet så skulle det inte ges. Så enkelt är det.

Jag är inte partisk nu bara för att det bland annat handlar om Amir. Jag tänker faktiskt på många, många andra som har kroniska sjukdomar, eller på alla små bebisar som finns i landet. Vi har en 3årig grannpojke som har svår astma, och en av våra bästa vänner har en liten 2årig pojke med en svår lungsjukdom. Skiter ni i såna som dem? Bara för att ni inte vågar injicera lite kvicksilver (typ lika stor mängd som i tre portioner insjöfisk)?

Tyck gärna att jag är en Jesus-wannabee när jag säger att jag hellre utsätter mig själv för fara än ser att ett spädbarn blir smittat av svininfluensan. Jag är ändå mycket hellre det än en egoist.


Mycket vettig artikel

21 kommentarer:

lalandakid sa...

Jag har varit väääldigt tveksam till vaccinet.
Självklart av egoistiska anledningar, när man tagit bort kvicksilver från de vanligaste barnvaccinerna kändes det oerhört vanskligt att jag plöstligt skulle ta ett vaccin med kvicksilver i som höggravid.

Till slut insåg jag att jag inte måste välja, för trots att jag tillhör en riskgrupp så lär jag inte hinna få vaccinet innan jag föder,
den kommer inte att vara leveransklar i alla landsting förrän ett bra tag efter beräknat förlossningsdatum,
alltså slipper jag tänka på vilken mängd kvicksilver jag eventuellt skulle föra över på fostret.
Och det känns enormt skönt!

Att vaccinera MIG och bara mig när bebben är ute
ser jag inte som något större problem.
Jag kanske till och med kan ta en rejäl detox-kur och få bort kvicksilvret från min kropp när jag slutat amma!

HALEY sa...

Hade inte en tanke på att vaccinera mig ("Jag pallar väl en liten influensa!") innan jag läste det här men jag tror att jag tänkte om en aning nu.

Sara sa...

Fan vad bra!


jag är faktiskt orolig, min man är hjärtsjuk och M vet du ju, autism blir aldrig småsjuk utan alltid jättesjuk
Hostar så hon spyr och det sitter i läääänge

Nu är jag dåligt, vet inte vad men kul är det inte
Hosta from hell, matt och slut, konstig i magen men ingen fber

Jag försöker få någon som vill testa mig för influensa för då vill jag att M och T ska få tamiflu

för 11 år sen dog min bror av influensan, helt frisk och 23 år gammal
det brukar jag dra upp när folk tycker att detta är väl ingenting

Däremot tänker jag vaccinera M, jag törs inte låta bli faktiskt

Mother, Married & Twenty sa...

Klokt sagt. Man har ju som människa faktiskt inte bra ansvar för sig själv utan även för att samhället ska fungera och då tycker jag det tillhör att man sätter sitt ego åt sidan och för det som är bäst i ett större perspektiv.

JIGARTALA sa...

håller med dig helt, enligt min logik är det min skyldighet att vaccinera mig om det så bara skulle rädda ett enda liv för någon någonstans. liv är viktigaste och egoismen förstör samhället därför är det viktigt att jobba mot sin egen egoism ibland. Det är viktigt att stå upp för sig själv men man ska inte ge det fritt spelrum. Det är bla därför det känns så bra när man fastar för man vet man gör det för Allahs skull och för att känna med alla de människor som inte har mat eller vatten.

pethra sa...

tummen upp!

Jemima sa...

Å andra sidan är den "vanliga" influensan som vi har varje år mycket farligare för astmatiker och andra i riskgruppen än vad svininfluensan är... har du vaccinerat dig mot den varje år av hänsyn till dem i riskgruppen? Inte jag i alla fall...

Det skrivs ju, och tycks, och tänks, väldigt mycket om svininfluensan. Ingen vet förstås precis vad som är sant och inte, inte än. Men det finns även de som menar att den inte är farlig för astmatiker heller, inte mer än den vanliga influensan. Snarast mindre. Och att de få som dött av svininfluensa i andra länder varit sjuka redan innan samt fått felaktig eller undermålig vård.

Så vem ska man tro på? Ska man riskera sin egen och sina barns hälsa med ett vaccin mot en sjukdom som kanske inte är farlig för _någon_?

På ett sätt är jag glad att man inte kommer igång med vaccineringarna förrän i oktober, för det ger oss mer betänketid, och mer tillfällen att se hur sjukdomen utvecklar sig.

