tisdag 12 januari 2010

hej lilla robot. eller vad du nu är.

Hur funkar egentligen de där spam-maskinerna? Jag fick en så himla rolig spamkommentar på det senaste inlägget. Den var på kinesiska och enligt google translate så betydde den "om du kritiserar andra så kommer du inte ha tid att ge kärlek".

Det var ju visserligen relevant för inlägget men jag tolkar det ändå som spam eftersom "personen" även hade bifogat ungefär tjugo länkar till porrsidor med trojanvarning.

Hur som helst så blir jag ändå lite smått fascinerat nyfiken på hur det funkar. Jag har plöjt igenom besöksloggen och kan inte fatta varifrån besökaren kommer, det måste betyda att spammaren inte ens behöver besöka sidan (eller är jag helt ute och cyklar nu?), men ändå lyckas den träffa rätt med en kommentar som faktiskt passar inlägget. Någon som har koll på det där?

Om det inte är en spammaskin så vill jag bara säga till den lilla kinesen att jag kritiserar hur mycket jag vill om det gäller människor som inte är värda något annat än kritik. Och du skulle bara veta hur mycket kärlek jag ändå är fullproppad med och som jag gärna spenderar tid till att dela ut. Men som sagt; endast till de som förtjänar det.

Tack å hej lilla robot och försök inte spamma min blogg igen för det kommer du inte långt med.

4 kommentarer:

Micke sa...

Tror det handlar om olika filter dom använder sig av. Dom reagerar på ditt ordval och lägger in texter som matchar det. Så fungerar även facebook när det gäller valet av anonser till höger.

Elisabet sa...

Aha. Så kan det kanske vara ja. Är det så att de inte behöver besöka bloggen för att kunna skicka kommentarer utan att det går automatiskt på nåt vis genom en sån där bot? Jag är ju rätt snokig så jag kan ju spåra alla besökare och var de kommer ifrån liksom, speciellt om de kommenterar, men det var lite svårt här.

Micke sa...

Ja kommentarfunktionen når dom inte via din blogg utan den hittar dom direkt i googles "skicka-meddelande-funktioner". Varför gå genom dörren när väggen ändå rasat, liksom.

Elisabet sa...

Jahapp! Man lär sig nåt nytt varje dag!