måndag 14 december 2009

Jag ska bli soc-tant!

Mäh, orka klaga hela tiden. Jag har fått veta en sak som är alldeles fantastisk. Kan fortfarande inte fatta att det är sant. Ni som har läst bloggen lite har ju hört talas om min framtidsångest. Nu ska ni få höra. När jag kom hem från London så väntade en rolig sak på mig. En sak som jag inte trodde skulle vara rolig, men som faktiskt var det. Nämligen ett antagningsbesked på studera.nu.

Ett antagningsbesked som sa att jag kom in!!! Jag kom in på socionomprogrammet! Jag var inte ens reserv, jag kom in direkt! Kan ni förstå vad det innebär? Det innebär att jag har kommit in på den utbildning som jag innerst inne har velat gå sedan jag var 11 år gammal men som jag aldrig trodde att jag skulle kunna komma in på! Efter 7 års flummande med avhopp och påhopp på diverse kurser och utbildningar som skulle vara halvdugliga substitut till min riktiga dröm, så har jag kommit in!

Och det allra störigaste är att det tydligen inte ens var svårt. Det var ju bara till att göra högskoleprovet. Tre gånger. Jag som trodde att allt hopp var ute på grund av mina betyg. Åååhh underbara högskoleprovet. Så himla bra att denna chansen finns. Skulle inte förvåna mig om alliansen vill ta bort den chansen sen någon gång. Men då har jag redan utnyttjat den! HAHA!

Så nu ska jag bli soc-kärring och jag ska gå ut ett helt program och jag ska börja jobba med ett riktigt jobb och få en riktig lön. Och det finns inga som helst tvivel om att det är detta jag vill göra eller om jag kommer klara utbildningen eller inte. Klart som fan att jag kommer klara den. Jag kommer klara den med bravur och sen kommer jag få jobb på en vecka, för alla vill anställa mig som är så jävla bra, och sen ska jag bli världens bästa soc-tant. Eller kurator, eller LSS-handläggare, eller kriminalvårdare eller behandlingsassistent, eller nåt annat stimulerande och givande och intressant där jag känner att jag gör skillnad, hjälper till och behövs. Åhhh det ska bli så kul!

Och jag måste fortfarande påpeka att detta jobb kommer passa mig som handen i handsken, och ingen som träffar mig eller får mig som handläggare kommer någonsin känna sig kränkt, felbemött eller osynlig. För jag har varit i deras sits och jag vet vad som behövs och hur man ska bete sig. Det är därför som jag kommer bli världens bästa socionom. Och herrejävlar i min gata vad det här inlägget inte blev jante men det skiter jag i för jante kan ta och dra nåt gammalt över sig när jag för en gångs skull känner mig lite pepp.

Tjo!

14 kommentarer:

karibien sa...

Åh, underbart!

Jag älskar verkliga historier om drömmar som går i uppfyllelse

Stort grattis!

och tänk, det var inte så att du vann studieplatsen på lotto - du har gjort det själv! Du kommer att klara utbildningen också bra :)

Linda sa...

Har missat att du börjat skriva igen, välkommen tillbaks. Nu har jag en del att ta igen :)
Och framförallt, GRATTIS till antagningsbeskedet, klart du kommer klara det med bravur!! :)

Lusth sa...

Min sambo har precis gått ut socionom. Jag tror att det kommer bli jättekul och jättebra för dig. :) Det är ett superval. Man läser mycket intressanta saker när man läser till socionom har jag upptäckt under tiden som han läste. Mycket man har nytta av. Du kommer få superkul och du är värd det. :) Ha så jättekul.

lilla u sa...

ÅÅÅ, så roligt för dig!! Grattis!! Det är klart du kommer att fixa programmet utan problem.

Tanten sa...

Tjohooo vad BRA du är! Själv tog jag examen som socionom i januari-09 och det är fasiken det bästa jag gjort i hela mitt liv. Det är tufft, men så GIVANDE! Och nu har jag precis fått förlängt på mitt vik fram till augusti-10. Vad bra jag är också :) Heja socionomer och socionomstudenter!

gladmymlan sa...

UHH NU ÄR JAG RIKTIGT AVIS! gud vad kul! jag har varit på g flera gånger om, men då ska det vara så förbannat krångligt eller ska jag bli gravid eller nåt annat dumt som kommer emellan:-)

så visst hade det varit en dröm!
stort grattis!!!!!

kram!!

Jemima sa...

Härligt! STORT GRATTIS!! Tror också du kommer att bli världsbäst. :)

Elisabet sa...

Tack så jättemycket! Det är ju inte utan att jag känner mig stolt :-)

Sara sa...

Grattis!
och skit i jantelagen, eftersom vi i vardagen har det lite så där så borde det ju jämna ut sig menar jag...

N sa...

Gattis, vad spännande! Jag sitter själv och sliter med mitt x-arbete och det ska bli så skönt att bli färdig, men vilken underbar resa det är att få möjlighet att få studera!

camoo sa...

Du ser - DU KAN!
är inte detta en ljusglimt.
Känner mig onödigt präktig, men jag menar väl.

Johanna sa...

GRATTIS till din plats på socionomutbildningen! Vilket glädjestrålande inlägg, det är så kul att läsa. Du kommer att bli utmärkt som kurator eller dylikt, du har erfarenheter i bagaget som är viktiga och som gör att du kommer att bemöta människor med en äkthet som är svår att nå när man inte har den levande erfarenheten.

Elisabet sa...

Johanna - ååhh va du är snäll :-)

camoo - jo absolut visst är det det. allting behöver ju inte handla om autism och sån skit hela tiden, man måste ju se till att leva för andra grejer också :-D

tanten - ja du är också jättebra!!!!

gladmymlan - jamen det var ju samma sak som med mig, jag blev gravid "hela tiden" så att det kom i vägen och störde men nu så... får jag nog sterilisera mig eller nåt :-D Men vad jag menar är att det är väl inte omöjligt för dig heller?? (inte att sterilisera sig alltså, utan att komma till skott)

Anonym sa...

"ingen som träffar mig eller får mig som handläggare kommer någonsin känna sig kränkt, felbemött eller osynlig."

Jo jo, lycka till med det ;)

Jag gick ut socionom precis och kan bara gratulera. Vet inte hur jag hamnade på den här sidan, men det var härligt att läsa någon som är så positiv. Du kommer inte att bli besviken, socionomutbildningen är mycket rolig, givande och spännande. Självklart kommer du att klara utbildningen, det gör alla som är motiverade.