måndag 25 januari 2010

Tummen upp för vården igen

Amir har öroninflammation. Efter tre veckors förkylning med inkluderade astmabesvär, magsjuka på det, samt en stukad fot, så har han också fått öroninflammation. Och vi som har förbannat oss själva över hans dåliga humör den senaste veckan, när det egentligen är ont som han har haft. Ett helvete att inte veta.

Men hur som helst. Muneer gick till sjukhuset med Amir idag. Då låter det såhär:
Muneer: Har ni läst hans journal, vet ni vad som gäller med honom?
Läkaren: Ja.
Läkaren två sekunder senare: Kan du gapa?
Muneer: Ehh... Han fattar inte det där, han har ju autism.
Läkaren: Vad är det?
Muneer: *chockad tystnad*
Läkaren: Har du ont här?
Muneer: Han kan inte prata!
Läkaren: Nähä.

Lite senare:
Läkaren: Jag ska skriva ut penicillin.
Muneer: Bra, men bara så du vet så kan han inte äta flytande medicin så han måste ha tabletter.
Läkaren: Okej.

På Apoteket:
Muneer: Men det här är ju flytande medicin, vi skulle ju ha tabletter!

Ja, så kan det låta alltså. Ganska ofta.

Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva eller säga om det här. Jag blir skitförbannad men samtidigt är jag tyvärr inte förvånad. Det blir väl till att börja gå privat istället snart. Eller överreagerar jag? (som vanligt...?)

8 kommentarer:

Lusth sa...

Öh, folk är ju knäppa. Att folk inom vården inte ens vet vad autism är är ju pinsamt.

Folk borde verkligen få en bättre utbildning om de ska jobba med människor.

N. sa...

Nej, du överreagerar inte, så ska det inte gå till! Fy! Hoppas han piggar på sig!

Björn sa...

varför inte vara förvånad? Det är ju otroligt hur sånt här kan ske. Underreaktion skulle jag säga.

Elisabet sa...

Att tex undersköterskor har dålig hum om vad autism är kan jag nästan acceptera... Men läkare???? Som jobbar på en BARNmottagning??? Det är galet. Okej om man utbildade sig 1970 då autistiska barn fortfarande nästan institutionaliserades, men läkare ska väl ändå hänga med i svängen och fortbilda sig... eller???

Anonym sa...

Nej du överreagerar inte, snarare kanske så att doktorn hade köpt sin läkarlicens i Polen eller nåt. Hoppas Amir piggar på sig snart!

erica sa...

hej hej. Länge sedan jag lämnade en kommentar nu, men jag är ju en flitig besökare...=) Hoppas allt är bra?

massa kramar/ Erica

http://erica.myshowroom.se

Amelia sa...

Hur kan man som läkare inte veta vad autism är!? Det är ju fan ta mig brottsligt.

Anmäl. Anmäl. Anmäl.

www.lenalarssons.blogg.se sa...

Förjävligt!! =(