Jemima sa...

Jag hittade en länk på min förra kommentar: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3427795.svd

Det är lurigt, delade meningar som sagt...

Vad gäller kvicksilver och autism läste jag att man tror att autism kan orsakas av kvicksilver i vaccin. Men att det skulle vara farligt för personer som redan är autistiska har jag inte läst... vad kan hända dem?

Elisabet sa...

Ja det är så himla klurigt! Alla säger emot varandra hela tiden och man vet inte vem man ska lita på!

Nej man vaccinerar sig ju inte mot den vanliga influensan varje år precis. Varför inte? För att jag inte ens visste att man kan det. För att folk inte tjatar om det, för att läkare inte rekommenderar det. Jag har bara hört att personer över 65 ska göra det, men inte vi andra. Men nu helt plötsligt så säger läkare att ALLA ska vaccinera sig mot svininfluensan, men de säger inte varje år att ALLA ska vaccinera sig mot den vanliga influensan. Finns det ingen poäng med det? Det kan ju bara betyda en sak och det är att svininfluensan på ett sätt är allvarligare.

Jag har bara läst att de som har dött i världen varit sjuka tidigare, ja. Astmatiker och lungsjuka tex. Men och? Man ska väl inte riskera deras liv i Sverige också? Genom att säga typ "jamen de är redan sjuka och det är bara de som redan är sjuka som det är farligt för". Ja då kan man väl hjälpa till att rädda dem som redan är sjuka och svaga? Genom att tex vaccinera sig och minimera smittorisken.
Fan va hemskt att tillhöra riskgruppen och tex vara äggallergiker och veta att ens liv hänger på en egoistisk befolkning =(

Jag ska träffa Amirs läkare nästa vecka och då ska fråga honom och sen göra som han säger. Han är grymt kompetent och har aldrig fel, så honom litar jag på.

Jo kvicksilver kan vara farligt för de som redan är autistiska eftersom det kan förvärra symtomen. Autister som gjort detox och blivit av med kvicksilver lagrat i kroppen har blivit betydligt friskare, och det tycker jag är ett bevis på att det är farligt, eller, inte bra, för personer med autism.
Vi har inte kollat Amirs miljögiftshalter men vill gärna göra det och köra en detox. Jag skulle aldrig vilja ge honom kvicksilver, speciellt inte om det visar sig senare att han redan har en massa sån skit i kroppen.

Jemima sa...

Självklart ska man inte strunta i de som är sjuka... jag menade bara att de som dött av influensan (i Sverige) var sjuka av andra skäl. Den ena var t.ex döende i cancer. Så man vet ju inte säkert om det var svininfluensans "fel" att han dog, kanske hade han dött nästa månad av en förkylning i stället om han inte blivit smittad...

Jag läste en debattartikel av en kvinna i riskzonen, som i väntan på vaccin nu äter en kapsel tamiflu varje dag, som hennes läkare skrivit ut. Kanske vore något för Amir om du är orolig? Tamiflu är nog inte farlig för autister, eller barn för den delen.

Det där med kvicksilver, förresten... Amir fick väl någon särskild vaccinering för att han skulle till Indien? Kanske han har mer kvicksilver i kroppen än andra pga det? En fundering jag fick. Verkar ju bra om ni kan göra en detox i alla fall!

Elisabet sa...

Hmm, kan man det, det kanske man kan, jag ska fråga hans läkare om han kanske kan få det. För man är ju orolig.

Det var TBC-vaccin han fick då, Elias och Maria har också fått det vaccinet.
Men hur som helst så finns det inget kvicksilver i vaccin i Sverige sedan 1992, så inte heller i TBC-vaccinet.
Anledningen till att det nu helt plötsligt kommer tillbaka i svininfluensavaccinet är för att det har nåt med hållbarheten att göra. Jag tror det var att de måste göra stora mängder vaccin som inte är enpack (engångsartiklar) utan en massa i samma behållare och då måste det vara längre hållbarhet. Men sen när de ska börja göra enportionsvacciner så ska det inte finnas kvicksilver i svininfluensavaccinet heller. Men det dröjer några månader extra, om man kan vänta tills dess så kan man få kvicksilverfritt.

Jo detox är bra, för alla! Det är bara dyrt. Suck.

Sara sa...

