tisdag 1 december 2009

någon kanske är godissugen

Jag tänker att jag vill slå vad.

Jag har fått en bokad tid för vaccinering av Amir (och de andra ungarna) på fredag. Det är den fjärde bokade tiden jag får, tre tider har blivit avbokade pga vaccinbrist. Nu hade sköterskan ett hopp om den här tiden. Det har inte jag.

Ska vi slå vad att den också kommer bli avbokad? Eller kanske att Amir kommer få svininfluensa före jul? I potten ligger en påse Tom & Jerry lördagsgodis. Någon som vill anta?

Det blir lajbans det här.

5 kommentarer:

Lusth sa...

Javisst. ;P Jag säger att ni kommer få vaccinet. Bara för att vara lite tvärtemot.

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

Idag fick O sin andra spruta. Det var inte meningen, jag var på VC i annat ärende och tre av varandra oberoende sköterskor kom och frågade om vi inte skulle ha "när vi ändå var där", annars skulle de få KASTA vaccinet de ändå dragit upp.

Det var f.ö noll kö. Jag var i väntrummet 35 minuter. Inte ett barn i sikte. Konstigt det där. Måste vara snedfördelat, vaccinet.

Håller en tumme för er på fredag!!

Elisabet sa...

lusth; haha, jo det skadar ju inte att vara lite positiv ibland kanske :-/

magda: snedfördelat jo minst sagt.... vet ju att det här är en svår grej, men jag stör mig ändå på den dåliga planeringen. Det värsta här där vi bor, är att det kom en jätteleverans med vaccin i fredags, därför satte de in extra mottagning i lördags. Det kom knappt INGEN! Och de hade förberett för MASSOR av folk, gjort i ordning fler tusen sprutor, som de sedan var tvungna att slänga. Antagligen hade alla tänk "nää där vill inte jag stå och köa på en lördag" och så tänkte ju vi också, hade vi vetat att det var noll kö så hade vi kunnat åka dit med Amir då. Och när de inte vet om det blir vaccin över så är det väl bättre att ha extra mottagning på en söndag, så att de kan bjussa på vaccin sen på måndagen i den vanliga vården liksom. Men söndagar är ju stängt överallt så de var alltså tvungna att slänga skitmycket. Och nu kommer det inte vaccin förrän på fredag och då kommer ALLA som inte har fyllt 51 att stå där och köa och det kommer inte räcka, istället.
ja man borde väl inte reta sig så mycket, men det känns så störigt att man suktat efter den där sprutan i fyra månader och sen SLÄNGER de en massa....

Lusth sa...

Det skadar inte att vara positiv men det är långt ifrån sällan den här hösten jag varit det... Men jag försöker tänka om och tänka bort allt det onödigt jobbiga.

Slänger de vaccin? Det var ju bland det dummaste jag hört. Man behöver ju inte dra upp något förrän man ser att det är folk på väg förrän man märker att det faktiskt kommer någon. Slänga var ju bland det dummaste jag har hört. Sen tycker jag att det är lite udda att du som fått tid med Amir att de kan säga att vaccinet har tagit slut. De borde ju spara en dos speciellt för er eftersom ni har en tid... Helt sjukt.

Elisabet sa...

Ja eller hur. Det råder vaccinbrist i hela landet, folk är som tokiga och jag kan ju anta att sjukvårdspersonalen blir uppstressad och tänker att de måste langa fram så mycket vaccin som möjligt när det väl finns, utan att tänka på att det KAN bli över. Folk är inte sugna på att köa en halv lördag liksom, det borde de ha tänkt på. Man får avbokade tider tre gånger pga vaccinbrist och sen slängs det. Ja, det är idiotiskt.
Vaccinet håller ju bara 24 timmar efter uppackning, det är ju det som är grejen. Och om det nu skulle blivit skitlång kö så hade det varit jobbigt för dem att pula med sprutorna medans folk väntar så de var tvungna att packa upp innan. Eller nåt. Tycker också att de borde lägga undan till de som bokat tid, men det är inte heller så lätt eftersom vi fick de bokade tiderna på fel dagar liksom och som sagt vaccinet håller bara 24 timmar. Amir har tex varit på kortis och man kan ju inte hämta honom därifrån bara för en spruta så det har med det att göra också, inte bara deras fel.
Men nu finns det ju en risk att vaccinet inte räcker till alla över huvud taget eftersom de har slängt en del av leveransen.