onsdag 16 december 2009

hjälp!

Nu har jag en fråga. Vad ska man köpa i julklapp till Amir? Det vore så lätt att säga att han inte bryr sig om paket och man kan bara köpa en tröja eller nåt, men grejen är att han faktiskt tycker att paket är roliga. Han brukar till och med bli glad när han har öppnat (om han lyckas öppna det), om det är något kul innuti alltså.

Så nu vill jag få till det. Jag vill hitta en perfekt grej till honom. En grej som är nyttig för honom, pedagogisk och bra för finmotorik eller grovmotorik, och kanske också för språkinlärning. Men samtidigt ska det vara roligt, som en leksak. Det ska vara något som han kan sitta med själv, utan att tröttna, något som han kan sitta med i evigheter (inte för att vi vill placera honom och slippa bry oss om vad han gör, utan för att han helt enkelt bara tycker att det är så roligt och stimulerande). Det kan vara någon "stor" grej också, som kan ge utlopp för överskottsenergi och träna t.ex balansen.

Amir älskar musik. Han gillar att bygga och sedan riva det han byggt. Han gillar att lägga former i andra former. Han gillar även "konstiga" grejer som är lite coola, saker med lustiga ljud eller ljus, visuella upplevelser. Han använder sig väldigt mycket av känselsinnet och tycker det är fascinerande att fingra på saker som har en speciell konsistens eller form (svårt att förklara). Samtidigt så har han redan massor av pedagogiska leksaker i stil med Fisher price och Play2Learn och sånt. Det är nästan svårt att hitta något som han inte har, eller något som inte liknar något han har. Han gillar att lägga pussel och nu för tiden kan han lägga upp till 30 bitar, men vi efterlyser något mer. Det ska vara något klockrent.

Så nu vill jag ha idéer. Ni som har autistiska barn, känner ett autistiskt barn, jobbar med dem eller dylikt, vad har ni gett eller vad har ni sett uppskattas? Vet ni någon webbsida med bra grejer? Och ni andra får också väldigt gärna svara, såklart!

Och jag behöver väl inte nämna att det inte ska vara dyrt.

Tips emottages mycket tacksamt!

19 kommentarer:

Micke sa...

Några tipps baserat på vad du sa kunde vara nyttigt men jag vet inte exakt hur "klurig" han är i tänkandet:

- Slajm. (Du vet såndär märklig geléklump i burk)
- Leksakspapegoja som härmas.
- Discoboll.

Pethra sa...

Kanskee.. leklera? typ playdough. Eller pärlor att göra halsband med. Eller pärlplattor (stora pärlor?). Barndator från leksaksaffären? Finns ju en hel drös med olika sådana. En sån ram med kulor som man räknar på. Vad heter det egentligen?! Eller någon sorts instrument?

Har ingen anknytning till barn med autism själv, det var bara lite allmänna funderingar. Hoppas ni hittar något bra.

Nina sa...

Holalla... Snacka om optimist, så här en vecka före julafton! ;)

Att komma på en klockren julklapp till nån man inte känner... hmm... jag tror jag går bet, faktiskt. Sorry! Kan du inte köpa nåt som bara är kul?..

Vi har ju sån tur att Sandra blir glad vad det än är. Hon gillar paketen bättre än innehållet! :) Ett par vinterstövlar och hon är lycklig resten av lovet!

Men hon ska få en radiostyrd bil oxå. Kan det va nåt för Amir?

Lessen, det var en svår uppgift. Hoppas du kommer på nåt ändå!

Kram Nina!

Elisabet sa...

Haha jag köper alltid julklappar så här sent... I vanliga fall brukar jag köpa alla dagen innan julafton, annars brukar jag vilja ge bort dem i förtid liksom :-D Och vad jag vet så har de flesta webbaffärer så att man kan beställa typ fram till den 21-22 och fortfarande få grejerna innan jul, så vafan jag chansar :-D

Radiostyrd bil, playdoh, kulram, instrument och barndator har han redan, men pärlor har jag faktiskt funderat på och något sånt där slajmigt också. Bra idéer ni hade, tål att tänkas på :-)

Anonym sa...

tycker han om tv-spel?
Jag tänkte på Tetris när du beskrev...

sara sa...

bilbana? men det kanske är för svårt

Pärlor är kul, M gillar glitterlim men då får man skära upp ett extra stort hål så man inte måste trycka så hårt

Hon ska även få lego och ett piano

har du sett såna där piggiga ormar? har ingen bättre förklaring

Elisabet sa...

jo han skulle säkert gilla tetris och andra såna tv-spel om han bara fattade hur man gjorde :-/ Men han har inte kommit så långt än så att han hajar kopplingen liksom. likadant med bilbana... Men han gillar ju att kolla på det, gillar radiostyrda bilar som åker runt fort fort liksom.

piggiga ormar?????? *fattar inte*

pärlor blir det nog.. bland annat.. om man bara kunde hitta ganska stora! han har inte SÅ bra finmotorik så att han kan sitta med pyttepärlor. Men jag har inte sett stora pärlor säljas någonstans, bara på dagis!