Fast det stämmer inte att de som dött varit sjuka, hos 40% har det inte funnits några riskfaktorer och de flesta av den gruppen har varit unga
Det är den stora skillnaden mot andra influensor och det som gör det ännu viktigare att vaccinera

jag tycker det är skitobehagligt med kvicksilvret men jag törs inte riskera att M får influensan faktiskt. Hon blir alltid så himla sjuk och nu i vinter kommer det att vara brist på vårdplatser etc

camoo sa...

Elisabet - satsa på att stärka Amirs immunförsvar. Använd probiotika. Gå till närmaste hälsokostaffär och fråga efter det, så kan du ge honom det. När det gäller kvicksilvret - fråga om depå hälsokostaffären har DMSA, som du kan ge. Det ser till att laka ur tungmetaller. Kolla dock hur du skall medicinera.

Elisabet sa...

Usch och blä, jag vågar inte riskera att Amir får den heller ju. Och jag vet att det kommer springa runt så många smitthärdar överallt som vägrar vaccinera sig "eftersom de aldrig blir sjuka", och med tanke på Amirs dåliga immunförsvar så kommer han dra på sig det även om man liksom håller honom inlåst hela vintern. Folk fattar ju inte vad hela grejen med vaccination är utan tror att det bara handlar om dem själva. Långt ifrån alla kommer vaccinera sig, de flesta kommer faktiskt _inte_ göra det.
Amir kommer bli sjuk, jag vill inte se det, men samtidigt så vill jag inte att han får kvicksilver i sig heller, har ingen aning om vad man ska göra.
sara funderar ni på att detoxa M någon gång?
Om man vet att man ändå kommer göra det i framtiden så kanske det inte gör nåt om man injicerar kvicksilver nu.

Jag tror ändå att Amir skulle ta mer skada av svinisen än av vaccinationen. Eller jag hoppas det. Som sagt, får se vad läkaren säger.

Elisabet sa...

camoo - bra förslag!!! Jag ska genast göra det. Hade inte hört talas om såna grejer. Tack!

Elisabet sa...

camoo ; jag googlade lite och hittade en produkt som heter "HMD tungmetall detox", säljs på hälsokostbutiker bla vitaminer.nu (http://www.vitaminer.nu/ShowProduct.aspx?ProdID=181&cat=136)
Den kostar 445 kr för 82 doser, är det nåt att ha?
/icke insatt

Sara sa...

Ja vi har funderat på det men då ska det vara under läkarkontroll, det är inget man ska leka med

jag tänker ge henne sprutan med en jävla massa ångest och hoppas det inte påverkar henne alltför negativt

Just för att jag inte orkar gå och vara rädd hela vintern för att hon ska bli svårt sjuk

Pia sa...

Kikar in efter ditt inlägg på FL. Såg att du funderat på att sluta blogga...gör INTE det! Du skriver bra!

camoo sa...

Vi använder Captomer från Thorne Research (finns på Lifeland i Stochkholm) men har även använt DMSA från supersmart.com. Måns får 100mg per dag i tre dagar, sedan uppehåll i 11 dagar. Fråga när du köper hur du skall göra.

Mamma till Trollbusan sa...

Har precis hört av vår dotters läkare att hon bör vaccinera sig men vet inte om det är pga hennes epilepsi eller förmodade utvecklingsstörning. Om nu kvicksilver skulle vara farligt för henne pga hennes autism blir jag orolig och förvirrad, vet inte längre vad som då är bäst?? Eller är kviksilver inte farligt där man vet orsaken till autism (min dotter har tuberös skleros)?

Elisabet sa...

Jag vet inte, jag vet faktiskt inte alls! Om din dotters läkare har sagt det så kan du ju ta det som ett tecken på att det inte är farligt. Det enda jag vet är att kvicksilver inte är bra och att tungmetaller kan orsaka försämringar hos barn med autism. Eller är det rättare sagt borttagningen av tungmetallerna som orsakar en förbättring kanske. Då känns det inte så fräscht att injicera kvicksilver.
Men jag har vägt fördelar mot nackdelar och jag tror vi ska vaccinera Amir ändå. Annars kommer han få svinis och det kommer vara tusen gånger värre än biverkningar av vaccinet. Man kan inte lita på att andra kommer vaccinera sig så han klarar sig undan, för det gör inte folk och jag vill inte se honom med svinisen. Man kan alltid göra en detox sen. Sen känns det inte som att han kan må mycket sämre heller.....
Det är nog smart av er att vaccinera dottern också, funktionshindrade barn blir mer sjuka än andra och speciellt om man har många funktionshinder som din dotter...