N sa...

Kolla in: http://laraleka.jetshop.se/ där har de väldigt fina och pedagogiska leksaker, mycket fina pussel och så. Vet ju inte om just Amir gillar sånt men min brorson (som har autism) har några geometriska pussel därifrån och dom har blivit väl använda. Borde inte vara för sent att beställa därifrån, jag beställde pussel i måndags och fick dem idag. Lycka till!

N sa...

En sak till, om du är ute efter stora pärlor kolla på http://beta-pedagog.jetshop.se/ där har de stora pärlor till att träna motorik med.

sandra sa...

hej,
jag har skrivit här förr, jobbar med en kille som har autism. vi har hittat bra saker till honom på ilka.se. det går bra att handlan där som privatperson. kolla på coloredo och byggmajspuffar.
ett annat ställe som kan vara värt att kolla in är komikapp.se
jag var på studiebesök där och även om mycket var utanför vår budget så var det inspirerande att titta på sakerna och prova på de olika sinnesrummen. vissa saker kan man kanske göra själv...
lycka till och hoppas du hittar något som gör er alla nöjda!

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

En boll är mitt förslag! Det finns ju ett företag som säljer enfärgade bollar, som finns på Hab och sjukgymnastiken bla. Vad faan är det företaget heter nu igen?? Jag har ju tom bloggat om det där företaget för jag blev så glad när jag hittade dem! De har alltså enfärgade bollar, greppvänliga och andra mysiga saker utan en massa störande mönster... Om du tycker att det låter intressant så googla "enfärgade bollar" eller så kan jag rota igenom min blogg så får du namnet? Själv har jag letat mig fördärvad i "vanliga" affärer men det säljs ju bara bollar med mönster, tyvär.

Elisabet sa...

oohh tack för websidorna! Komikapp har jag ju sett och drömt om de mesta grejerna där... Men ja vissa saker ligger utanför budgeten liksom.
Bollar älskar Amir, det glömde jag skriva, han stör sig inte av mönster men han tycker det är härligt när bollarna har olika konsistens och tex såna här piggbollar gillar han.. så det ska jag tänka på. Säg gärna vad företaget heter! /orkar inte googla

Ilka är jättebra! De handlar till förskolan därifrån, och framför allt coloredo kan Amir sitta med hur länge som helst på förskolan, har försökt att få tag på det men inte hittat, tänk om man kunde köpa det därifrån! *måste springa och kolla*

Tack tack för tipsen!!! :-)

sara sa...

http://www.varsam.se/shop/

Me loooove!

Piggormarna är som piggbollar fast som ormar...

Nu måste jag ju kolla in Ilka också

camoo sa...

E - jag funderar på en Bilibo till Måns. kanske nåt för A. M äslar också att stoppa i saker, så ett "4 i rad" kanske kan vara något även för A.

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

Hittade det! Varsam heter de! http://www.varsam.se/shop/

Varning för deras apfula hemsida dock ;-) Men grejerna är justa och används som sagt av proffsen också! Fick tips av Makka-Pakkans sjukgymnast.

lalandakid sa...

Varsam är jättebra! Vi köpte den stora genomskinnliga pilatesbollen via webbsidan, den med andra små bollar i och Isa älskade den.
Och dregeldukar, om man har en liten dreglare, de är också bra. Och så har vi köpt lite andra små grejer där.
Jag har ju bott i Örebro och där har de en stor butik, jag brukar kika in när jag hälsar på hos min mamma så jag kan känna på grejerna också.

Det kan vara dyrt, men om man t ex köper den stora bollen som vi gjorde behöver man inget annat i julklapp! Om Amir liknar Isa kan han nog roa sig med en sån grej lääänge länge.

:)

sara sa...

När varsam öppnade butik här i huvudstaden så var det rena julaftonen för mig!

sara sa...

Kom på ett spel vi köpte till M på komikapp, tyvärr hinner du kanske inte få det till jul men hoppas kan man ju

www.komikapp.se
Känselmaterial
"tactile game"

Elisabet sa...

Tack så jättemycket för era tips! Jag vill köpa allt.. så nu har jag ju beslutsångest. Men grejerna från varsam & komikapp kommer säkert inte innan jul men det bryr ju han sig faktiskt inte om... Har iaf köpt lite småsaker som han ska få på julafton så :-)